Vijenac 800

Film

UZ PREMIJERE FILMA JOKER: LUDILO U DVOJE REDATELJA TODDA PHILLIPSA I SERIJE PINGVIN KREATORICE LAUREN LEFRANC

Klišeji, bizarnosti i zanimljivi sporedni likovi

Piše Josip Grozdanić

Posljednjih godina trendom je postalo kreiranje intrigantnih pozadinskih priča o zanimljivim filmskim negativcima i negativkama, ponajprije iz popularnih superherojskih stripovskih i filmskih franšiza, ali i šire. Sve je počelo izvrsnim filmom Joker redatelja Todda Phillipsa iz 2019, a barem na kvalitativnoj razini moglo bi i završiti  aktualnim nastavkom tog filma koji potpisuje isti redatelj. Psihološka mjuzikl-drama Joker: Ludilo u dvoje slobodno se može nazvati promašajem, osobito u kontekstu sjajnog prethodnika i velikih očekivanja gledatelja, koja su ostala iznevjerena.


Colin Farrell neprepoznatljiv je u ulozi Pingvina u novoj HBO-ovoj TV-seriji

Mračnu priču o pretpovijesti najpoznatijeg i najmarkantnijeg Batmanova protivnika, već odavno kultnu stripovsku inačicu koje su prije više od tri i pol desetljeća u djelu Batman: Strašan vic kreirali glasoviti scenarist Alan Moore i crtač Brian Bolland, Phillips je u recentnom filmu pretvorio u dobrano naporni mjuzikl bez glave i repa. U ostvarenje u kojem više ne funkcionira ništa što je tako dobro funkcioniralo u prvom filmu: ni Joker kao protagonist, sa svojim osobinama i kompleksnim stanjima, ni kontekst u kojem ga zatječemo, podjednako na karakterno-psihološkoj razini kao i na razini ambijentacije, odnosno socijalnog miljea, naposljetku ni film kao cjelina, ni u dramaturškom ni u narativnom segmentu. Kad se podvuče crta, te ima li se na umu završetak, može se zaključiti da je projekt namijenjen stvaranju novog provokativnog lika Lee Quinzel, odnosno Harleen Frances Quinzel iz stripova kuće DC Comics, buduće Harley Quinn koju odlično interpretira pjevačica i sve više glumica Lady Gaga (Zvijezda je rođena, Dinastija Gucci).

Dosadno dobro i zabavno zlo

Sam Joker, odnosno Arthur Fleck, ovdje je tek sjena samog sebe iz izvornog filma, puka ljuštura u kojoj bi se navodno trebala odvijati borba dobra i zla. Pritom je dobro suhoparno i većinom nezanimljivo, a sam Fleck mlitav i gotovo anesteziran, dok je zlo opet šareno, razigrano i na uvrnuti (dijabolični) način šarmantno. U svakom slučaju atraktivno, mnogo atraktivnije od dobra, o čemu svjedoče i reakcije javnosti Gothama / New Yorka, bez obzira na šest ubojstava koja je Joker počinio (tijekom sudskog procesa on priznaje i ubojstvo vlastite majke). Pred TV-kamerama građani njegove zločine osuđuju, a dok traje rasprava u kojoj on nije šareni pajac, nema gotovo nikakvih reakcija. Kad, međutim, postane Joker, odnosno kad oslobodi svoje drugo (potisnuto) ja, tenzije naglo rastu, i u sudnici i u javnosti.

Na psihološkoj razini lika sve je krajnje pojednostavljeno i samim time banalno. Fleck je podvojena osoba, jedan tip u „civilu“, a drugi pod maskom klauna. Dok je kao građanin krajnje običan, zapravo bezličan, i dosadan skup frustracija, trauma i ožiljaka koji ne zanima nikoga, pa ni gledatelje, kao Joker postaje živ, zanimljiv i atraktivan svima, i medijima. Može se pretpostaviti da je Phillips u suradnji sa suscenaristom Scottom Silverom tu dvojnost zamislio kao kritiku današnjega društva i medija, ali ona u filmu jednostavno ne funkcionira. Sve dodatno kvari koncipiranje cjeline kao mjuzikla, u kojem scene s raspjevanima i rasplesanima Joaquinom Phoenixom i Lady Gagom zasebno i ne funkcioniraju toliko loše (makar su razmjerno skromne), ali gube smisao na dramaturškoj i narativnoj razini, jer ničime ne pridonose ni razradi likova i njihova odnosa, ni drami ni priči. Ako na temelju ovog filma Lady Gaga dobije zaseban film nalik Jokeru, ili mini franšizu s nekoliko nastavaka, to će biti jedini dobitak.


Lady Gaga i Joaquin Phoenix u novom filmu o Jokeru

Trend složenijeg psihološkog profiliranja dominantno stripovskih, ali i inih popkulturnih negativaca na filmu, koji je započet u Jokeru, a u određenoj mjeri već u izvornom Batmanu Tima Burtona prije tri i pol desetljeća, u međuvremenu se prilično razgranao. Samog Jokera tako smo nakon Nolanova Viteza tame kao manje ili više kompleksan, ali i dobrano iritantan lik upoznali i u četiri filma iz tzv. „proširenog DC-jeva univerzuma“ (Batman protiv Supermana: Zora pravednika, Odred otpisanih, Birds of Prey i emancipacija famozne Harley Quinn, Liga pravednika Zacka Snydera), da bi najambiciozniji pristup doživio u duologiji Joker. Producenti su željeli iskoristiti i zvjezdani status Margot Robbie, pa je ona zasad dva puta tumačila Harley Quinn, a s obzirom na slab kreativni pa i komercijalni rezultat novog Jokera, teško je reći kakva će biti daljnja filmska sudbina tog lika.

