Glazbeno ljeto u Zagrebu 2024.
„Zagreb Classic i ove nas godine uvodi u ljeto na najljepši mogući način, uz vrhunske glazbene klasike, baletne izvedbe, filmske skladbe, jazz-standarde i suvremena djela. Nastupaju, između ostalog, svjetski poznat pijanist Hyung-ki Joo, talijanski virtuoz Mario Stefano Pietrodarchi, sopranistica Caterina Iora, kao i domaće zvijezde klasične glazbe. Ovogodišnje izdanje donosi posebnu novost – dva dana posvećena Bečkom glazbeno-filmskom festivalu. Naime, posjetitelji će imati priliku uživati u videoprojekcijama najpoznatijih opera i opereta, poput Čarobne frule W. A. Mozarta i Šišmiša Johanna Straussa mlađeg. Osim toga, pozivamo sugrađane i posjetitelje da ne propuste priliku prisustvovati otvorenim probama, što će dodatno upotpuniti doživljaj. Zagreb Classic predstavlja jedinstvenu pozivnicu za posjet glavnom gradu i prepuštanje neponovljivoj atmosferi koja oživljava zagrebačku kulturnu i glazbenu baštinu, stoga pozivamo sve da se pridruže ovom glazbenom putovanju i uživaju u nezaboravnim trenucima pod zvijezdama“, otkriva nam direktorica Turističke zajednice grada Zagreba Martina Bienenfeld.
Od 22. lipnja do 2. srpnja festival Zagreb Classic donosi bogat i raznolik program / Snimio M. Gašparović
U probranim programima pritom uživaju jednako oni koji planirano stignu tamo, znaju otprilike što ih očekuje, pa su se opskrbili ležaljkama, sklopivim stolicama, dekicama, hranom i pićem, te su zauzeli mjesta s dobrim pogledom na pozornicu, ali i oni koji su se tu slučajno našli, u šetnji ili vožnji biciklom, taksijem ili tramvajem.
Direktorica Turističke zajednice grada Zagreba Martina Bienenfeld ističe da je Zagreb cjelogodišnja turistička destinacija, koja je već u prvom dijelu ove godine nadmašila milijun noćenja i zauzima prvo mjesto po dolascima u Hrvatskoj. Tome su zasigurno pridonijele slike i snimke dronom tijekom zagrebačkog Adventa, ali i za vrijeme spektakularnih ljetnih koncerata na Tomislavcu koje su obišle svijet i privukle turiste. Prizori su to u kojima žele uživati svi ljubitelji „lijepoga i dobroga” koji traže nešto više od „sunca i mora”. Za programskog je koordinatora angažiran stručnjak iz Italije, Massimo Nebuloni iz tvrtke Nebuloni Consulting MNC s više od 20 godina stručnog rada u svijetu izvođačkih umjetnosti, čiji su klijenti, primjerice, tenor Andrea Bocelli, milanska Scala, ali i Fondacija princa Alberta od Monaka.
U program ovogodišnjeg 7. Zagreb Classica od 22. lipnja do 2. srpnja uključeni su Jazz i Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije, Zagrebačka filharmonija, balet Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu te Gradsko kazalište Komedija. Ukoliko kiše ne bude, tih je „rezervnih” dana osmišljen i „rezervni” program: na videozidu festivalske pozornice emitirat će se snimke dviju opera iz Beča i Münchena s hrvatskim titlovima, po uzoru na Bečki glazbeno-filmski festival koji se već 33 godine odvija na otvorenoj pozornici ispred bečke gradske vijećnice (Film Festival on Rathausplatz).
Tako će u četvrtak 27. lipnja od 20:30 biti prikazana poznata opera za cijelu obitelj Čarobna frula Wolfganga Amadeusa Mozarta zabilježena u Mozartovu gradu, na Salzburškome festivalu u ljeto 2022. s Bečkom filharmonijom i prvom ženom za pultom tog povijesnog festivala, mladom njemačkom dirigenticom Joanom Mallwitz. S druge strane, u subotu, 29. lipnja, također u 20:30, uživat ćemo u jednako slavnoj i omiljenoj opereti Šišmiš Johanna Straussa mlađeg (budući da iduće godine obilježavamo 200. obljetnicu njegova rođenja, ovo je dobar uvod u Straussovu godinu) u ovosezonskoj hit-produkciji Bavarske državne opere u Münchenu, koju režira vodeći operni redatelj današnjice, Australac Barrie Kosky, s velikom njemačkom zvijezdom Dianom Damrau kao Rosalindom, a pod dirigentskim vodstvom glazbenoga ravnatelja kazališta, maestra Vladimira Jurowskog.
