Vijenac 806

Glazba

NA ZAVRŠETKU PRVOG I U IŠČEKIVANJU NOVOG CIKLUSA KLASIKA NA MACH U DVORANI AULA MAGNA HKF-a

Klasika na Mach uzima zamah

Piše Tomislav Bužić

U ponedjeljak 30. prosinca ispratili smo 2024. na zadnjem koncertu iz novopokrenutog ciklusa Klasika na Mach. Iako se radilo o odgođenom koncertu zakazanom za mjesec dana ranije, tema četvrtog koncerta Ples sablasti simbolično je preostala za sam kraj sumorne, ratovima i globalnom neizvjesnošću obilježene godine. Takva simbolika nametnula se možda i zbog toga što je svaki od četiri projekta unutar ciklusa bio obilježen kvalitetno osmišljenim sveumjetničkim idejama, koje bez zadrške pokazuju koliko je truda i znalačkog promišljanja uloženo u svaki trenutak dvosatnog multimedijskog doživljaja. Ta iznadprosječna doza truda koju osjećate prilikom praćenja koncerta ostavi vas bez daha podjednako kao i sve drugo što ste upravo proživjeli, a vjerujte, proživjet ćete puno više od onoga što očekujete od uobičajenog koncerta klasične glazbe.


Eva Mach energijom i vrsnom svirkom stavlja glazbu u prvi plan / Snimio Mirko Cvjetko

Prvo će vas oduševiti dvorana: potpuno nova, prostrana (470 mjesta!) i moderno uređena Aula Magna – Velika dvorana Hrvatskog katoličkog sveučilišta. Prostor koji vjerojatno nikad ne biste povezali s koncertnim ciklusima, a zapravo se radi o izvrsnom novoponuđenom prostoru koji u vrijeme obnove velikog broja zagrebačkih dvorana rasterećuje prenatrpanu Malu dvoranu Lisinski i slične prostore. Tehnički preduvjeti u dvorani, pak, omogućili su da se spoj glazbe, poezije, videoprojekcija, kostimografije i plesnog pokreta realiziraju bez teškoća.

Prva skladba, Sonata za violinu i klavir Francisa Poulenca bila je praćena uvodnom recitacijom i projekcijom odabranih pjesama Federica Garcíje Lorce kojem je sonata posvećena, dok je skladbu Ples sablasti Ivane Lang plesnim performansom interpretirala plesna umjetnica Dora Brkarić koja je kroz cijelu dvoranu otplesala koreografiju te tako koncert još više otvorila prema publici. Uz izvedbu Divertimenta za violinu i klavir Igora Stravinskog projicirana je Andersenova bajka Ledena djeva na kojoj se temelji Stravinskijev balet Poljubac vile i iz kojeg je proizašla orkestralna suita, odnosno obrada za violinu i klavir koju smo slušali. Skladba Nocturno i tarantela za violinu i klavir Karola Szymanowskog u svojem je drugom dijelu prigodno novogodišnji bila praćena projekcijom vatrometa, a blagdanski ugođaj završno je dočarala sablasna verzija klasika Tiha noć iz ironičnog pera Alfreda Schnittkea.

U centru svega ipak su suvereno stajale pijanistica Ana Granik i pokretačica ciklusa Eva Mach koja energijom i vrsnom svirkom stavlja glazbu u prvi plan. S druge strane ideja da svaki koncert kroz razne medije i podražaje priča priču dolazi iz želje da se klasična glazba približi onima koji vole dolaziti na kulturna događanja makar i ne imali formalno glazbeno obrazovanje. Izbjegavanje nerazumijevanja klasike, pospješivanje doživljaja i kontekstualizacija klasičnog repertoara predstavlja posebnu i dobrodošlu brigu o slušateljima.

Dobre temelje za uspjeh ciklusa također donosi činjenica da se radi o takoreći obiteljskom projektu u kojem svi pomažu, a bitno je naglasiti da iza svih videoprojekcija stoji Evina majka, Svjetlana Mach Fauković. Za sljedeću, vjerujemo još uspješniju sezonu, već se spremaju tri koncerta. Prvi, Raz­glednica iz Samobora, održat će se u subotu 22. veljače u dvorani Aula Magna, a nastupit će Samoborski klavirski trio, ansambl koji je Eva Mach pokrenula prošle godine uz pijanisticu Miju Pečnik i violončelisticu Petru Kušan. Drugi koncert 150. rođendan Kreislera i Ravela zakazan je za svibanj, kada se Evi pridružuje harmonikašica Martina Jembrišak (koja je upravo objavila solo album prvijenac), dok je zadnji koncert Španjolska noć planiran za listopad kada u goste dolazi gudački ansambl Splitski virtuozi.

Vijenac 806

806 - 30. siječnja 2025. | Arhiva

Klikni za povratak