UZ KINOPREMIJERU FILMA ANORA REDATELJA SEANA BAKERA
Do recentne humorne romantične drame Anora, koja je u vrijeme nastanka ovog teksta nagrađena kanskom Zlatnom palmom i dugim nizom nagrada kritičarskih udruga diljem svijeta, od Bostona i Chicaga do Toronta i Londona, za glavnu rolu u kojoj je sjajna Mikey Madison nagrađena na festivalu u Palm Springsu, te koja od pet nominacija za Zlatni globus nepravedno nije osvojila nijednog, scenarist i redatelj Sean Baker bio je najpoznatiji po oporoj socijalnoj drami Projekt Florida iz 2017. godine. Svakako, on je i dvije godine ranije snažno privukao pozornost ambicioznijih filmofila izvrsnom humornom dramom Tangerine, koja je prikazana na Sundanceu te nagrađena na festivalima u Karlovym Varyma i Mar del Plati, dok je također u Palm Springsu osvojio nagradu kao redatelj vrijedan pozornosti. No taj je film u određenoj mjeri prošao „ispod radara“ šireg kruga gledatelja, dijelom i stoga što se doživljavao kao kuriozitet koji je snimljen isključivo pametnim telefonima.
Anora osvaja šašavošću, vedrinom i generalnim optimizmom
Već u tom ostvarenju bilo je jasno da se u autoru koji je prije 20-ak godina ponikao u krugovima neovisne njujorške scene kriju izuzetan potencijal i smisao za kreiranje osebujnih, slikovitih, generalno vedrih i efektno pomaknutih filmskih svjetova kojima dominiraju likovi, najvećim dijelom mlade žene, s ruba američkog urbanog društva. Dalo se to naslutiti i ranije, još u njegovom, kod nas nedistribuiranom, dugometražnom debiju Four Letter Words iz 2000. u kojem je portretirao nezrelu mladež tadašnje američke suburbije, nakon kojeg je u paru sa suscenaristicom i suredateljicom Shih-Ching Tsou realizirao dramu Take Out, priču o ilegalnom kineskom imigrantu koji u New Yorku radi kao dostavljač da bi prikupio novac za otplatu duga švercerima koji su ga prokrijumčarili u SAD. Sličan je i protagonist Bakerova filma Princ Broadwaya, ilegalni afrički imigrant koji pokušava preživjeti kao samohrani otac.
Od drame Starlet iz 2012. fokusira se na protagonistice mlade i mlađe srednje dobi, konkretno dvije pornoglumice od kojih jedna spletom okolnosti dođe do veće sume novca te počne razvijati intrigantan odnos sa staricom čiji je novac pronašla. Od tada nadalje, s iznimkom humorne drame Red Rocket, čiji je protagonist potrošeni pornoglumac, Bakera će ponajviše zanimati sudbine marginalki uhvaćenih u različitim životnim situacijama.
Baker pritom vrlo učinkovito i promišljeno varira ugođaje svojih priča: Anora osvaja šašavošću, vedrinom i generalnim optimizmom, baš kao i Tangerine, čemu je u recentnom filmu pridodana obilna doza humora, dok je Projekt Florida pesimističan, opor i nelagodan.
Afinitet prema marginalkama i marginalcima autor je možda razvio tijekom razdoblja narkomanske ovisnosti, koje je srećom iza njega, no kako god bilo on prema njima ima ljubavi i razumijevanja, nikad ne osuđuje njihove postupke i ponašanja (makar primjerice u Projektu Florida kroz lik kojeg tumači Willem Dafoe zauzima jasan stav), i generalno mu je itekako stalo do njih i njihovih sudbina.
Anora je tako naglašeno dobrodušna seksualna radnica, djevojka koja bogatog mladog Rusa kojem pleše u krilu i koji tvrdi da se u nju zaljubio isprva odluči iskoristiti, jer joj odgovaraju visoki novčani iznosi koje joj plaća i boravak u vili njegovih roditelja, da bi ubrzo i ona prema njemu razvila osjećaje te u situaciji u kojoj se zatekla počela ispoljavati sve izraženiju rodnu, klasnu i socijalnu samosvijest. Ona je od početka energična i racionalna, Mikey Madison (Vrisak 5) tumači je kroz kombinaciju ponosa i autoironije, a kad se nađe u društvu mladićevih roditelja i njihovih ljudi, koji su varijacija gangstera iz klasičnih holivudskih komedija, iskazat će dodatnu autonomiju i samosvijest.
U tom dijelu film postaje komedija karaktera i situacije, koja asocira na sjajnu satiričnu screwball komediju Jedan, dva, tri Billyja Wildera, pri čemu na mjestu Jamesa Cagneyja kao Amerikanca u Zapadnom Berlinu tijekom Hladnog rata gledamo izvrsnog Karrena Karaguliana (Starlet, Tangerine) u liku naizgled grubog Torosa, glavnog operativca oca mladog Rusa, koji pokušava ishoditi razvod Anore i mladića nakon njihova vjenčanja u Las Vegasu. Itekako je zanimljiv i sporedni lik mladog Igora, Torosova čovjeka koji mora smirivati Anoru, iako je jasno da se u nju zaljubio na prvi pogled. Bilo bi zanimljivo vidjeti nastavak priče u kojem bi protagonistica s njim razvila mogući odnos, koji se u određenoj mjeri sugerira u završnici.
Bez obzira na to kako će film proći u nominacijama za Oscara, bila bi šteta da ostane barem bez onih za glavnu žensku ulogu i režiju.
805 - 16. siječnja 2025. | Arhiva
Klikni za povratak