Vijenac 797

Likovna umjetnost

BEČKO IZLOŽBENO LJETO – TRI IZLOŽBE POSVEĆENE ŽENAMA KOJE SU OSTAVILE VAŽAN TRAG U RAZVOJU DIZAJNA I FOTOMONTAŽE

Žene u fokusu

Piše Lovorka Magaš Bilandžić

Posjetitelji austrijske prijestolnice imali su priliku upoznati ili iz novog rakursa sagledati djelovanje brojnih istaknutih autorica koje su obilježile vlastite profesije, ali su uslijed povijesnih okolnosti i karaktera medija kojima su se bavile često ostajale ispod radara

Bečka izložbena sezona u ljeto 2024. bila je obilježena nekolicinom samostalnih i skupnih izložaba posvećenih umjetnicama i dizajnericama koje su ostavile važan trag u razvoju dizajna i fotomontaže. Posjetitelji austrijske prijestolnice imali su priliku upoznati ili iz novog rakursa sagledati djelovanje brojnih istaknutih autorica koje su obilježile vlastite profesije, ali su uslijed povijesnih okolnosti i karaktera medija kojima su se bavile često ostajale ispod radara. Gostujuća izložba Evo nas! Žene u dizajnu 1900danas u Möbelmuseum Wien prikazala je važan doprinos žena razvoju dizajna, Belvedere je organizirao samostalnu izložbu njemačke umjetnice, predstavnice dadaizma i pionirke fotomontaže Hanne Höch, dok je u Museum für angewandte Kunst rekonstruiran opus i doprinos nedovoljno poznate austrijske autorice i protagonistice bečkog kinetizma My Ullmann.


Hannah Höch, Rađeno za proslavu (Für ein Fest gemacht), 1936. / Izvor Ifa Kunstsammlung, Stuttgart / © Christian Vagt; © Bildrecht, Vienna 2024.

Iako se spomenute izložbe razlikuju u obujmu, pristupu i načinu obrade i prezentiranja građe te činjenici da razmatrane autorice zauzimaju različite pozicije i stupanj (ne)vidljivosti u kanonu povijesti moderne umjetnosti i dizajna, sve tri manifestacije rezultat su međuinstitucionalne suradnje, a povezuje ih i nastojanje da se sagleda uloga žena i istakne njihov važan i nerijetko marginaliziran položaj u općeprihvaćenim narativima o razvoju pojedinih medija i disciplina.

Pionirka fotomontaže
iz filmskog rakursa

Hannah Höch (1889–1978) jedna je od umjetnica koje zauzimaju ključno mjesto u razvoju avangardnih tendencija u Europi nakon Prvoga svjetskog rata. Bila je jedina žena koja je izlagala na slavnoj Erste Internationale Dada-Messe u Berlinu 1920, zahvaljujući između ostaloga i partnerskom odnosu te kreativnoj suradnji s jednim od vodećih dadaista Raoulom Hausmannom. Ova inovativna umjetnica svojim je kritički angažiranim kolažima i fotomontažama sondirala ključne fenomene Weimarske Njemačke − od političke korupcije do položaja i percepcije žena i Drugih − te vizualnim jezikom dobro zahvatila duh vremena.

Retrospektivna izložba Hannah Höch: montirani svjetovi (21. lipnja−6. listopada) realizirana je u suradnji sa Zentrum Paul Klee iz Berna i kustosom Martinom Waldmeierom, a predstavila je brojne radove nastale od 1915. do ranih 1970-ih te arhivsku građu posuđenu iz različitih europskih institucija i privatnih kolekcija. Uz kolaže i fotomontaže izložen je i niz rjeđe viđenih djela koja svjedoče o autoričinim stilskim istraživanjima, radu u različitim medijima i postupku stvaranja − od ranih ekspresionističkih crteža, artdécoovskih skica za pjesme Paula Verlainea i slike Kocka do knjige s tematski složenim isječcima iz tiskovina koje je koristila kao svojevrsnu vizualnu memoriju. Naglasak izložbe stavljen je na sagledavanje opusa umjetnice u korelaciji prema onodobnoj filmskoj produkciji koju su obilježile slične teme i postupci (montaža), a i sama Hannah Höch bila je pasionirana filmofilka dobro upoznata s događanjima u sferi filma. U postavu izložbe i u dijalogu s njezinim radovima prikazana su ostvarenja pionira eksperimentalnog, avangardnog filma (Dzige Vertova, Vikinga Eggelinga, Hansa Richtera, Fernanda Légera i drugih) čime je stvoren okvir za novo iščitavanje njezina djela. Naime, multimedijalna prezentacija polazila je od malo poznate činjenice da je Hannah Höch fotomontažu povezivala s filmskim medijem i smatrala „statičnim filmom“ na papiru kojim se kreiraju montirani svjetovi, kako sugerira i sam naslov retrospektive.


