Papandopulovo remek-djelo i Dora Pejačević u Mađarskoj i Njemačkoj
Iako je minhenska izvedba opere Judita Frane Paraća proteklog prosinca ukrala pozornost (o kojoj možete čitati na posljednjoj stranici ovog broja Vijenca), koncert upriličen 7. prosinca u Budimpešti, koji je predvodio Zbor HRT-a, a na kojemu je izvedena Hrvatska misa Borisa Papandopula, ne bi smio proći nezapažen. Izvedba je upriličena u veličanstvenom ambijentu povijesne bazilike sv. Stjepana u srcu mađarske prijestolnice, koja, kako ističe šef dirigent Zbora HRT-a Tomislav Fačini, „parira onome što ova misa znači za naš zborski repertoar“.
Večer u kojoj je predstavljeno Papandopulovo remek-djelo održana je u organizaciji Veleposlanstva Republike Hrvatske u Mađarskoj na čelu s veleposlanikom Mladenom Andrlićem, uz potporu Ministarstva vanjskih i europskih poslova RH. Kao solisti u izvedbi sudjelovali su Marija Kuhar Šoša, sopran, Martina Gojčeta Silić, mezzosopran, Stjepan Franetović, tenor, i Robert Kolar, bas. Programu u znaku mađarsko-hrvatskog prijateljstva pridružili su se mladi pijanisti Ivan Petrović-Poljak (o čijem nastupu također izvještavamo u ovom broju) te Soma Balázs-Piri. Večer je zaključena pjesmom Tiha noć u izvedbi publike i Zbora HRT-a na njemačkom, mađarskom i hrvatskom jeziku.
Uoči koncerta, đakovačko-osječki pomoćni biskup mons. Ivan Ćurić predvodio je misno slavlje uz sudjelovanje Zbora HRT-a i orguljaša Nikole Lovrića-Caparina. Misnom slavlju nazočio je nuncij u Mađarskoj mons. Michael Wallace Banach, a suslavili su mađarski pomoćni biskup mons. Gábor Mohos te fra Vencel Toth i vlč. Robert Almaši, župnik u Harkanovcima. Događaj je pratio velik broj uzvanika iz Mađarske i Hrvatske, kao i više veleposlanika.
Zbor HRT-a u bazilici sv. Stjepana u Budimpešti u izvedbi Papandopulova remek-djela / Privatna arhiva
Riječ je o važnom događaju i to ne samo u odnosu na skladbu, koju sve više prepoznajemo kao ono što u najboljem svjetlu prezentira našu glazbenu kulturu. „Moj glavni motiv je potaknuti i zborove u inozemstvu da izvode veličanstveno Papandopulovo djelo“, izjavio je u povodu nastupa u Budimpešti maestro Fačini Hrvatskom glasniku, tjedniku Hrvata u Mađarskoj.
Stoga se možemo samo nadati da ćemo nastaviti pratiti Hrvatsku misu u izvedbama Zbora HRT-a (u planu je skoro gostovanje u Beogradu), a dobra je vijest da Hrvatska misa već 1. veljače stiže i u München, u kojemu će Ivan Repušić nakon Paraćeve Judite još jednu večer posvetiti hrvatskoj glazbi, dok će Zbor Bavarskog radija za izvedbu pripremiti Tomislav Fačini.
No poticaja za nove izvedbe hrvatske glazbe u inozemstvu ima još! Naša ugledna pijanistica Martina Filjak priredila je izvedbe Koncertantne fantazije za klavir i orkestar, op. 48 Dore Pejačević u suradnji s Panonskom filharmonijom iz Pečuha i tamošnjim šefom dirigentom Tiborom Bogányijem; dana 12. prosinca u novoj dvorani Franje Krežme u Kulturnom centru u Osijeku, a dan kasnije i u reprezentativnoj dvorani Centra Kodály u Pečuhu.
Pečuška kritika pozdravila je njezinu izvedbu: „Uz zadivljujuće glazbene ideje, Pejačević se brine i da solistu pruži nešto zahvalno, iako vrlo zahtjevno, što uključuje iznimno dojmljivu završnu kadencu. A Martina Filjak predstavila se kao izrazito karakteran interpret, zapažene širine, jasno uočavajući i snagu, i intimne trenutke djela”.
Isto djelo Filjak je u rujnu, u dvije večeri, svirala i u Weimaru, uz tamošnju Staatskapelle Weimar i Johna Axelroda, šefa dirigenta Švicarskog nacionalnog orkestra i Bukureštanske filharmonije. No u Weimaru je i maestro Ivan Repušić, kao šef dirigent toga orkestra kojim je postao prošle godine, a koji je 17. i 18. studenog tamo priredio izvedbe skladateljičine Simfonije u fis-molu, op. 41. S Dorinom, pak, Uvertirom u d-molu u rujnu je uz Simfoničare Frankfurtskog radija otvorio ciklus Auftakt u Frankfurtu na Majni, a gostovao je i na Beethovenfestu u Bonnu.
Sada je Repušić za ediciju Ligatura Cantusa Hrvatskog društva skladatelja i Hrvatske radiotelevizije objavio album Odrazi moderne na kojemu je zajedno sa Simfonijskim orkestrom HRT-a snimio Sunčana polja Blagoja Berse i Dorinu već spomenutu Simfoniju.
No da se vratimo Filjak i njezinim nastupima u Weimaru. Kritičar dnevnika Thüringer Allgemeine objavio je u tom povodu osvrt pod naslovom Kako je pijanistica očarala publiku u Weimaru, koji je zaključio sljedećim riječima: „Ima dobrih vijesti i za sve koji su propustili koncert. Staatskapelle Weimar snimit će Koncertantnu fantaziju, uz ostala djela Dore Pejačević, zajedno s Martinom Filjak na jesen”. Uskoro prema tome možemo očekivati i novi nosač zvuka s djelima Dore Pejačević u izvedbi Filjak, Repušića i orkestra iz Weimara koji će izaći u prestižnom katalogu njemačke diskografske etikete audite.
805 - 16. siječnja 2025. | Arhiva
Klikni za povratak