Vijenac 805

Aktualno

Papandopulovo remek-djelo i Dora Pejačević u Mađarskoj i Njemačkoj

Hrvatska glazba u inozemstvu – poticaj za nove izvedbe

Piše Borko Špoljarić

Iako je minhenska izvedba opere Judita Frane Paraća proteklog prosinca ukrala pozornost (o kojoj možete čitati na posljednjoj stranici ovog broja Vijenca), koncert upriličen 7. prosinca u Budimpešti, koji je predvodio Zbor HRT-a, a na kojemu je izvedena Hrvatska misa Borisa Papandopula, ne bi smio proći nezapažen. Izvedba je upriličena u veličanstvenom ambijentu povijesne bazilike sv. Stjepana u srcu mađarske prijestolnice, koja, kako ističe šef dirigent Zbora HRT-a Tomislav Fačini, „parira onome što ova misa znači za naš zborski repertoar“.

Večer u kojoj je predstavljeno Papandopulovo remek-djelo održana je u organizaciji Veleposlanstva Republike Hrvatske u Mađarskoj na čelu s veleposlanikom Mladenom Andrlićem, uz potporu Ministarstva vanjskih i europskih poslova RH. Kao solisti u izvedbi sudjelovali su Marija Kuhar Šoša, sopran, Martina Gojčeta Silić, mezzosopran, Stjepan Franetović, tenor, i Robert Kolar, bas. Programu u znaku mađarsko-hrvatskog prijateljstva pridružili su se mladi pijanisti Ivan Petrović-Poljak (o čijem nastupu također izvještavamo u ovom broju) te Soma Balázs-Piri. Večer je zaključena pjesmom Tiha noć u izvedbi publike i Zbora HRT-a na njemačkom, mađarskom i hrvatskom jeziku.

Uoči koncerta, đakovačko-osječki pomoćni biskup mons. Ivan Ćurić predvodio je misno slavlje uz sudjelovanje Zbora HRT-a i orguljaša Nikole Lovrića-Caparina. Misnom slavlju nazočio je nuncij u Mađarskoj mons. Michael Wallace Banach, a suslavili su mađarski pomoćni biskup mons. Gábor Mohos te fra Vencel Toth i vlč. Robert Almaši, župnik u Harkanovcima. Događaj je pratio velik broj uzvanika iz Mađarske i Hrvatske, kao i više veleposlanika.


Zbor HRT-a u bazilici sv. Stjepana u Budimpešti u izvedbi Papandopulova remek-djela / Privatna arhiva

Riječ je o važnom događaju i to ne samo u odnosu na skladbu, koju sve više prepoznajemo kao ono što u najboljem svjetlu prezentira našu glazbenu kulturu. „Moj glavni motiv je potaknuti i zborove u inozemstvu da izvode veličanstveno Papandopulovo djelo“, izjavio je u povodu nastupa u Budimpešti maestro Fačini Hrvatskom glasniku, tjedniku Hrvata u Mađarskoj.

Stoga se možemo samo nadati da ćemo nastaviti pratiti Hrvatsku misu u izvedbama Zbora HRT-a (u planu je skoro gostovanje u Beogradu), a dobra je vijest da Hrvatska misa već 1. veljače stiže i u München, u kojemu će Ivan Repušić nakon Paraćeve Judite još jednu večer posvetiti hrvatskoj glazbi, dok će Zbor Bavarskog radija za izvedbu pripremiti Tomislav Fačini.

No poticaja za nove izvedbe hrvatske glazbe u inozemstvu ima još! Naša ugledna pijanistica Martina Filjak priredila je izvedbe Koncertantne fantazije za klavir i orkestar, op. 48 Dore Pejačević u suradnji s Panonskom filharmonijom iz Pečuha i tamošnjim šefom dirigentom Tiborom Bogányijem; dana 12. prosinca u novoj dvorani Franje Krežme u Kulturnom centru u Osijeku, a dan kasnije i u reprezentativnoj dvorani Centra Kodály u Pečuhu.

Pečuška kritika pozdravila je njezinu izvedbu: „Uz zadivljujuće glazbene ideje, Pejačević se brine i da solistu pruži nešto zahvalno, iako vrlo zahtjevno, što uključuje iznimno dojmljivu završnu kadencu. A Martina Filjak predstavila se kao izrazito karakteran interpret, zapažene širine, jasno uočavajući i snagu, i intimne trenutke djela”.

Isto djelo Filjak je u rujnu, u dvije večeri, svirala i u Weimaru, uz tamošnju Staatskapelle Weimar i Johna Axelroda, šefa dirigenta Švicarskog nacionalnog orkestra i Bukureštanske filharmonije. No u Weimaru je i maestro Ivan Repušić, kao šef dirigent toga orkestra kojim je postao prošle godine, a koji je 17. i 18. studenog tamo priredio izvedbe skladateljičine Simfonije u fis-molu, op. 41. S Dorinom, pak, Uvertirom u d-molu u rujnu je uz Simfoničare Frankfurtskog radija otvorio ciklus Auftakt u Frankfurtu na Majni, a gostovao je i na Beethovenfestu u Bonnu.

Sada je Repušić za ediciju Ligatura Cantusa Hrvatskog društva skladatelja i Hrvatske radiotelevizije objavio album Odrazi moderne na kojemu je zajedno sa Simfonijskim orkestrom HRT-a snimio Sunčana polja Blagoja Berse i Dorinu već spomenutu Simfoniju.

No da se vratimo Filjak i njezinim nastupima u Weimaru. Kritičar dnevnika Thüringer Allgemeine objavio je u tom povodu osvrt pod naslovom Kako je pijanistica očarala publiku u Weimaru, koji je zaključio sljedećim riječima: „Ima dobrih vijesti i za sve koji su propustili koncert. Staatskapelle Weimar snimit će Koncertantnu fantaziju, uz ostala djela Dore Pejačević, zajedno s Martinom Filjak na jesen”. Uskoro prema tome možemo očekivati i novi nosač zvuka s djelima Dore Pejačević u izvedbi Filjak, Repušića i orkestra iz Weimara koji će izaći u prestižnom katalogu njemačke diskografske etikete audite.

Vijenac 805

805 - 16. siječnja 2025. | Arhiva

Klikni za povratak