Direktorica Turističke zajednice grada Zagreba Martina Bienenfeld poziva na večeri uz glazbu pod zvijezdama / Snimila Sandra Šimunović / PIXSELL
Ovogodišnji 7. Zagreb Classic u subotu 22. lipnja u 21 sat otvara koncert Filmska klasika sa Simfonijskim orkestrom Hrvatske radiotelevizije pod dirigentskim vodstvom ove sezone najtraženijeg dirigenta u Hrvatskoj, mladog Nijemca Valentina Egela. Egel je prvi put stigao u Zagreb prije četiri i pol godine kao kandidat Međunarodnog natjecanja mladih dirigenata „Lovro von Matačić“, na kojemu je i pobijedio te vrlo brzo dobio mjesto šefa dirigenta orkestra i opere u Rijeci, gdje otad živi. Kako je na konferenciji za medije u Lisinskom istaknula Ivana Kocelj, u osmišljavanju programa krenuli su od riječi classic u naslovu festivala i željeli predstaviti popularna klasična djela koja su svoje mjesto našla na filmu.
Večer otvaraju skladbe iz filma 2001: Odiseja u svemiru (1968) redatelja Stanleya Kubricka – simfonijska pjesma Tako je govorio Zaratustra Richarda Straussa, čija uvodna tema donosi epski trenutak kad majmunoliki predak razbija životinjske kosti te valcer Na lijepom plavom Dunavu iz prizora svemirske budućnosti i Zvjezdanih vrata. Filmoljupci će doći na svoje i osvijestiti da su njihove omiljene glazbene teme u stvari nastale mnogo prije izuma „pokretnih slika”. Otkrića će biti obostrana jer npr. jednočinku Cavalleria rusticana Pietra Mascagnija rijetko će koji poznavatelj opere povezati s profesionalnim boksom. Njezin je poznati Intermezzo upotrijebio redatelj Martin Scorsese u filmu iz 1980. Razjareni bik o boksaču Jakeu LaMotti s Robertom de Nirom u glavnoj ulozi.
Imamo i mi svojega „bika za bitku“: među hrvatskim redateljima osobit je ljubitelj i poznavatelj klasične glazbe bio Zvonimir Berković, autor biografskog filma o hrvatskoj skladateljici Dori Pejačević, koji je u romantičnu dramu Ljubavna pisma s predumišljajem (1985) uvrstio ulomak iz Mozartove Čarobne frule. Kako je Mozartova glazba od svih klasičara najčešće korištena u filmu i televiziji, u čak više od 2000 naslova, ne čudi da je duetino Grofice i Susanne Canzonetta sull’aria iz njegove opere Figarov pir našao svoje mjesto u dirljivu prizoru zatvorske drame Iskupljenje u Shawshanku (1994) Franka Darabonta, kada zatvorenici tu glazbu slušaju preko razglasa, kako bi ih smirila.
U zastupljenosti na filmu za Mozartom tek neznatno zaostaje Ludwig van Beethoven čiji Allegretto iz Sedme simfonije u A-duru, op. 92, prati borbu kralja Georgea VI. (glumi ga Colin Firth) protiv poremećaja govora u filmskom hitu Kraljev govor (2010) Toma Hoopera. Tko je gledao klasik Apokalipsa danas (1979) Francisa Forda Coppole, zasigurno se sjeća Kasa Valkira iz 3. čina Wagnerove glazbene drame Die Walküre, koji je prizor masovnog zračnog napada helikopterima učinio kultnim. Sasvim drukčije osjećaje u nama pobuđuje Adagio Samuela Barbera u još jednom potresnom filmu na temu Vijetnamskoga rata, Vodu smrti (Platoon, 1986), no višestruki oskarovac Oliver Stone nije ni prvi ni posljednji koji će tu glazbu upotrijebiti na filmu (istu melodiju koriste filmovi Čovjek slon 1980, Lorenzovo ulje 1992. i Amèlie 2001, te serije Seinfeld, Simpsoni i South Park). Tu je i najpoznatiji Adagietto iz jedne simfonije, onaj Gustava Mahlera iz njegove Pete simfonije u cis-molu, koja je zapravo ljubavno pismo njegovoj supruzi Almi, a ovjekovječila ga je filmska ekranizacija romana Thomasa Manna Smrt u Veneciji (1971) redatelja Luchina Viscontija.
