Vijenac 797

Naslovnica, Reportaža

REBRENDIRANJE KAZAHSTANA OŽIVLJAVANJEM NOMADSKE TRADICIJE

Tradicija je duša suvremene Zemlje Čuda

Piše Dragan Nikolić

Nomadski običaji integrirani su u suvremenu kazahstansku kulturu i imaju ključnu ulogu u stvaranju nacionalnog identiteta. Simbolično nas povezuju s prošlošću, odražavajući slobodarski duh, jedinstvo s prirodom i zajedništvo koje i dalje utječe na suvremene društvene vrijednosti, smatra etnografkinja Ajgerim Musagažinova

Nakon desetljeća provedenih pod sovjetskom čizmom, Kazahstan strpljivo gradi svoju suvremenu identitetsku priču. Pokušava se predstaviti svijetu kao moderna srednjoazijska država u globaliziranoj sadašnjosti, ali i oživiti i prigrliti svoju nomadsku prošlost. Domaćinstvo 5. Svjetskih nomadskih igara, koje su održane od 8. do 13. rujna u glavnom gradu Astani, zapravo je dio promišljene strategije kazahstanskog rebrendiranja. Uz moto Okupljanje Velike stepe, na Igrama su sudjelovale i nacije bez nomadskih naroda, njih ukupno 89. Cilj tog natjecanja, koje se održava svake dvije godine, jest razvoj etnokulturnog pokreta kao nasljeđa naše civilizacije. 

„Nije riječ samo o sportu i zabavi, radi se o oživljavanju tradicije koja postoji stoljećima. Svjetske nomadske igre omogućavaju natjecateljima i gledateljima da iskuse sve ono što se prenosi kroz generacije. Takvi događaji predstavljaju most između prošlosti i sadašnjosti, pokazuju da su drevni običaji još uvijek bitni i u suvremenom svijetu i da se prenose na mlade. Tu je vrijednost prepoznao i UNESCO pa je Igre uvrstio na popis zaštićene nematerijalne kulturne baštine“, pojašnjava novinarka Asem Miržekejeva, autorica projekta Sveti Kazahstan.


Kokpar – svojevrsni ragbi na konjima u kojemu se umjesto lopte u protivnički gol
pokušava ubaciti imitacija trupla zaklane koze / Izvor Ministarstvo vanjskih poslova Kazahstana

Od 21 sporta ili igara u kojima su se u Astani dijelile medalje, 11 je kazahstanskih tradicijskih sportova. Četiri među njima također su na UNESCO-ovu popisu. Neke od nomadskih igara, poput kazahstanskog hrvanja ili togyzkumalaka, kojega nazivaju i stepskim šahom ili algebrom pastira, uklopljene su u kazahstanski školski kurikul.

Popularizacija nomadskih sportova među mladima

„Javne škole omogućavaju treniranje tradicijskih sportova poput kazahstanskog hrvanja ili kokpara, svojevrsnog ragbija na konjima, u kojemu se umjesto lopte u protivnički gol pokušava ubaciti imitacija trupla zaklane koze. Tradicijske sportove podržavaju i razni mecene i poslovni ljudi koji osnivaju sportske klubove i škole jahanja, te grade staze za konjske utrke. I privatne sportske gimnazije ili fakulteti često primaju državne potpore i pomažu u popularizaciji nomadskih sportova među mladima, a u konačnici i očuvanju naše kulturne baštine. Kazahstanci su nekada davno morali biti fizički izdržljivi i vješti u lovu, borilačkim vještinama i jahanju. Trenirali su i streličarstvo, hrvanje i druge vještine potrebne za preživljavanje i samoobranu. Zbog snage i okretnosti ondašnji stanovnici Srednje Azije bili su vješti ratnici i lovci“, pripovijeda povjesničar Burkitbaj Agajan, koji je dio svoje znanstvene karijere proveo i na funkciji čelnika Instituta za nacionalnu povijest.

Svjetske nomadske igre nisu slučajno održane u rujnu. U to doba godine karavane s ljudima i životinjama tradicionalno su završavale migraciju iz planinske ispaše u zimske kampove u srednjoazijskoj stepi. Tada su podizali jurte, jedan od najstarijih i najvećih izuma euroazijskih nomada, i uz razne rituale, igre i natjecanja u njih smještali svoju pokretnu imovinu.

Jurte – živa poveznica s prošlošću

„Jurta je bila polazište kazahstanskog nomadskog života, omogućavala je praktičnost i mobilnost u oštroj stepskoj klimi. Simbolizirala je pritom sklad čovjeka i prirode, te predstavljala središte obiteljskog i društvenog života. Mogla se lako sastaviti i brzo rastaviti, što je bilo presudno za često kretanje nomada u potrazi za boljom ispašom. Njezin kružni oblik i kompaktan dizajn pritom su učinkovito iskorištavali prostor, nudeći i udobnost i zaštitu“, reći će Ajgerim Musagažinova, možda i najpoznatija kazahstanska etnografkinja, koja je nekoliko godina provela i na čelu nacionalnog Centra za nematerijalnu kulturnu baštinu.

