OTKRIVANJE SPOMEN-PLOČE I SKUP U POVODU 100. OBLJETNICE ROĐENJA SLOBODANA NOVAKA, 22. STUDENOGA
Da je Slobodan Novak jedan od onih glasova hrvatske književnosti koji uspješno izdržava sud vremena kako kod čitatelja tako i kod znanstvene javnosti, iznova je potvrđeno na skupu koji je u čast 100. obljetnice njegova rođenja priredila Matica hrvatska. Hommage klasiku čija su djela i osobnost podjednako zanimljivi javnosti tom je prigodom odan i svečanim otkrivanjem spomen-ploče na Novakovoj zagrebačkoj adresi u Novoj Vesi 45, gdje je nastao roman Mirisi, zlato i tamjan.
Simpozij u Matici hrvatskoj okupio je eminentne znanstvenike / Snimio Mirko Cvjetko / MH
Matica hrvatska višestruko je povezana s književnikom i akademikom jer je objavila prva izdanja romana Izgubljeni zavičaj (1955) i Mirisi, zlato i tamjan (1968), dok je prvi veliki izbor iz piščeva proznog opusa dijelom književne edicije Pet stoljeća hrvatske književnosti (1981). Također, autor je Matici povjerio i objavljivanje cjelokupnog opusa pa su 2010. nastala njegova Sabrana djela, koja u osam svezaka donose i rječnike, bibliografije te uredničke napomene. Povijesni je hod odredio da će iste godine potpisati Deklaraciju o nazivu i položaju hrvatskog književnog jezika sastavljenu upravo u Matici, kao i dovršiti pisanje antologijskih Mirisa (1967). Ovo obilježavanje posjeduje dodatnu simboličku vrijednost jer je održano u godini koja će ostati upamćena po donošenju Zakona o hrvatskom jeziku, jednako potrebnog danas kao što je onomad bila potrebna Deklaracija.
Pozdravno slovo na skupu uputila je moderatorica Cvijeta Pavlović, pročelnica Odjela za književnost MH, koja je istaknula važnost simpozija u kontekstu sličnih manifestacija prethodno održanih u Zagrebu, Splitu i Rabu. Prvi je Matici hrvatskoj izlagao akademik Krešimir Nemec, na temu okončanja utopije u romanu Mirisi, zlato i tamjan. Suživot čovjeka i njegovih iznevjerenih ideala odvija se na otoku, duhovnom azilu i mjestu izdržavanja svakodnevnog žrtvovanja. Ono je tim veće što protagonista antropomorfizirana prošlost u liku starice podsjeća na bezopasnost „klasnog neprijatelja“ u odnosu na razmjere zla koji je njegov naraštaj stvorio. Unatoč ekskulpaciji u samotnom čistilištu – grijeh neće proći bez kazne, koja se očituje u bolnom spoznanju: „mi smo bili svoji veliki pretci; sad smo svoje degenerirano potomstvo.“
Otkrivanje spomen-ploče Slobodanu Novaku u Novoj Vesi 45
Nadovezavši se, akademkinja Dubravka Oraić Tolić na temelju Novakovih biografskih podataka podastrla je biografski i politički okvir romana. Isti se temelji na dvjema traumama, od kojih je prva vezana za kršćanstvo koje je protagonist prakticirao u prvom razdoblju, dok je druga vezana za komunizam, u kojem ga je sustav promatrao u odnosu na prošlost u sjemenišnoj gimnaziji. Dok je prva za nj radosna i oslobađajuća, ona druga mračna je i frustrirajuća, a zajedno dovode do tvrdog govora „rječite šutnje“, kao karnevalizacije utopije. Akademik Stjepan Damjanović evocirao je 1967. i donošenje Deklaracije u kontekstu Novakove autobiografske proze Protimbe. U tom smislu, saznaje se mnoštvo pozadinskih pojedinosti o tom povijesnom događaju, koji je kod Novaka označio formalni prekid s Komunističkom partijom. U nastavku izlaganja, spominje se i važnost određivanja kôda za hrvatski jezik hrv za bibliografsku upotrebu u cijelom svijetu iz 2008.
Snimio Mirko Cvjetko / MH
Snimio Marko Prpić / PIXSELL
Slobodan Novak u Matici hrvatskoj 2012; sinovi Ranko i Javor Novak u Matici hrvatskoj 22. studenoga 2024.
Filmski arhivist Juraj Kukoč komparativnim je sagledavanjem Babajinih filmova Izgubljeni zavičaj (1980) i Mirisi, zlato i tamjan (1971) govorio o suočavanju protagonista s tjeskobom. Tako se saznaje da u objema ekranizacijama turobni likovi ne uspijevaju pobijediti vlastiti osjećaj beznađa čak ni baveći se aktivnostima za koje je sigurno da stimuliraju suprotno raspoloženje. Valja spomenuti sljubljenost, ali i kontrast, što ga proizvodi odnos protagonistovih unutrašnjih stanja i eksterijera, odnosno interijera. Filmski urednik Dean Šoša govorio je o dokumentarnom filmu Tri zavičaja scenaristice i urednice Lade Džidić. Film je rađen prema Protimbama te je na HRT-u prikazan 3. studenoga, na dan piščeva rođenja. Šoša je pohvalio redateljske postupke, napomenuvši kako priča, bogata reminiscencijama na autorovu mladost, društveni, politički i kulturni život vodi od Splita, preko Raba do Zagreba, pa je riječ o biološkom, emotivnom i intelektualnom aspektu zavičajnosti što je iz perspektive osobnog iskustva bitno utjecalo na Novakov književni opus.
