Vijenac 801

Likovna umjetnost, Naslovnica, Zadnja stranica

Izložba Dragi Pinocchio, talijanski dizajneri i grafički dizajneri daju novi oblik najpoznatijem lutku na svijetu, 9. XI–8. XII.

Najpoznatiji lutak na svijetu u suvremenom dizajnerskom ruhu

Piše Iva Sirotić

Kustos izložbe Giulio Iacchetti u imaginarnom obraćanju Pinocchiju navodi: „No upravo mi ovaj komad otpadnog drva puno kaže o tebi i o dizajnu jer, vidiš, tipično je za talijanske dizajnere da ni od čega naprave nešto, odnosno da prepoznaju vrijednost čak i u jednom komadu drva kojemu nitko drugi ne bi pridao posebnu pažnju. Stoga bi trebao znati da je Geppetto bio prvi pravi talijanski dizajner“

U Etnografskom muzeju u Zagrebu povodom obilježavanja 140 godina od prvog objavljivanja priče talijanskog autora Carla Collodija o drvenom lutku stolara Geppetta, Pinocchiju, Veleposlanstvo Italije i Hrvatski školski muzej predstavljaju hrvatskoj javnosti idejna rješenja kojima talijanski dizajneri interpretiraju i uobličavaju taj glasoviti književni lik. Prva postava ove putujuće izložbe bila je u Milanu, k nama je došla iz Beograda i otvorena je u subotu 9. studenoga, a nakon Zagreba odlazi u turski Izmir.




Iz postava izložbe u Etnografskom muzeju u Zagrebu

Izložba nastaje s ciljem jačanja multidisciplinarnosti dizajna kao nasljeđa kulturnog bogatstva sposobnog postavljati pitanja u našim svakodnevnim aktivnostima. Inspirirana likom, nastankom i porukom najpoznatijeg drvenog lutka na svijetu izložba Dragi Pinocchio donosi 21 uporabni predmet koji su dizajnirale neke od najpoznatijih talijanskih tvrtki, zatim 31 uporabni i dekorativni predmet koji su dizajnirali upravo za ovu izložbu talijanski dizajneri te 31 grafiku koje su također osmislili talijanski grafički dizajneri.

Autor dizajna izložbe arhitekt je Matteo Vercelloni iz milanskog muzeja dizajna ADI, on je uz pomoć osoblja Etnografskog muzeja i postavio eksponate koji nemaju neki zadani redoslijed ili položaj u galerijskom prostoru. Etnografski je muzej, za potrebe naših posjetitelja, na hrvatski jezik preveo popratni tekst, kojim je objašnjena ideja nastanka svakog od eksponata.

Domišljato su riješeni stalci na kojima su s jedne strane obješeni plakati, točnije grafički dio izložbe, a s druge strane na postolju izloženi su dekorativni predmeti. Za neke od dekorativnih predmeta dostupan je i QR kod pomoću kojeg se može vidjeti kako se taj predmet kreće ili koje su njegove potencijalne transformacije u prostoru. Uporabni predmeti na posebnom su središnjem kružnom postolju, na čijem su vrhu tematski stol i stolice.

Predsjednik Udruženja talijanskih dizajnera ADI Luciano Galimberti kreirao je podnaslov izložbe Dizajn između bajke i laži, s idejom oživljavanja lika Pinocchija u svim teškoćama pri odrastanju i sazrijevanju, kojima smo čak i brojkom svojih godina u odrasloj dobi, izloženi u banalnosti naše evolucije prema onome što popularno volimo nazivati samoostvarenjem i samoaktualizacijom.