Godine 2014. tradicionalna izrada kirgiskih i kazahstanskih jurti, većih i ukrašenijih od onih mongolskih, stavljena je na UNESCO-ov popis zaštićene nematerijalne baštine. Nekad su se izrađivale od savitljivog drva breze i crvene vrbe. Rešetkasta konstrukcija prekrivala se tankim filcem, travom i pletenim materijalima kako bi u unutrašnjosti zimi bile tople. Zbog njezina oblika ljeti je u jurtama bilo hladno. Uvijek su se podizale uz izvor vode. Prvo su se gradila vrata, koja su uvijek bila okrenuta prema istoku (jurta ima samo jedan ulaz i nema prostorija). Središte gornjeg dijela jurte, koje se naziva shanyrak, oduvijek ima kružni oblik. To je najvažniji dio pokretnog doma. Predstavlja jedinstvo, blagostanje i mir. I obitelji i nacije. Taj se dio jurte prenosio generacijski. Uvijek se otvarao za lijepog vremena, uz pomoć posebne poluge. Kroz njega se moglo vidjeti nebo, ali i izlaziti dim u slučaju da se kuhalo unutra zbog lošeg vremena. Bogatiji nomadi imali su više jurti, a svaka je imala svoju funkciju u domaćinstvu. Kazahstanci oduvijek govore kako je jurta model svemira, a shanyrak simbol sunca…

Kada ostari, suri se orao odlučuje za smrtonosni zalet u stijene, do kraja simbolizirajući ponos i neovisnost. Upravo te osobine čine ga nacionalnim simbolom Kazahstana

„Danas se jurte više ne koriste kao stalni domovi, ali ostaju važan simbol kazahstanske kulture. Mogu se pronaći u zabačenim planinskim područjima. U njima ljeti borave pastiri ili nomadske obitelji sa stadima, kao i oni koji žele iskusiti život u prirodi tijekom bijega na selo vikendom. Ponegdje stanovnici ruralnih područja imaju jurtu pokraj izgrađene kuće, u njoj borave ljeti. Jurte se često podižu tijekom nacionalnih praznika poput Novruza ili raznih svečanosti i obreda, kako bi ljude podsjetile na njihove nomadske korijene. U tim trenucima služe kao živa poveznica s prošlošću, koja omogućava da se Kazahstanci identificiraju s kulturnim nasljeđem svojih predaka“, objašnjava Asem Miržekejeva, dodajući da povijesni zapisi spominju jurte još prije više od 2000 godina, u vremenu naroda Wusun, dalekih predaka današnjih Kazahstanaca.

Kazahstanci slijede
prirodne ritmove

Nomadi nisu živjeli u jurtama samo zimi, kada bi izgradili zemljane nastambe s ravnim krovom u kampovima u stepi. I danas u spuštanje s planina najprije kreće mlađa populacija konja, a zatim i pastusi. Najčešće je riječ o novoaltajskoj pasmini. Nakon toga krave i ovce, čija transhumanca može trajati i triput dulje. Iskusni stočar inače može sam odraditi premještanje dva ili tri stada konja (u svakome je između 200 i 300 konja), te stada s 1000 krava i ovaca za otprilike dva tjedna. U tom razdoblju prijeđe oko 100 kilometara. Ravna se po Suncu, zvijezdama i oznakama u prirodi. Nomadski kamp u Kazahstanu u pravilu se sastoji od dviju do šest obitelji, koje čine jednu samodostatnu zajednicu. U planine se vraćaju u svibnju. Ondje gdje je ispaša slaba moraju prelaziti veće udaljenosti. Seliti se moraju možda i do deset puta godišnje, nekada čak i dvaput tjedno.

„Izraz nomad nije striktno znanstven. Njegova politička upotreba postala je posebno popularna u 18. i 19. stoljeću, kada su europske kolonijalne sile osvajale Afriku i koristile taj izraz za opisivanje nomadskih plemena. Riječ ima latinsko ili grčko podrijetlo i znači lutalica, što može podrazumijevati osobe bez stalnog prebivališta. Ta definicija nije sasvim ispravna kada su u pitanju narodi Srednje Azije, a posebno Kazahstanci, koji se nikada nisu smatrali nomadima u europskom kontekstu te riječi. Sebe su nazivali slobodnim, neovisnim narodom koji je slijedio prirodne ritmove svojih pašnjaka i premještao svoja naselja ovisno o godišnjim dobima. Nije tu bila riječ o besciljnom lutanju. U modernom svijetu, posebno u kontekstu Svjetskih nomadskih igara, taj pojam ipak nosi isključivo pozitivnu konotaciju, naglašavajući snagu, neovisnost i prilagodljivost naroda koji su živjeli u stepi“, obrazlaže povjesničar Burkitbaj Agajan.

