Vijenac 798

Glazba

54. Varaždinske barokne večeri, 20. rujna–2. listopada

Iskustva, inovacije, iskoraci

Piše Zdenka Weber

Varaždinske barokne večeri već desetljećima pojedina godišta programski ostvaruju u suradnji s odabranom državom partnerom. Ove je godine za 54. izdanje festivala suradnja ostvarena s Portugalom

Osobito svečanim otvaranjem, koje je u izravnom prijenosu HTV-a moglo pratiti široko gledateljstvo, započele su 20. rujna u divljenja vrijednoj baroknoj katedrali 54. Varaždinske barokne večeri. Do posljednjeg mjesta popunjena varaždinska stolna crkva tradicionalno udomljuje početak kao i mnoge druge koncerte varaždinskog festivala barokne glazbe, a na otvorenje VBV-a kao jedinog nacionalnog festivala koji se održava „na kontinentu“ i počinje u ranu jesen, uvijek dolaze brojni predstavnici diplomatskog zbora iz Zagreba i drugi važni uzvanici iz kulturnog, društvenog, crkvenog i gospodarskog života. Uvod u program, izvođenje državne himne Lijepa naša povjerava se uobičajeno Komornom vokalnom ansamblu Glazbene škole u Varaždinu kojim ravna dirigentica i profesorica u Školi Dada Ruža, a kao što priliči svečanom okupljanju slijede i pozdravni govori.


Portugalska sopranistica Sara Braga Simões uz Orquestra Barroca Casa de Música
i maestra Laurencea Cummingsa na otvaranju VBV-a / Izvor VBV

Nakon pozdrava domaćina gradonačelnika grada Varaždina Nevena Bosilja, slijedio je vrlo emocionalan govor veleposlanice Portugala, države partnera ovogodišnjeg festivala, Nj. E. Marije Paule Vieira Ferreira Leal da Silva, posebno sretne da je na kraju mandata u Hrvatskoj imala priliku sudjelovati u tako važnom projektu, a nazočnima se potom obratila ministrica kulture i medija RH i izaslanica predsjednika Vlade RH Andreja Plenkovića Nina Obuljen Koržinek i na kraju izaslanik predsjednika RH Zorana Milanovića, njegov posebni savjetnik za kulturu Zdravko Zima, koji je uime pokrovitelja proglasio festival otvorenim. Dakako, u katedrali su prvi domaćini crkveni dostojanstvenici pa je stoga lijepo vidjeti varaždinskog biskupa mons. Božu Radoša, kao i biskupa u miru mons. Josipa Mrzljaka, a čast je dolaskom ukazao i doajen diplomatskog zbora u Hrvatskoj apostolski nuncij mons. Giorgio Lingua.

Barokna glazbena scena Portugala

Poznato je da Varaždinske barokne večeri već desetljećima pojedina godišta programski ostvaruju u suradnji s odabranom državom partnerom. Ove je godine za 54. izdanje festivala suradnja ostvarena s Portugalom, a to je pretpostavljalo uključivanje većeg broja portugalskih glazbenica i glazbenika i predstavljanje za portugalsku glazbenu baštinu važnih skladateljskih imena. Kako o portugalskoj glazbi nemamo mnogo informacija, a u Hrvatskoj portugalski solisti ili ansambli ne gostuju osobito često, bila je ovo odlična mogućnost za dobivanje uvida u baroknu glazbenu scenu Portugala. Tako je već za svečano otvaranje Večeri angažiran Orquestra Barroca Casa de Música, instrumentalni ansambl osnovan 2006. godine u Portu, s ciljem izvođenja glazbe 17. i 18. stoljeća i to oslanjanjem se na povijesno informiranu izvođačku praksu. Za dirigentskim je pultom bio britanski stručnjak za povijesno osviještenu baroknu interpretaciju Laurence Cummings, uključena je bila i portugalska sopranistica Sara Braga Simões, dok je u završnom djelu na programu sudjelovao je Zbor HRT-a sa solistima.