Izvor Kunstsammlung und Archiv Universität für angewandte Kunst Wien, Inv. nr. 10008/B

Intermedijalno djelo My Ullmann

Studijska izložba My Ullmann. Živi kinetizam: slike, scena, umjetnost u arhitekturi (17. travnja−1. rujna) po prvi put je u Austriji predstavila djelovanje do sada nedovoljno istražene protagonistice bečkog kinetizma Marie Ullmann (1905−1995) koja se bavila širokim rasponom medija te aktivno djelovala u Austriji, Švicarskoj i Njemačkoj. Kustosice izložbe Kathrin Pokorny-Nagel iz MAK-a i Barbara Stark iz Städtischen Wessenberg-Galerie u Konstanzu autoričin su opus rekonstruirale u pet cjelina posvećenih različitim aspektima njezina pluralističkog djelovanja: rani kinetički radovi, dizajn tekstila, komercijalna umjetnost − naručene reklamne kampanje, radovi za pozornicu te umjetnost u arhitekturi − kasni kinetički radovi.

Ključnu ulogu u formiranju My Ullmann imalo je pohađanje bečke Kunstgewerbeschule koju je upisala 1921. te pod utjecajem teorije dinamizma Franza Čižeka u različitim medijima započela istraživanje ritmičkog pokreta i dekonstrukciju motiva na niz dinamički organiziranih elemenata. Eksperimentirala je s apstrahiranjem i fiksiranjem pokreta te razlaganjem ljudske figure u interakciji s geometrijskim elementima, a od ranih je crteža i slika posezala i za sakralnom tematikom koju je suvremeno interpretirala primjenjujući razigrane linije, razbijanje konzistentnosti motiva i česte kolorističke i kristalične razrade oblika ili artdécoovsku stilizaciju. U drugoj polovici 1920-ih bavila se oblikovanjem tekstila, a rane 1930-e obilježilo je afirmiranje u sferi komercijalnoga grafičkog dizajna i izrada plakata, oglasa i kampanja za različite poslovne subjekte i događaje (cipele Humanic, Duhovne igre u Luzernu itd.).


Postav izložbe Evo nas! Žene u
dizajnu 1900−danas,
Möbelmuseum
Wien, 2024. / foto: LMB

U Beču je krajem 1920-ih započela s angažmanom u kazalištu te 1930-ih slijede realizacije diljem Europe (Luzern, Berlin) u kojima varira pristupe − od suvremene interpretacije povijesnih kostima do kreiranja iluzionističkih scena. Tijekom 1940-ih i 1950-ih posvetila se obiteljskom životu, a ponovno aktivirala krajem 1950-ih te osnovala atelijer MY STUDIO−Innenraumgestaltung posvećen oblikovanju interijera. Izvela je niz monumentalnih murala u bolnicama u Münsteru i Bonnu u kojima se nadovezala na raniju kinetičku estetiku te plastički iskoračila u prostor, a u 1960-ima se posvetila i oblikovanju predmeta od metala.

Povijest dizajna iz ženske perspektive

Putujuća izložba intrigantna naslova Evo nas! Žene u dizajnu 1900danas naglasak je stavila na ulogu žena u razvoju modernoga industrijskog dizajna i njihov doprinos oblikovanju namještaja, uporabnih predmeta i interijera. Inicijalno je bila predstavljena u Vitra Design Museumu (2021/2022), a cilj kustosica Viviane Stappmanns, Nine Steinmüller i Susanne Graner bio je dati autorski glas i vidljivost brojnim ženama koje su ostale zanemarene u povijesti dizajna i nepoznate su široj javnosti. Izložba je zahvatila široko definiran vremenski okvir te je kroz djela i kratke tekstove predstavila djelovanje osamdesetak dizajnerica, arhitektica i poslovnih žena većinom iz Europe te Sjeverne i Južne Amerike.