Uloga konja u kazahstanskoj
kulturi

„U modernom Kazahstanu mnoge nomadske tradicije još su žive, posebno u ruralnim područjima. Primjerice, postoji ritual inicijacije ashamayga mingizu, kada se dječaci u dobi od 6 ili 7 godina penju na konja. Riječ je o simboličnom iskoraku prema dječakovoj samostalnosti. Od trenutka kada sjedne u sedlo i dobije u ruke bič za jahanje dijete se uči brinuti o tom konju. Sve se više oslanja na samog sebe i priprema za sudjelovanje u tradicijskim sportovima“, tumači novinarka Asem Miržekejeva.

Vjeruje se da su konje prvi pripitomili Skiti, koji su naseljavali središnju Aziju još u 11. stoljeću prije Krista. Bili su toliko dobri jahači da se neki znanstvenici poigravaju tezom kako je mit o Kentauru, koji se pripisuje starim Grcima, zapravo nastao u tom dijelu svijeta. Kao i Mongoli, Kazahstanci su dobri jahači. Djeca kazahstanskih nomada učila su jahati već s tri godine…


Tijekom Svjetskih nomadskih igara kazahstansku kulturu i tradiciju turistima su približili
neumorni domaćini u posebnom Etnoselu

„Konji imaju središnju ulogu u kazahstanskoj kulturi i priči oko našeg identiteta. Bili su i ostali ne samo sredstvo transporta i mobilnosti, već i simbol snage, slobode i prosperiteta. Konji su također neizostavni dio kazahstanskih tradicijskih igara, poput kokpara, te raznih rituala“, naglašava etnografkinja Ajgerim Musagažinova.

„Konji su više od životinja, simboliziraju ponos i status u društvu. Naš osvajač zlatne olimpijske medalje u judu na Ljetnim igrama u Parizu Jeldos Smetov po povratku u domovinu nagrađen je stadom od 100 konja. To svjedoči o tome koliko su konji duboko ukorijenjeni u kazahstansku svakodnevicu. Za Kazahstance su konji oduvijek bili više od pukog prijevoznog sredstva. Korišteni su i za lov i ratovanje. Bili su oduvijek i izvor hrane, a konjsko meso i mlijeko važni su dijelovi tradicionalne kazahstanske kuhinje“, dodaje Asem Miržekejeva.

Migracije i njihove posljedice

Na početku 20. stoljeća (polu)nomadskim načinom živjele su četiri petine Kazahstanaca. Bogatstvo osobe definiralo se veličinom stada. Iako je za cilj imao kolektivizaciju poljoprivrede, i sam Staljin tvrdio je da socijalizam i komunizam ne isključuju nomadski uzgoj životinja u Kazahstanu i središnjoj Aziji. On je, naime, donosio unosnu proizvodnju mesa u tom dijelu SSSR-a. Ali pod komunističkom vlašću Kazahstan je ubrzo pretvoren u poljoprivrednu i industrijsku republiku.

„Glavni udarac nomadskom načinu života zadalo je prisilno naseljavanje Kazahstanaca u stalna naselja, kao i razdoblje kolektivizacije 1930-ih. Tada je narodu prisilno oduzeta imovina, uključujući i stoku, što je prouzročilo pomor stanovništva zbog gladi u razdoblju između 1932. i 1934. Kazahstan je nakon toga izgubio četvrtinu stanovništva, između milijun i pol i dva i pol milijuna ljudi. U znak prosvjeda protiv sovjetske poljoprivredne politike i otimanja životinja u korist države nomadi su, naime, tih godina poubijali čak 80 posto stočnog fonda. Posljedice te nacionalne drame u svojoj knjizi Žetva tuge podrobno je opisao poznati povjesničar Robert Conquest“, prisjeća se Burkitbaj Agajan.

 

Svjetske nomadske igre održane su od 8. do 13. rujna u glavnom gradu Kazahstana Astani. Igre predstavljaju most između prošlosti i sadašnjosti te pokazuju da su drevni običaji još uvijek bitni i u suvremenom svijetu i da se prenose na mlade