Ovogodišnji Zagreb Classic otvara koncert Filmska klasika u subotu 22. lipnja / Snimio M. Tomaš
Najraniji primjer u ovom pregledu klasične glazbe na filmu bit će stavak U predvorju gorskoga kralja iz prve suite stavaka Norvežanina Edvarda Griega izvorno pisanih za Ibsenovu dramu Peer Gynt, koji je obilato u svojem prvom zvučnom filmu M (1931) koristio njemački redatelj Fritz Lang. Pred kraj programa čut ćemo i slavnu Rapsodiju u plavom Georgea Gershwina koji su mnogi redatelji tražili za svoje filmske zvukopise, a među poznatijima su prikazi New Yorka u humornoj drami Manhattan (1979) Woodyja Allena i povijesnoj drami Veliki Gatsby (2013) Baza Luhrmanna. Na samom kraju, poput svojevrsnog dodatka, Simfoničari će otprašiti uvertiru operi Guglielmo Tell (Villiam Tell) koju šira publika povezuje uz konjski galop zahvaljujući višestrukim korištenjima u vesternima, među kojima je jedan od posljednjih primjera Usamljeni osvetnik (2013) Gorea Verbinskog s Johnnyjem Deppom u naslovnoj ulozi.
U pojedinim spomenutim djelima uz orkestar će nastupiti naša najbolja pijanistica Martina Filjak te mladi uspješni i nagrađivani operni pjevači (sopranistice Josipa Bilić i Gabrijela Deglin, te bariton Davor Nekjak). Josipa Bilić upravo je stigla iz Helsinkija, gdje se plasirala u finale prestižnog pjevačkog natjecanja „Mirjam Helin“ te će joj ovo biti prvi nastup nakon toga.
Ovogodišnje izdanje donosi posebnu novost – dva dana posvećena Bečkom glazbeno-filmskom festivalu / Snimio S. Cerić Kovačević
Ponedjeljak 24. lipnja od 20:30 donosi nam „na travu” Jazz orkestar HRT-a koji bez solista, a pod vodstvom svojega šefa dirigenta Mirona Hausera, donosi program The Swinging Count u čast 120. obljetnice rođenja i 40. godišnjice smrti slavnog američkog pijanista, orguljaša, bandleadera i skladatelja Williama Jamesa „Count“ Basiea. Utorak 25. lipnja u 21 sat rezerviran je za balet zagrebačkog HNK, koji nastupa u trima točkama iz svojega repertoara. Iz Labuđeg jezera Petra Iljiča Čajkovskog vidjet ćemo ulomak iz 2. čina s labudicama u koreografiji Vladimira Malakhova iz 2017. Na programu je i točka Pointé koju je ravnatelj zagrebačkog Baleta Massimiliano Volpini koreografirao za prošlogodišnji baletni koncert Život na pozornici na otvorenju ove sezone te baletno djelo Phases koreografa Francesca Nappe iz prošlogodišnje premijerne produkcije suvremenog baletnog triptiha Crossing The Line, gdje će plesače glazbom američkih minimalista Philipa Glassa, Michaela Torkea i Stevea Reicha uživo pratiti Zagrebački kvartet saksofona.
Utorak 25. lipnja u 21 sat rezerviran je za balet zagrebačkog HNK / Snimio S. Cerić Kovačević
Ljubitelji mjuzikla dolaze na svoje u srijedu 26. lipnja od 21 sat kada ansambl Gradskog kazališta Komedija koncertom Zvijezdama u čast odaje počast dvoje velikana koji su umrli prošle godine: Sandi Langerholz-Miladinov i Branku Blaći Blekiju. Naslove koje vezujemo uz njih izvodi novi naraštaj Komedijinih zvijezda naizmjence pod vodstvima Dinka Appelta i Krešimira Batinića.
