DVOSTRUKO PREDSTAVLJANJE 800. BROJA VIJENCA
„Nastojimo da naš list i danas bude vijenac različitog bilja i cvijeća, kako je to u pjesmi na naslovnici prvog broja Vienca 1869. odredio Ivan Trnski, koji je Viencu dao ime.“ Ta je poruka aktualnog uredništva bila lajtmotiv dvostrukog obilježavanja 800. broja Vijenca. Najprije je u srijedu 6. studenoga, dan uoči izlaska na kioscima, tek otisnuti jubilarni Vijenac na prigodnome susretu u Matici hrvatskoj podijeljen suradnicima i urednicima koji su se okupili u velikom broju. Javna promocija održana je 12. studenoga u sklopu Interlibera na Zagrebačkom velesajmu.
Na susretu u Matici okupili su se današnji autori, ali i suradnici iz brojnih ranijih uredništava, prijašnji glavni urednici Luka Šeput, Andrija Tunjić i Mate Maras, nekadašnji predsjednici Matice hrvatske Igor Zidić i Stipe Botica, kao i brojni mladi autori koji su bili u fokusu u obljetničkom broju.
Proslavi 800. broja Vijenca prisustovali su mnogi današnji i prijašnji urednici i suradnici / Snimila Jelena Gazivoda / MH
Vijenac od raznovrsnog bilja i cvijeća došao je i u jestivom obliku / Snimio Mirko Cvjetko / MH
Okupljene je uvodno pozdravio glavni urednik Vijenca Goran Galić, zahvalivši svima na predanom radu i brizi da grane u našem Vijencu i dalje budu svježe. Predsjednik Matice hrvatske Miro Gavran kazao je da vodstvo Matice hrvatske čvrsto stoji iza ovoga uredništva i izrazio zadovoljstvo dosezima koje autori u Vijencu postižu. Prisutnima su se potom obratili urednica za glazbu Tamara Jurkić Sviben, urednik za književnost Matija Štahan, urednik za kazalište Leon Žganec-Brajša i urednik likovne rubrike Dino Milinović, u prisustvu izvršne urednice Vijenca Ide Hitrec, urednice deska Jelene Šporčić Prtorić, tehničkog urednika Marija Rogića i lektorice Vijenca Martine Perić. Preneseni su i pozdravi urednika društvene rubrike Vedrana Obućine koji je bio na službenome putu u Londonu. Bila je to prilika za upoznavanje s novim suradnicima, razmjenu iskustava i dogovor novih ideja i suradnji.
Dugogodišnja kolumnistica Vijenca Nives Opačić
Glavni urednik Vijenca Goran Galić daje izjavu medijima
Javno predstavljanje 800. broja Vijenca na Interliberu otvorila je izvršna urednica Vijenca Ida Hitrec, moderatorica večeri, koja je naglasila da su svijest o povezanosti suvremenosti i tradicije u temeljima Vijenca. O tome što je Vijenac Matici hrvatskoj danas govorio je predsjednik Matice hrvatske Miro Gavran. Na to pitanje odgovor je: „Znak da se Matica obnavlja. Stoga je posve prirodno da je 800. broj posvećen mladima: urednicima, kritičarima, novinarima“, rekao je Gavran i podsjetio na obnovu Matice prije 31 godinu, pod predsjedanjem Vlade Gotovca, i pokretanje Vijenca čiji je glavni urednik bio Slobodan Prosperov Novak. Prva promocija prvog broja Vijenca izvan Zagreba bila je u Vinkovcima. Bila je to prigoda da Gavran pozdravi u publici nazočnog Dražena Švagelja, dugogodišnjeg predsjednika Matičina ogranka u tom gradu. Kako tada tako i danas i uvijek, Vijenac se obraća širokoj čitateljskoj publici i ostavlja svjedočanstvo o našoj sadašnjosti, kazao je Gavran istaknuvši važnu ulogu Vijenca kao jedinih novina za kulturu i umjetnost u Hrvatskoj.
Glavni urednik Goran Galić podsjetio je da je Vijenac susretište svih generacija, o čemu je pisao u jubilarnom broju u kojem su predstavljeni mladi urednici i suradnici. Pozvani su da s čitateljima podijele razmišljanja o budućnosti Vijenca, o našem društvu i kulturi. Galić posebno naglašava sjajan spoj iskustva i mudrosti starijih suradnika i polet mladosti novih mladih autora. To je idealan balans, oduvijek prisutan u Vijencu. Prisjetio se najstarijeg dugogodišnjeg suradnika, akademika Viktora Žmegača, koji je pisao do posljednjeg daha, i nazvao ga darom za sve nas. Pozdravio je njegova sina Andreja koji je bio u publici uz brojne autore, goste i ljubitelje pisane riječi. Među njima je bio i Vijenčev dizajner naslovnica još od 2009. Osječanin Marin Balaić koji je napravio atraktivnu naslovnicu obljetničkog broja u kreativnoj suradnji s izvršnom urednicom Idom Hitrec.
