PUCCINI 100!, I VIRTUOSI DEL TEATRO ALLA SCALA,
DARIJA AUGUŠTAN, SOPRAN, KD VATROSLAVA LISINSKOG,
30. STUDENOGA
Za stotu obljetnicu smrti Giacoma Puccinija 29. studenoga Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu upriličilo je izložbu autorice Zrinke Matić o izvedbama njegovih djela. Zagrebačka Opera nedavno je izvodila Lastavicu, a uslijedit će i izvedbe opere La Bohème. Osječka Opera nedavno je premijerno postavila Plašt i Sestru Angelicu, a Riječka Opera prošle sezone Čedo zapada. Splitska Opera ove sezone uopće nema Puccinija na repertoaru. Mariborska Opera ove je godine, ususret godišnjici, izvela pet Puccinijevih naslova, Turandot na samu obljetnicu, a ljubljanska Opera na samu obljetnicu La Bohème.
Ugledni komorni orkestar I Virtuosi del Teatro alla Scala sa sjajnom sopranisticom Darijom Auguštan koncertom Puccini 100! dali su svoj doprinos velikoj obljetnici / Snimio Tomislav Jagar
I ciklus Lisinski subotom – svijet na dlanu dao je svoj doprinos velikoj obljetnici koncertom Puccini 100! za koji je angažiran ugledni komorni orkestar I Virtuosi del Teatro alla Scala s našom mladom, sjajnom sopranisticom Darijom Auguštan. Odlične aranžmane za petnaesteročlani gudački ansambl napravio je njihov prvi violinist Andrea Pecolo. Tako smo čuli bujni slog pravoga Puccinija u Kvartetu u D-duru i u jedanaest solo popijevki, izvorno za glas i klavir, uz skladbe za gudače Tri menueta u A-duru i elegiju u cis-molu Krizanteme.
Gudački kvartet studentsko je Puccinijevo djelo na tragu klasičnih talijanskih kvarteta u kojemu tek u trećem stavku, Scherzu, zaiskri onaj tipični Puccini. U nizu ostalih skladbi na programu čuju se teme i melodije što ih je poslije iskoristio u operama. Mladenački radovi još su romanca A te (Tebi) i Storiella d’amore (Mala ljubavna priča) koje se ljupkošću ne razlikuju od kasnije nastalih pjesama. Uglazbljivao je stihove nepoznatih i manje znanih pjesnika, kao i onih najpoznatijih, poput libretista Antonija Ghislanzonija, Luigija Illice i Giuseppea Adamija.
Iako je Puccini majstor operne dramatike, ova neoperna djela pretežno su lirskoga karaktera, delikatnih ugođaja i nježne melodike. Zanimljivo je kako je s istim melodijsko-tematskim materijalom 1912. godine skladao uspavanku Sogno d’or (Zlatni san), što ju je Darija Auguštan otpjevala u prekrasnom treptavom mezzavoceu, a zatim, 1917, od njega ingeniozno satkao concertato Bevo al tuo fresco sorriso u drugom činu opere Lastavica, ljubavnu himnu koja se pjeva punim plućima. Darija Auguštan pjevala je tu glazbu punim plućima na trima izvedbama Lastavice u zagrebačkom HNK početkom studenoga kada je ponovila svoju zanosnu interpretaciju uloge Magde, potvrđujući vrhunske glasovno-pjevačke kvalitete koje joj sve više otvaraju vrata u svijet.
U Trima menuetima Puccini je stvorio ljupke plesove u rokoko stilu, dok su Krizanteme tužaljka nad preranom smrću prijatelja Amadea Savojskog, vojvode od Aoste. I Virtuosi del Teatro alla Scala sastavljeni su od najboljih glazbenika opernog i filharmonijskog orkestra Scale. Najčešće nastupaju bez dirigenta, iako s onima najvećima svakodnevno surađuju u Scalinim predstavama. Komorni je to orkestar njegovana meka i plemenita tona koji svaku skladbu, dok svi dišu kao jedan, osjeća i oblikuje sa snažnim unutarnjim žarom, a najviše oduševljava stilska čistoća izvedbe. Zvuk im je pun i pastozan, a opet nekako svijetao. Nije čudo što su u dva desetljeća djelovanja razgranali širok spektar nastupa u najpoznatijim svjetskim glazbenim središtima i festivalima, promičući umjetnost talijanske instrumentalne glazbe.
Nastup Darije Auguštan bio je spoj mladosti i ljupkosti s vrhunskom muzikalnošću i senzibiliranim osjećajem za Puccinijevu frazu i stil. A o ljepoti, toplini i dinamičkoj podatnosti njezina glasa da se ni ne govori. Upravo je takva mladenačka ljupkost i iskrenost njezina neposredna doživljaja potrebna da izrazi Puccinija kao skladatelja ljubavi i siline emocija što mu je bila temeljna preokupacija cijeloga života. Koliko li je lijepih ljubavnih glazbenih misli u tim jednostavnim pjesmama među kojima ima i uspavanki (E l’uccellino – I ptičica) i romanci i minijatura, ali i pravih arija poput, primjerice, pjesme Morire? (Umrijeti?). Tu su i narodna brojalica Casa mia, casa mia (Dome moj, dome moj) i težnja za uspjehom i slavom u Avanti, Urania! (Naprijed, Uranijo!) i unutarnje psihičko stanje izraženo kroz opis prirode u Terra e mare (Zemlja i more) i lovačka himna Inno a Diana (Hvalospjev Diani). Pjesme odišu i suncem, kako kazuje naslov romance Sunce i ljubav (Sole e amore) ili kako poentira pjesma Canto d’anime (Pjev duša).
Zaključak je kako je šteta što Puccini nije skladao više neoperne glazbe pa da program bude dulji i da se ovakve izvođače može dulje slušati.
802 - 5. prosinca 2024. | Arhiva
Klikni za povratak