Pinocchijeva priča danas

Drveni lutak, izrađen od stolareva otpatka i oživljen, traga za izvornim procesom prelaska u pravo, odraslo, samostalno ljudsko biće. Gubitak voljenih, strah od toga da bude upravljan kao i istovremeni strah od samostalnog djelovanja i vlastite individualnosti, sukob želje za odrastanjem i straha od bivanja odraslom osobom te pregršt podmuklih obmana s kojima se mora nositi u svojim svakodnevicama, sve je to prožeto gustom tminom nesvjesnog i željom za skrivanjem onog čega se srami. Prepun fantastičnih elemenata, no i mnogih Jungovih arhetipova, izvorni je Pinocchijev narativ vrlo svojstven dječjem svijetu, no blizak je i svijetu odraslih. Iz te je perspektive i s ovakvim ciljevima, izložba iznimno primjenjiva upravo u okvirima samopropitivanja i samoprijegora svakog posjetitelja, neovisno o dobi i životnim iskustvima.

Autori se, pored prepoznatljivog nosa, često u svojim rješenjima osvrću na Pinocchijeve potisnute emocije i stremljenja, nastanak i transformacije njegova tijela, specifične tjelesne pokrete, želju da bude prihvaćen i da upravlja „samim sobom“, na refleks laganja kod djece, ali i odraslih te na potrebu za sakrivanjem tih laži. Površnost i blještavilo konzumerizma na koje se svode današnje tržišne utakmice, ali, nažalost, i mjere uspjesi, također su zastupljene u mnogim rješenjima kao jedan od popratnih motiva, dok posjetitelj šetajući među eksponatima sagledava i prepoznaje gdje je u svemu tome lutak Pinocchio u originalnoj priči i danas.

Ističe se ideja atribucije pri samom konceptu i u temi izložbe, tragom uzroka u ponašanju ili djelovanju. U mnogim su radovima prisutni podsmijeh i ironija, s obzirom na to da jedan drveni lutak koji se svojim životom bori kako bi postao legitimna osoba, na svome putu odraslima oko sebe pretkazuje kako lagati nije dobro.

Simbolika i vrijednosno značenje dizajnerske vizije Pinocchija

Kustos izložbe Giulio Iacchetti vidi jaku poveznicu između Pinocchija i povijesti talijanskog dizajna dok u svome imaginarnom obraćanju Pinocchiju navodi: „No upravo mi ovaj komad otpadnog drva puno kaže o tebi i o dizajnu jer, vidiš, tipično je za talijanske dizajnere da ni od čega naprave nešto, odnosno da prepoznaju vrijednost čak i u jednom komadu drva kojemu nitko drugi ne bi pridao posebnu pažnju. Stoga bi trebao znati da je Geppetto bio prvi pravi talijanski dizajner.“

Neka su rješenja vrlo jednostavna, asocijativna i brzo prepoznatljive simboličke logike, dok nad nekima ipak treba i promisliti, povezivati pojmove i sintetizirati poznato. Poneki eksponati predstavljaju i refleksiju na radove slavnih dizajnera ili su pak vješto prikriveni predmet svakodnevne primjene kojemu se ne može otkriti svrha gledanjem tek ovlaš, bez dubljeg promatranja, ali i poznavanja detalja Collodijeve priče. Kod dekorativnih predmeta dominiraju različite vrste obrađenog i manje obrađenog drva, ili kombinacija više vrsta drva. Grafička su rješenja plakati različitih pristupa temi, poput izražavanja i igranja s tipografskim elementima ili pak bojom i nijansom, pisanje pomoću znakova ili simbola ili fantastični prikaz mogućih izgleda Pinocchijeve današnjice.

Pored vrijedne psihološke konotacije, važnost ove izložbe u području primijenjene umjetnosti grana se u više rodova te je prije svega iznimno edukativna, kompleksna i multidisciplinarna. Lik Pinocchija ovdje je prezentiran kao vremenski putnik, zapravo svevremenik iz doba kad je nastao, ali i današnjeg, i budućeg. Vrijednosti s kojima nas suočava simpatični oživljeni drveni lutak danas su vještije skrivene, bolje zametnute i kao da ih se razmiče u sporedne planove, stoga ih je sve potrebnije podučavati i naglašavati.

Izložba Dragi Pinocchio postavljena je do 8. prosinca, a za najmlađe će posjetitelje Školski muzej u studenome organizirati i tri edukativne radionice Pinocchio ide u školu.

Vijenac 801

801 - 21. studenoga 2024. | Arhiva

Klikni za povratak