Vijenac 802

Kazalište

Zlatko Paković, Sokrat se ne boji biti ismijan, red. Zlatko Paković, Satiričko kazalište Kerempuh, izvedba 23. studenoga

Predstava budnog sna

Piše Nora Čulić Matošić

Sokrat se ne boji biti ismijan iznutra je podijeljen na dvije razine dramske zbilje – prva je satirična, dok je druga fikcijska zbilja ozbiljnijeg i dramatičnijeg tona te je po ontološkoj hijerarhiji bliža zbilji

Nakon što se ljetos bavio Wittgensteinovom filozofijom i odnosom autoritativnog učitelja i njegovih traumatiziranih učenika, nova predstava Zlatka Pakovića Sokrat se ne boji biti ismijan u Kerempuhu čini se kao prirodni nastavak redateljevih interesa i produžetak njegove autorske poetike. Predstava je iznutra podijeljena na dva svijeta, odnosno dvije razine dramske zbilje. Prva koja je prikazana opisana je kao satirična, a u njoj se izmjenjuju prizori Aristofanove komedije Oblaci (Oblakinje) u kojoj seljaka Strepsijada igra Marko Makovičić, a Josip Brakus „Sokrata“, onakvog kakvoga ga je Aristofan prikazao u svojoj drami. Okosnica radnje te komedije, a i ove „unutarnje“ drame, Strepsijadova je želja da uči retoriku kako bi izbjegao plaćanje dugova pa odlazi sofistima, ovdje „Sokratu“, kako bi naučio vješto govoriti čime bi svaku situaciju okrenuo u svoju korist, makar stvarne okolnosti govorile drukčije. Jasno je vidljiva granica između dva lika pa u njihovim interakcijama dolazi do sudara starog i novog svijeta, sudara običnog poljoprivrednika i moćnog govornika. Pritom je Brakus odjeven u odijelo s kravatom, evocirajući kostimom suvremene političare i njihov izgled. Povremeno mu se glas postane dublji i promukao, aludirajući na moguću prisutnost sotonske sile. Ovaj „Sokrat“ u svojoj prezentaciji uči kako nije važno što se govori, već kako se izgovara, ukazujući na manjkavost sofizma.


Marko Makovičić kao Strepsidijad i Josip Brakus kao „Sokrat” / Snimio Luka Dubroja

Druga je fikcijska zbilja ozbiljnijeg i dramatičnijeg tona te je po ontološkoj hijerarhiji bliža zbilji što je označeno u distinkciji dva Sokrata. Naime, tu zbilju čine likovi bazirani na povijesnim ličnostima: Sokrata igra Vilim Matula, Aristofana Matija Šakoronja, Euripida Ozren Opačić, Platona Jakov Zovko, Agatona Karlo Mlinar i Meleta Tomislav Dunđer. Ovdje je fokus na polemikama o demokraciji, istini i satiri, njezinu potencijalu da bude metoda spoznaje i opasnosti njezina obrata. Na sceni se pridružuju i dvije glumice, predstavljajući dvije tradicionalne dramske vrste – Linda Begonja kao Tragedija i Josipa Anković u ulozi Komedije. U njihovim zasebnim monolozima rastvara se problem društveno angažirane umjetnosti, točnije njezine nemoći da ostvari svoj umjetnički potencijal izvan granica pozornice na kojoj se izvodi. Linda Begonja u liku Tragedije tumači i samog redatelja „Pakovića“ svojim kostimom koji se sastoji od bijele košulje i crnih hlača koje nosi ispod dugog crnog kaputa kojem je na leđima šljokicama izvezena riječ „Tragedija“. Kombinacija bijele košulje i crnih hlača uobičajen je kostim u kojem Paković igra u svojim predstavama (barem prema dosadašnjem iskustvu potpisane kritičarke).

Tijek predstave podsjeća na Brechtov komad Strah i bijeda Trećeg Reicha u kojem se isto nižu scene koje ilustriraju sliku svijeta jednog povijesnog trenutka pa je velik naglasak u Sokratu zapravo na polemičnim dijalozima koje glumci izmjenjuju što zahtijeva koncentrirano slušanje jer je kretanje prilično ograničeno na uglavnom praznoj pozornici. Čak ni songovi koje prati autorska glazba Nenada Kovačića i Maka Murtića ne podižu dinamiku izvedbe u odnosu na dijaloške scene. Lišenost scenskog spektakla ili uzbuđenja radi u korist teksta i retorike predstave, što i jest glavna vrijednost ovog komada. Više je tih hvalevrijednih filozofskih i političnih gimnastika, a ovdje izdvajam dvije za koje smatram da su najdojmljivije. Jedna od tema je satira kao spoznajna metoda i Aristofanov satirični obrat u Oblacima kojeg Paković apostrofira i u tekstu otisnutom u programskoj knjižici. Paković se poigrava riječima pa je satira postala satara – ona više nije komička figura koja djeluje samo u prostoru fikcije, već je izašla iz okvira i ušla u našu stvarnost, u sudstvo kako precizira redatelj zbog konteksta Sokratove tragične sudbine.

Osim Oblaka, u predstavu su se uplele i Aristofanove Ptice preko velikih maski o obliku različitih vrsta ptica čiji je autor Miljenko Sekulić. Predstava njima i završava, redom glumaca koji nose te maske i gledaju prema gore, a jedino je Matula kao Sokrat među njima gologlav. Ta završna slika slijedi netom nakon što se Strepsijad budi iz sna, tj. unutarnje predstave, a to nas opet vraća na ideju pozornice kao mjesta gdje je moguće i ono nemoguće te da se iz fikcije i predstave može izaći. Međutim, onda se postavlja pitanje kakva je to stvarnost u kojoj se budimo i je li ona uistinu drugačija od one kakvom je slika kazalište?

Vijenac 802

802 - 5. prosinca 2024. | Arhiva

Klikni za povratak