O tome da su tijekom 17. i 18. stoljeća talijanski skladatelji bili na osobito visokoj cijeni, znamo iz mnogih drugih primjera kraljeva koji su na svoje dvorove pozivali za glazbu posebno nadarene Talijane. Tako je i portugalski kralj José I, na prijestolju od 1750. do 1777. godine, u Portugal pozvao u Napulju rođenog Davida Pereza (1711‒1778) i zaposlio ga kao mestre da capela real i dvorskog učitelja glazbe. Da je riječ o inventivnom autoru instrumentalnoga sloga uvjerila  nas je izvedba njegove Sinfonie u D-duru, La tempestad del mar, tipičnog baroknog primjera trostavačne skladbe čija uzburkanost odgovara podnaslovu s namjerom asociranja na morsku oluju.

 

Nagrađeni umjetnici Laura Vadjon i Mislav Lucić uz gradonačelnika Varaždina Nevena Bosilja, predsjednicu žirija Zdenku Weber te profesoricu Dadu Ruža i umjetničkog ravnatelja VBV-a skladatelja Davora Bobića / Snimio Vjeran Žganec Rogulja / PIXSELL

Gošća iz Portugala, sopranistica Sara Braga Simões, donijela je nova glazbena otkrića, tri arije iz opera portugalskog skladatelja Antónija Leala Moreire (1758‒1819) koji je djelovao u kraljevskoj palači u Ajudu, kamo se nakon tragičnog potresa u Lisabonu 1755. godine preselila kraljevska svojta. Čuli smo Moreirinu Uvertiru operi Siface e Sofonisba, te u izvođenju sopranistice topla, nadasve pokretna glasa tri koloraturne arije iz opera L’Imenèi di Delfo, Ascantia in Alba i Gli Eroi Spartani. Poklon hrvatskim domaćinima bila je poletno uigrana izvedba Treće simfonije u D-duru Luke Sorkočevića, a na kraju programa izveli su portugalski instrumentalisti i hrvatski pjevači, Zbor HRT-a, velebnu duhovnu apoteozu Magnificat, BWV 243 J. S. Bacha. Kao solisti nastupili su sopranistica Monika Cerovčec, altistice Loredana Medan i Martina Borse, kontratenor Franko Klisović, tenor Mislav Lucić i bas Vjekoslav Hudeček. Neophodni „glanc“ izvedbi davalo je vođenje dirigenta Laurencea Cummingsa koji dirigira i svira čembalo. Kroz 12 stavaka u kojima se izmjenjuju zbor i pojedini solisti, vodio je Cummings vrlo pouzdano angažirane soliste, a uz razumijevanje latinskog teksta bilo je moguće pratiti duhovne poruke marijanskog hvalospjeva Veliča duša moja Gospodina.

Prva večer VBV-a tradicionalno završava šetnjom do Staroga grada gdje je uobičajena prezentacija glazbenih užitaka, ovaj put dakako portugalske specifičnosti, fada, u interpretaciji Ana Lains Trija, a potom i divljenje spektakularnom vatrometu kojim Varaždin označava početak svojeg festivala.

Glazbeni užici i pokoje čuđenje

Dakako, iscrpni su opisi svakog koncerta pojedinačno uvijek zbog ograničenosti novinskog prostora nemogući, a osvrt na svih 14 programa u Varaždinu i njih još 7 u drugim gradovima, Prelogu, Križevcima, Belecu, Vinici, Novom Marofu, Jalžabetu, Gornjem Knegincu, Varaždinskim Toplicama i Nedelišću, tražio bi zbilja mnogo vremena i prostora. U svakom slučaju, 54. Varaždinske barokne večeri nastavile su okupljanje hrvatskih i inozemnih solista i ansambala specijaliziranih za izvođenje barokne glazbe i u tome se umjetnički ravnatelj Davor Bobić, uz svesrdnu logističku pomoć Koncertnog ureda Varaždin na čelu s Raymondom Rojnikom, već itekako uhodano uspješno snalazi.