Predstavljanje 800. broja Vijenca na Interliberu
Predstavljanje obljetničkog broja Vijenca privuklo je brojnu publiku
Galić je istaknuo da će umjetnička kritika i kronika i dalje biti baza Vijenca, no da se danas pokreću i nove rubrike, a list donosi reportaže iz različitih dijelova svijeta, pri čemu se posebna pozornost posvećuje Hrvatima izvan domovine. Vijenac je nedavno dobio i službenu preporuku za uvrštenje u školske knjižnice i zbornice tako da će se u budućnosti veća pozornost posvećivati književnosti za djecu i mlade, školskim listovima i sl. „Naša je želja i nastojanje biti kritički glas hrvatske kulture i odvajati žito od kukolja u hrvatskom kulturno-umjetničkom vrtu“, poručio je Galić.
U obljetničkom broju istaknuto je da su mladi u Vijencu prije dva desetljeća pokrenuli podlistak Homo volans, koji je uz kritičko promišljanje i imaginaciju poticao i na stvaranje novih svjetova. „Samo je Vijenac“, pisao je glavni urednik, nažalost, danas pokojni Valerij Jurešić, „pristao na rizik koji nitko drugi te 1995. nije želio u svojim rukama: petinu prostora dao je na slobodno raspolaganje mladim ljudima bez prijašnjeg uređivačkog iskustva, kao i onima koji su svoje pisanje brusili na njegovim stranicama.“ O tome u jubilarnom broju Vijenca pišu članovi ekipe koja je pokrenula Homo volans.
U 800. Vijencu objavljen je i veliki razgovor s književnicom, nakladnicom i novinarkom Grozdanom Cvitan koja je bila članica prve redakcije Vijenca iz 1993. S njom je razgovarao današnji kolumnist Vijenca Boris Beck, koji je u Vijencu radio sredinom 1990-ih.
Goran Galić, Matija Štahan, Leon Žganec-Brajša, Ida Hitrec, Anamarija Mrkonjić i Robert Kurbaša
Urednik rubrike Književnost, književni komparatist i društveni komentator Matija Štahan, naglašava kako Vijenac uspješno izvršava ulogu povezivanja aktualnosti i tradicije, otvara se autorima svih idejnih polazišta, ali je ukorijenjen u ishodišnim vrijednostima Matice hrvatske. U tom je smislu Štahan citirao A. G. Matoša koji kaže kako je „najbolji nacionalista onaj, koji je dobar Evropejac“.
Da Vijenac promišlja i prostor i vrijeme u kojem živi, svjedoči i u obljetničkom broju objavljen ulomak prvoga hrvatskog prijevoda kultnog djela Arhipelag Gulag Aleksandra Solženjicina koji je upravo objavljen u izdanju Verbuma.
Ida Hitrec, Martina Perić, Jelena Šporčić Prtorić i Tamara Kvas
Urednik rubrike Kazalište i kazališni kritičar Leon Žganec-Brajša drži da je Vijenac mjesto najvećih kulturnih dosega i kritike. Kazalištu, kaže, Vijenac daje tri perspektive, ponajprije otvaranje nezavisnoj kazališnoj sceni koja nema pristupa etabliranim kazalištima i medijima. Smatra kako je važnost kazališne kritike u tome što je trajni zapis umjetničkog djela koje je nestalo u trenutku. To se odnosi i na glazbu. Treća, a možda i najvažnija perspektiva jest ona koja otvara prostor za kritičare iza kojih stoji autorski integritet. Podsjeća na sjajna imena u (nedavnoj) prošlosti, poput Borisa Hrovata, Mire Muhoberac, Dalibora Foretića, koji su bili redoviti suradnici Vijenca. U 800. broju to se posebno vidi, naglašava Žganec-Brajša.
Rubrika za kazalište donosi tekst o splitskoj cirkuskoj sceni, o premijeri Kralja Gordogana u režiji Renea Medvešeka u zagrebačkom HNK-u, o autorskom projektu u Teatru &TD, razgovor sa Željkom Turčinović, dugogodišnjom predsjednicom Hrvatskog centra međunarodnog teatarskog instituta (HC ITI) o nakladničkoj djelatnosti ITI-ja, hrvatskim dramatičarima, kazališnim časopisima. U svemu je najvažniji kritički pogled i autorski integritet.
Prigodu da predstavi i svoj odnos prema Vijencu, u kojem je odnedavna suradnica, dobila je i studentica kroatistike Anamarija Mrkonjić. Iznimno cijeni to što je mogla pratiti, primjerice, pjesničku karavanu Goranova proljeća te pisati o akademiku Zvonimiru Mrkonjiću s kojim dijeli prezime iako nisu u srodstvu. „Vijenac je za mene“, kaže Anamarija, „mjesto susreta književnosti, jezika i kulture, mjesto na kojem imena s korica knjiga dobivaju lica; mjesto novih prijateljstava i odmak od akademskog diskursa.“
Cjelovitosti i šarmu predstavljanja mladih urednika i suradnika Vijenca znatno je pridonio dramski umjetnik Robert Kurbaša koji je izveo programatsku pjesmu mladog i nagrađivanog pjesnika Vida Bešlića Da bismo živjeli, objavljenu u 800. broju Vijenca. Za kraj je Kurbaša pročitao pjesmu Budi svoj Augusta Šenoe, najuspješnijega urednika Vienca. Objavljena je u Viencu 1874, prije 150 godina, a nimalo nije izgubila na aktualnosti i snazi.
801 - 21. studenoga 2024. | Arhiva
Klikni za povratak