Vijenac 797

Glazba

13. Ljetne čari klasične glazbe, 11. lipnja‒20. rujna

 

Early Voices u Dioklecijanovim podrumima

Piše Karmen Širović

U „očišćenim“ Podrumima Dioklecijanove palače, iz kojih je trenutna vlast Grada Splita uklonila suvenirnice lokalnih umjetnika i obrtnika, povremeno stanuje glazba. Ovoga ljeta bili su ispunjeni raznolikim izvođačima i publikom u sklopu 13. Ljetnih čari klasične glazbe. Festival u organizaciji Glazbene mladeži Split otvoren je 11. lipnja violončelističkim recitalom Danijele Kos u Staroj gradskoj vijećnici, drugoj lokaciji održavanja festivala. Važna koncepcijska odrednica od samog osnutka bila je uključivanje mladih glazbenika, kao i međunarodna kulturna suradnja, podržana pokroviteljstvom Turističke zajednice grada Splita i domaćina, Muzeja grada Splita.


Glazba davnog vremena u a capella izvedbi norveškog kvinteta Early Voices idealno se uklopila u prostor antičkih zidina Dioklecijanovih podruma /
Izvor Glazbena mladež ST

Posljednjih godina festival prati i majstorski seminar pjevanja, koji se ove godine održao pod vodstvom Sonje Runje. Koloraturni alt Sonje Runje naročito plijeni pažnju u baroknom repertoaru za čiju se izvedbu specijalizirala, u što se publika mogla uvjeriti i na koncertu 20. rujna kada je nastupila uz Omiški barokni ansambl. Čine ga Borna Barišić za čembalom, Ana Mandić na oboi i violončelistica Hillary Karuza, koja je u sklopu ovogodišnjeg festivala održala i vlastiti recital. Publika je imala priliku poslušati i komorni ansambl Illyrical, kanadski zbor Winnipeg Singers, slovenskog gitarista Maka Grgića, Ansambl Celeste te vokalni kvintet Early Voices iz Norveške s čijeg koncerta 2. rujna donosimo dojmove.

Kvintet Early Voices usmjeren je na repertoar iz razdoblja renesanse i baroka te izvedbe tradicijske vokalne glazbe iz domovine. Čine ga sopranistice Kristine Våge i  Mari Johanne Müller, mezzosopranistica Maria Dale Johannessen, tenor Øystein Stensheim i bariton Peder Arnt Kløvrud. Riječ je o akademskim glazbenicima koji imaju bogato vokalno iskustvo kao solisti ili članovi zborova i vokalnih ansambala, kao što su Zbor norveških solista, Vocal art, Kilden Vokalensemble, Det norske damekor i Trondheim Vokalensemble. Early Voices u Split je donio program nedavno snimljen na kompaktnom disku. Norveške tradicijske pjesme u zanimljivim suvremenim aranžmanima Andrewa Smitha, Håvarda Gravdala i Henrika Ødegaarda ujedinile su se s glazbeno najkompleksnijim motetom Johanna Sebastiana Bacha Jesu, meine Freude, BWV 227. Tipični literarni predložak luteranskih moteta donosi kombinaciju korala i biblijskih izvora, a Bach je svoju uspješnicu bazirao na izmjeni strofa himne Johanna Francka te Poslanice Rimljanima 8:1-2 i 9-11, skladajući je u jedanaest stavaka upravo za pet glasova. Glazba davnog vremena idealno se uklopila u prostor antičkih zidina Podruma.

Tradicijski napjevi tematiziraju težak život u hladnoj i vjetrovitoj Norveškoj, gdje su se neko vrijeme jeli samo riba i krumpir, kako su s humorističnim odmakom program predstavili članovi kvinteta. U većini pjesama kao da se čuje zavijanje vjetra, a publiku uvode u kontemplativnu sjetu i hladnoću, unatoč visokim temperaturama navedenoga dana. Norvežani su tada žudjeli za Bogom i milošću u životu nakon smrti, što je i poveznica s Bachovim motetom čiji su se stavci izmjenjivali s tradicijskim pjesmama razbijajući zgusnuti polifoni slog baroknoga majstora. Koncert je započeo zvižducima izvođača koji su imitirali pjev ptica u Little fugien, dok su prilazili s leđa publici pretvarajući Podrume u šumski ambijent. Uslijedila je tradicijska pjesma Blåmanen, nazvana prema jednoj od sedam planina koje okružuju norveški grad Bergen, a obje se često koriste i kao uspavanke za djecu. For guds folk hvilen tilbake o Božjem narodu kojega čeka odmor, Midt igjennom nød og fare o nedaćama, opasnostima i tuzi, Nu rinder solen op af østerlide o suncu koje izlazi na istoku, I Oletjedn, i Olekjinn o jezeru Ole, Ingen vinner frem til den evige ro koja govori o tome da nitko neće naći vječni mir.

Intonativno precizne a capella izvedbe vješto su kombinirale solističke dijelove s različitim formacijama pjevača vještog i bogatog dinamičkog raspona. Bila je to prekrasna večer koja je ispunila cilj međukulturne suradnje te publici omogućila uranjanje u dio norveške glazbene povijesti u suvremenim aranžmanima i izvedbi spretnog te muzikalnog kvinteta.

Vijenac 797

797 - 26. rujna 2024. | Arhiva

Klikni za povratak