Tako su gosti iz Portugala bili violončelistica Isabel Vaz, koja je uz Zagrebačke soliste izvela Koncert za violončelo obligato u D-duru u Lisabonu rođenog skladatelja s talijaniziranim imenom Antonija Pollicarppija; violinist Carlos Damas, koji je uz Varaždinski komorni orkestar bio solist u Vivaldijevu Koncertu za violinu i orkestar u E-duru i Telemannovu Koncertu u G-duru; ansambl Sete Lágrimas, koji je u Dvorcu Trakošćan zabavio Zvucima Starog i Novog svijeta; te čembalist Fernando Miguel Jâloto, svakako najdojmljiviji portugalski glazbenik. Naime, zajedno s uglednom hrvatskom violinisticom Laurom Vadjon vodio je izuzetno zapažen koncert Orkestra mladih glazbenih talenata članica YMTE (Young Music Talents), a s Hrvatskim je baroknim ansamblom nastupio izvodeći djela Schmelzera, Schiassija, Seixasa i Bacha. Tako je tandem Vadjon ‒ Jâloto ovjenčan Nagradom Jurica Murai za umjetničko vodstvo i interpretaciju, a HRBA novoustanovljenom Nagradom Vladimir Kranjčević za najbolju izvedbu djela J. S. Bacha, konkretno Petog brandenburškog koncerta. Odluke je donio Festivalski žiri, u sastavu Zdenka Weber (predsjednica), Tamara Jurkić Sviben (zamjenica predsjednice) i Davor Brđanović, Davor Matačić, Nataša Maričić, Dada Ruža, Predrag Šantek (članovi), koji je pomno pratio sve koncerte u Varaždinu, ali ove godine nije nikome dodijelio Nagradu Ivan Lukačić za najbolju izvedbu ansambla i muzikološki rad.

Već ta činjenica govori o tome da su inozemni ansambli, primjerice Ensemble Contratemps iz Barcelone i Romeo & Julia Kören iz Stockholma prvenstveno zabavili crossover prezentacijama, što međutim otvara pitanja o budućnosti autentičnih baroknih interpretacija, a međunarodna grupa Consort Mirabile izvodi isključivo renesansnu glazbu. Hrvatski ansambli Camerata Garestin i već spomenuti Zagrebački solisti i Varaždinski komorni orkestar bili su u dometima profesionalnog standarda, dok je Ansambl Responsorium ovaj put u cijelosti razočarao došavši na festival neuvježban.

Domaće snage posvećene Festivalu

Ako se dodaju nastupi domaćih snaga, uvijek sjajnog zbora Chorus angelicus, koji je obilježio 25 godina djelovanja i sa svojim utemeljiteljem Anđelkom Igrecom, uz Capellu Savariju i soliste Ivanu Lazar, sopran, Dianu Haller, mezzosopran, Mislava Lucića, tenor, i Berislava Puškarića, bas, izveo velebni Händelov oratorij Juda Makabejac, što je već samo po sebi veliki pothvat, kao i program Ad processionem, u izvođenju Komornog vokalnog ansambla Donum i Zbora Katoličke osnovne škole Svete Uršule „Uršuline zvjezdice“ prema konceptu Mislava Lucića i pod umjetničkim vodstvom katedralnog orguljaša Višeslava Jaklina, pouzdana je tvrdnja da u Varaždinu postoje snage posvećene glazbenom stilu koji već 54 godine afirmira festival. Ove se godine osobito uspješnim nastupima i djelovanjem posebno istaknuo mladi varaždinski tenor Mislav Lucić i ti su njegovi uspjesi popraćeni Nagradom Ivan Werner koju dodjeljuje Glazbena mladež Varaždina.

Uobičajeni završni koncert polaznica i polaznika Glazbene škole u Varaždinu 2. listopada u katedrali ponovno je do posljednjeg mjesta ispunio krasan sakralni prostor. Ove godine najavljena kao koncert U spomen Jurici Muraiju, tradicionalna revija učenika uz Varaždinski komorni orkestar ponovno je pokazala sve odlike angažirane glazbene pedagogije i nadarene, očito ambiciozne mladeži, pa ću samo nabrojiti mlade soliste da ostane u analima: Lucija Turk, Petra Krajnik, Filip Jaklin, Klara Jambrošić Barnjak, Pavao Mrazek, Martin Domanovac, Marcel Dodlek (pijanisti), Klara Lalić, Marija Malbašić, Lana Potočnjak, Paula Jovan (violine), Lana Igrić i Sara Prepelić (flaute), Patricija Percl (trombon), Klara Sokač i Lana Ovnić (saksofoni), Paula Malbašić (violončelo) i Ilija Novak (truba). Uz studente Muzičkih akademija iz Zagreba, Osijeka, Pule i Splita, kao i tridesetak mladih iz europskih država, sve je to mladost koja vrijedno svladava odabrane instrumente – i daje nadu u lijepu glazbenu budućnost! U Varaždinu se svemu tome posvećuje posebna pozornost.

Vijenac 798

798 - 10. listopada 2024. | Arhiva

Klikni za povratak