Književnik Davor Velnić literarizirano je opisao svoj posljednji susret s Novakom. Nadahnut filozofskim promišljanjem o dosuđenim granicama života te o uzaludnoj solidarnosti onih koji ostaju, Velnić je univerzalizirao značaj ganutljiva osobnog trenutka, zaključivši ga kritikom društvenog establišmenta. Programski dio skupa zatvorio je Ivan Bošković vlastitim pabircima o Novakovoj književnoj ostavštini koja je zadužila hrvatsku književnu historiografiju. Autentičnost autorova književnog izraza čini kritičko uobličavanje osobnih i kolektivnih obmana te njihov konačan slom. Autor implicitnom alegorijom poziva na ponovna čitanja te suočavanja s dramatičnim pitanjima vremena, predstavljajući obvezujuću ostavštinu hrvatskog jezika i kulture.
Na koncu, skupu su se obratili i Novakovi sinovi Javor i Ranko, koji su, zahvalivši sudionicima i publici, naglasili kako im je drago što su imali priliku biti dijelom društvenog kruga oko svojeg oca te svjedočiti prijelomnim trenucima naše kulturne povijesti. Druženje je nastavljeno u neformalnom tonu, konstruktivnom raspravom između sudionika i publike.
* * *
Govor potpredsjednice matice hrvatske Dubravke Oraić Tolić na otkrivanju spomen-ploče
Poštovani predsjedniče Hrvatske
akademije znanosti i umjetnosti,
gospodine akademiče Velimire Neidhardt;
poštovana izaslanice gradonačelnika
Tomislava Tomaševića, gospođo Petrić;
dragi gosti i prijatelji Matice hrvatske!
Pripala mi je rijetka povlastica i velika čast pozdraviti vas uime Matice hrvatske, koja s obitelji Novak podiže spomen-ploču klasiku hrvatske moderne književniku Slobodanu Novaku o stotoj obljetnici njegova rođenja. Zahvaljujemo Gradu Zagrebu, Ministarstvu kulture i medija RH i Zakladi HAZU koji su poduprli ovo obilježavanje.
Slobodan Novak imao je tri zavičaja: rodni grad Split, lirski zavičaj Rab i intelektualni zavičaj Zagreb. Najranije djetinjstvo proveo je u Rabu, u njemu je cijeli život provodio svoja ljeta, Rab je stvarni korelat otočnosti (inzularnosti) u Novakovim djelima. Split je grad njegove sjemenišne gimnazije. Na vratima Nadbiskupskoga sjemeništa pisalo je: religioni et bonis artibus. Novak je odabrao et bonis artibus.
Zagreb je grad Novakove umjetnosti i intelektualne otočnosti. U prvome zagrebačkom stanu u Ilici 28 pokreće 1952. zajedno s Vlatkom Pavletićem i Vladom Gotovcem časopis Krugovi sa znamenitim sloganom „Neka bude živost“. Tu je nastala njegova prozna knjiga Izgubljeni zavičaj, kojom se afirmira kao jedan od prvih hrvatskih prozaika u generaciji prozapadnih modernista 50-ih i 60-ih godina prošloga stoljeća.
U kući pred kojom se nalazimo, Nova Ves 45, u stanu na prvome katu, iznad prizemlja na kojemu ćemo otkriti spomen-ploču, Slobodan Novak živio je i stvarao punih 58 godina sve do smrti 2016. Tu su nakon Izgubljenoga zavičaja nastala sva njegova djela.
Ova je kuća rodno mjesto kultnoga romana Mirisi, zlato i tamjan. Ona je stvaralački otok na kojemu je u doba Deklaracije o nazivu i položaju hrvatskog književnog jezika 1967. nastalo posljednje veliko djelo hrvatskoga modernizma u doba kasne moderne. Tako je godina objavljivanja Mirisa, zlata i tamjana u Matici hrvatskoj 1968. postala periodizacijska granica kojom u hrvatskoj književnosti završavaju moderna i modernizam i počinju postmoderna i postmodernizam.
Stoga s radošću i ponosom otkrivam uime Matice hrvatske spomen-ploču Slobodanu Novaku kao trajni simbol hrvatske književnosti, stvaralačkoga duha i ljepote riječi, otpora zavodljivim ideologijama i afirmacije najviših kulturnih vrijednosti.
802 - 5. prosinca 2024. | Arhiva
Klikni za povratak