U četiri poglavlja i iz ženske perspektive predstavljen je razvoj dizajna u odnosu prema brojnim društvenim i povijesnim procesima te izazovima, ograničenim mogućnostima školovanja i predrasudama s kojima su se susretale dizajnerice. Izložen je raznolik materijal − od namještaja i uporabnih predmeta do fotografija, plakata, publikacija i arhivske građe − koji posjetitelje u dinamičnom postavu obogaćenom uvećanjima i projekcijama postepeno vode kroz povijest dizajna. U prvom poglavlju (Reforma i revolucija 1900−1930) iz rakursa borbe za ženska prava i profesionalnu emancipaciju razmotrene su mogućnosti obrazovanja i afirmiranja žena u sferi dizajna. Među autoricama koje su sudjelovale u nizu procesa (reformi umjetničkog obrta, uspostavljanju radionica, uvođenju novih edukativnih modela na istaknutim školama poput Bauhausa i ­VKhUTEMAS-a itd.) predstavljene su Gertrud Kleinhempel, Gunte Stölzl, Marianne Brandt, Alma Siedhoff-Buscher, Else Wenz-Viëtor, Varvara Stepanova i druge, a posebna je pažnja posvećena i progresivnoj ženskoj Loheland školi koja je uz tjelovježbu i ples podučavala i razne primijenjene umjetnosti.

Druga dionica (Pionirke modernizma 1920−1950) predstavila je niz žena koje su se profesionalno bavile dizajnom u vlastitim studijima, samostalno i/ili uz svoje supruge (Ray Eames, Eileen Gray, Aino Marsio-Aalto, Clara Porset, Lilly Reich) ili u sklopu velikih biroa poput Le Corbusierova (Charlotte Perriand) i tvrtki kao što je Cartier (Jeanne Toussaint) itd. Inovativnim i funkcionalnim rješenjima namještaja i uporabnih predmeta od različitih materijala oblikovale su svakodnevicu i unaprijedile kulturu stanovanja, a većina je tek recentno postala vidljiva te im se počeo priznavati kreativni doprinos i uloga u projektima i kultnim predmetima realiziranim s muškim kolegama ili partnerima koji su u povijesti dizajna nerijetko bili navođeni kao jedini autori.

U trećem poglavlju (U pokretu 1950−1990) predstavljeno je vibrantno poslijeratno razdoblje obilježeno tehnološkim progresom, razvojem tržišta i konzumerizma, potrebom za suvremenom i funkcionalnom opremom stanova, ali i posljedicama drugoga vala feminizma te agilnog angažmana žena u različitim sferama javnog djelovanja. Među brojnim predstavljenim autoricama različitih profesija nalaze se arhitektica Berta Rahm koja je imala istaknutu ulogu u organizaciji SAFFA-e (Švicarska izložba ženskog rada), Aenne Burda koja je pokrenula međunarodno prepoznatljiv časopis Burda Moden koji je diktirao modne trendove, marketinška stručnjakinja Brownie Wise koja odigrala ključnu ulogu u plasiranju posuđa Tupperware na tržište, arhitektica Gae Aulenti i mnoge druge.

U zadnjoj dionici (Veća slika 1990−danas) predstavljeno je djelovanje dizajnerica iz različitih dijelova svijeta, a naglasak je stavljen na ulogu dizajna u društvu te brojne prakse koje su posvećene redefiniranju tradicije i kanona, istraživanju itd. Izložen je i projekt Dizajnerice: kontekst, produkcija, utjecaji 19301980. zagrebačkoga ženskog dizajnerskog kolektiva Oaza posvećen rekonstruiranju doprinosa hrvatskih dizajnerica, a koji je 2015. predstavljen u HDD galeriji i kao digitalni arhiv na internetu. Kompleksna putujuća izložba Vitra Design Museuma markirala je polje, a s obzirom na to da je obuhvatila 120 godina dizajna, nužno je podrazumijevala selekciju i ponudila jedan mogući okvir za sagledavanje uloge žena u dizajnu. Ujedno je i podsjetila na to koliko je važno da sami obradimo i valoriziramo opuse istaknutih hrvatskih dizajnerica i time ih učinimo vidljivima te omogućimo njihovo uključivanje u neke buduće projekte posvećene ženama u dizajnu.

Revidiranje kanona

Uz retrospektivu Hanne Höch u Belvedereu istovremeno je bila postavljena i izložba Bronica Koller-Pinell. Umjetnica i njezina mreža, a i diljem Europe se trenutno održavaju izložbe posvećene ženama − od predstavljanja fotografkinje Lucie Moholy u Kunsthalle Praha do izložbe znakovita naslova Sad nas vidite: umjetnice u Britaniji 1520−1920. u Tate Britain. Spomenute bečke, ali i druge ozbiljno pripremljene retrospektivne i problemske izložbe održane zadnjih godina uvijek iznova ukazuju na sve očigledniju potrebu ponovnog sagledavanja i revidiranja kanona te pisanja povijesti umjetnosti i dizajna koje će na adekvatnu poziciju staviti autorice koje su obilježile razvoj pojedinih medija, moderne umjetnosti i dizajna u cjelini te učiniti vidljivima važne, a do sada nedovoljno (pre)poznate opuse i doprinose.

Vijenac 797

797 - 26. rujna 2024. | Arhiva

Klikni za povratak