Svoj prvi od dva koncerta na Zagreb Classicu Zagrebačka filharmonija ostvaruje 28. lipnja od 21 sat programom Cine y tango, gdje nam u uvodu spomenuti programski konzultant Massimo Nebuloni predstavlja umjetnike iz svoje Italije: dirigent Paolo Spadaro Munitto ravna programom talijanskih skladatelja i skladatelja talijanskog podrijetla vezanih za film, kao što su Ennio Morricone, Nino Rota, Giuseppe Sangeniti i Astor Piazzolla. Solisti su virtuoz na argentinskom tipu harmonike, bandoneonu, Mario Stefano Pietrodarchi te sopranistica Caterina Iora.
Drugi Filharmonijin program u utorak 2. srpnja u 21 sat zatvara festival, ovaj put uz netalijanske goste, također prema Nebulonijevu savjetu. Solista na klaviru ne treba posebno predstavljati, to je južnokorejski pijanist i komičar Hyung-ki Joo, kojega poznajemo kao redovnog izvođača na festivalu Rachlin i prijatelji koji se svojedobno održavao u Dubrovniku i kao pijanističku polovicu komičnog tandema koji čini s ruskim violinistom Aleksejem Igudesmanom. Joo će se nakon dugogodišnjih nastupa u komičnim klasičnim showovima predstaviti kao vrhunski „ozbiljan” glazbenik, solist u bravuroznoj Rapsodiji na Paganinijevu temu Sergeja Rahmanjinova. Filmska nota programa provlači se i kroz Simfonijske plesove iz mjuzikla Priča sa zapadne strane Leonarda Bernsteina, kao i kroz Ravelov Bolero. Koncertom ravna poljski dirigent Jurek Dybał, što Filharmoničarima nije strano jer im je i šef dirigent Poljak (Dawid Runtz), a ovaj je ujedno i kontrabasist koji svira u Bečkoj filharmoniji, dakle, živi u Beču, odakle poznaje Hyung-ki Jooa. U uvodnom broju večeri predstavlja nam primjer neoklasičnog stvaralaštva iz svoje domovine, Valcer na starinski način poljskog skladatelja 20. stoljeća Władisława Szpilmana.
A da ne ostane sve samo na klasičarima i jazzerima, pobrinuo se Damir Urban koji u ponedjeljak 1. srpnja u 21 sat predstavlja svoj opus u orkestralnim aranžmanima Ante Gele uz Simfonijski orkestar HRT-a, maestra Alana Bjelinskog i bend Urban&4, koji uz njega čine gitarist Luka Toman, bubnjar Marko Bradaschia, multiinstrumentalist Sandi Bratonja i klavijaturist Saša Markovski. U uspjeh tog zajedničkog projekta uvjerili smo se već na koncertu uz HRT-ovu zgradu u sklopu Sunčane strane Prisavlja u ljeto 2022, kao i na prošlogodišnjem koncertu u zagrebačkoj Areni, tako da već znamo što možemo očekivati.
Dok će Zagreb Classic na najbolji način otvoriti glazbeno ljeto u Zagrebu, i drugi dijelovi grada bit će glazbeno aktivni, i to ne samo „klasično“. Od lipnja do kolovoza u gradu se glazbeno oglašavaju Wind and Brass festival, 43. Večeri na Griču, 16. INmusic festival, 4. Međunarodno saksofonističko natjecanje Josip Nochta, Jazz u muzeju/Dame biraju, 58. Međunarodna smotra folklora, Ljeto u MSU, Scena Amadeo, Histrioni, Plesnjak na Zrinjevcu, te novi koncertni ciklus u gornjogradskim dvorištima, Dvorišta, gdje se od 18 do ponoći uz glazbu i predstave mogu kušati hrana i piće. Ako dodamo još i gostovanja američkih rockera na Šalati (grupe Queens of the Stone Age 23. i 24. srpnja i Khruangbin 16. srpnja) te koncert britanske pop-zvijezde Eda Sheerana na Hipodromu 10. kolovoza, što se već najavljuje kao koncert godine, možemo zaključiti da nam ovo glazbeno ljeto u metropoli, po načelu „za svakoga ponešto“, donosi štošta bogato, probrano i urbano. Nađite što vam paše, naćulite uši i uživajte u glazbi.
Sadržaj je nastao u suradnji
s Turističkom zajednicom grada Zagreba.
790 - 20. lipnja 2024. | Arhiva
Klikni za povratak