Glad i sovjetska represija uzrokovali su veliku seobu stanovništva u druge dijelove SSSR-a, poput Sibira, a u kojima su Kazahstanci mogli zadržati svoj tradicionalni način života. Oko milijun njih uspjelo je izbjeći u Kinu, Mongoliju ili Afganistan. Istovremeno su na kazahstanski teritorij naseljeni Čečeni, Korejci, Grci ili Nijemci iz područja Volge, pa su do 1960-ih Kazahstanci postali manjina na vlastitom teritoriju. Nakon raspada SSSR-a mnogi od kolhoza privatizirani su, a neki su postali i dionička društva. Dio stoke podijeljen je narodu. Nemali broj uzgajivača iskoristio je vladine vaučere za kupnju stoke s državnih farmi, pa su mnoge obitelji danas vlasnici više od stotinu grla. Oni sada autonomno odlučuju o kupnji i prodaji životinja, neki su se i udružili kada je riječ o isporuci mesa i mlijeka na domaće tržište. Najčešće žive od prodaje ovčetine, janjetine, vune i ovčje kože. Pastiri na motorima umjesto na konjima postali su danas uobičajen prizor usred kazahstanske stepe…

Nomadski običaji
u suvremenoj kulturi

„Nomadski običaji danas se čuvaju održavanjem festivala, te promicanjem nacionalnih tradicijskih sportova, obrta i gastronomije, koju nazivamo neonomadskom. Integrirani su u suvremenu kazahstansku kulturu i imaju ključnu ulogu u stvaranju nacionalnog identiteta. Ti običaji nas simbolično povezuju s prošlošću, odražavajući slobodarski duh, jedinstvo s prirodom i zajedništvo koje i dalje utječe na suvremene društvene vrijednosti“, nabraja Ajgerim Musagažinova.

Te se vrijednosti i danas zrcale u sportu kusbegilik. Simulaciju lova s pticama grabljivicama mnogi nazivaju i umjetnošću. Nomadska plemena u davnoj su prošlosti htjela zaštititi svoja stada od vukova i počela su pripitomljavati i trenirati sure orlove za napad na vukove. Ta je tradicija itekako živa i u 21. stoljeću, a kusbegilik je bio jedan od sportova na Igrama u Astani. Kazahstanci sebe smatraju jednom od rijetkih nacija koje shvaćaju vrijednost takvoga lova. Uostalom, zahvaljujući i njihovim naporima, UNESCO je 2010. stavio sokolarstvo na popis zaštićene nematerijalne kulturne baštine.

Suri orao – kazahstanski nacionalni simbol

„Ta drevna umjetnost, osobito lov sa surim orlovima, prisutna je u ruralnim područjima Kazahstana, gdje lovci prenose svoje vještine i znanje na mlađe generacije. Ne zaboravite, suri orao zauzima središnje mjesto u kazahstanskoj nacionalnoj simbolici. Nalazi se na državnoj zastavi i grbu. Predstavlja neovisnost i snagu, te slobodu i ratnički duh. Kao i težnju naše nacije za velikim stvarima“, ponosno naglašava novinarka Asem Miržekejeva.

Pozlaćeni orlovi ili ostaci ptica grabljivica iskopani su uz ljudske ostatke u nekima od najznačajnijih arheoloških nalazišta u Kazahstanu, koji potječu iz razdoblja između 7. i 6. stoljeća prije Krista. Kao kućni ljubimci pronađeni su i u 25 kraljevskih grobova skitskog plemena Saka, koji su sure orlove i sokolove smatrali svetim životinjama. Stari kazahstanski epovi često sadrže dijelove u kojima roditelji sanjaju pticu grabljivicu uoči rođenja budućeg ratnika. Ona ga kasnije prati u stvarnom životu i postaje utjelovljenje njegove herojske duše nakon smrti.

„Zanimljivo je da se suri orao kada ostari odlučuje za smrtonosni zalet u stijene, do kraja simbolizirajući ponos i neovisnost. Upravo te osobine čine ga nacionalnim simbolom Kazahstana. Naglašavaju hrabrost, čistoću i žilavost naših ljudi“, sumira povjesničar Burkitbaj Agajan.

Kroz povijest su Kazahstanci bili itekako žilavi. Unatoč svemu, pa i zabrani korištenja kazahstanskog jezika i narodnih običaja za vrijeme sovjetske vladavine, sačuvali su svoj identitet i kulturu. U zemlji koja je teritorijem veličine Zapadne Europe, a broji nešto manje od 20 milijuna stanovnika, ponovno su većina. Čine 65 posto stanovništva, etnički Rusi oko četvrtine populacije. Naravno, u kazahstanskim školskim udžbenicima osim poglavlja o Staljinovim gulazima postoje i ona o nomadskim vladarima koji su u vremenu prije carske Rusije harali ovdašnjom prostranom stepom. Danas je nomadski način života vrlo rijedak i zastupljen kod malog dijela stanovništva, te je uglavnom povezan s tradicionalnim stočarstvom. Natjecanja poput Svjetskih nomadskih igara sve poklonike stepe ispune stoga nacionalnim ponosom, makar na tjedan dana povedu ih u svojevrsni vremeplov i dokažu koliko je bitno znati svoju povijest da biste gradili održivu budućnost.

Vijenac 797

797 - 26. rujna 2024. | Arhiva

Klikni za povratak