Izuzetno je zanimljiv Marvelov inicijalni negativac Loki, koji je naknadno zadobio pozitivne i humorne konotacije, a kojeg je u zasad čak sedam filmova i seriji zasebno posvećenoj liku utjelovio Tom Hiddleston. Holivudskim čelnicima trebala su tri desetljeća, koliko je prošlo od vrlo tjeskobnog Burtonova filma Batman se vraća, da se prisjete i kvalitativnog i komercijalnog potencijala tog načelno vrlo zanimljivog negativca. Nakon Dannyja DeVita iz 1992, koji je Oswalda Cobblepota interpretirao kao tragikomičnu mračnu figuru željnu ljubavi i poštovanja, ali nesposobnu da to i ostvari, u filmu The Batman Matta Reevesa Pingvina je pod naslagama protetike i šminke nakratko utjelovio Colin Farrell, koji je za to prethodno dobio DeVitovo dopuštenje. Farrella kao Pingvina gledamo i u aktualnoj HBO-ovoj seriji.

Konvencionalna gangsterska drama

Makar u cjelini nudi razmjerno klišeiziran pristup liku, i u karakterno-psihološkom i u dramskom i u žanrovskom smislu, serija Pingvin nije nezanimljiva, naprotiv. Posrijedi je u cjelini sasvim solidan, a na trenutke i dosta intrigantan TV-proizvod koji vješto barata općim mjestima gangsterske drame smještene u Gotham koji je očekivano dizajniran kombinacijom retro i futurističkog stila. Kao ni u novom Jokeru, ni ovdje se dosad nije pojavio budući Batman, iliti Bruce Wayne. No dok je u filmu Joker: Ludilo u dvoje poznati kontekst jasan, te se film ne samo intenzivno (i pretjerano) referira na svog prethodnika, nego dosta važna uloga pripada i okružnom tužitelju Harveyju Dentu, budućem negativcu Two Faceu, priča Pingvina može se odigravati bilo gdje, zbog prepoznatljivih vizura i njihova povremenog efektnog korištenja ponajprije u New Yorku, bez ikakvih poveznica s Gothamom.

Pratimo klasičnu storiju o postupnom usponu isprva tek sitnog gangstera, u osnovi psihopata lakog na obaraču koji kuje veliki plan, a kojeg dijelom upoznajemo i kroz oči mladog sitnog prijestupnika Victora Aguilara. On spletom okolnosti postaje desna ruka Oswalda Cobblepota, kojeg neki zovu i Oz, a koji je nadimak Pingvin stekao zbog deformacije stopala zbog čega hramlje, odnosno hoda slično pingvinu. U seriji dosad nema ničeg što već nismo vidjeli u više navrata, od De Nirove Priče iz Bronxa do Donnieja Brasca Mikea Newella, a dijelom i Scorseseovih Dobrih momaka: u očima onoga tko ga promatra kao najbliži suradnik, Pingvin je ambivalentan lik, reklo bi se dobrodušni psihopat ili simpatični ubojica. Colin Farrell tumači ga solidno, u cijelosti odveć maniristički i s osloncem na slične filmske i televizijske likove, ponajviše Tonyja Soprana. Ono što Cobblepota povezuje s Arthurom Fleckom iz prvog Jokera jest odnos s majkom: obje su bolesne, a oni o njima skrbe, te se može zaključiti i da obje snose barem dio odgovornosti za psihopatologije svojih sinova.

Intrigantni ženski likovi

Kao i u slučaju novog Jokera, gdje sve zajedničke scene Flecku krade Lee Quinzel, i u Pingvinu je najzanimljiviji sporedni ženski lik Sofije Falcone. Ona je izdana od starijih članova vlastite obitelji, dospjela je u zatvor, te potom na deset godina i u psihijatrijsku bolnicu, a jedini koji joj je pružao potporu upravo je brat kojega je Pingvin ubio. Sve to, kao i Sofijina osobnost uvjetovana svime što je doživjela, određuje njezin odnos prema Oswaldu, pa će u nastavku biti zanimljivo promatrati u kojem će se smjeru taj odnos razvijati. Oni su zapravo konkurenti koji se bore za iste ciljeve, ovladavanje obitelji Falcone i stjecanje bogatstva dilanjem nove droge zvane „blaženstvo“, i koliko god se Oz predstavljao kao njezin partner, on to nije niti može biti. Iako u suštini ne donosi mnogo toga novoga ni važnoga u svijet Gothama i njegovih zločinačkih krugova, serija Pingvin je svakako vrijedna gledanja, bez obzira na neprepoznatljivog Colina Farrella.

Vijenac 800

800 - 7. studenoga 2024. | Arhiva

Klikni za povratak