Vijenac 790

Glazba

Violinmusic4all i Zagrebačka filharmonija, Župa sv. Leopolda Mandića Ljubljanica-Voltino, dir. Alan Bjelinski, 16. svibnja

Glazba s misijom

Piše Mirna Sabljar

Kroz projekt Violinmusic4all djeca s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama sviraju violinu po inovativnoj metodi profesorice Renate Novoselec

U Župi svetog Leopolda Mandića Ljubljanica-Voltino u Zagrebu održan je veliki koncert projekta Violinmusic4all i Zagrebačke filharmonije. Koncert kojim je ravnao Alan Bjelinski održan je pod pokroviteljstvom predsjednika Hrvatskog sabora, uz mnoge uvažene goste.

Na koncertu su sudjelovali polaznici projekta, članovi dječjeg zbora Moderato OŠ Središće pod vodstvom profesorice Katarine Kalajžić Golac, tamburaški ansambl Glazbene škole Dugo Selo pod vodstvom akademika Darija Cebića. Na koncertu su, uz Bjelinskoga, dirigirali i malteški dirigent Alan Chircop, te župnik Željko Lovrić u ulozi dirigenta jedne skladbe. Inače, župnik Lovrić je nakon zagrebačkog potresa, kada su prostori u kojima su se do tada odvijale probe i poduka postali neupotrebljivi, otvorio vrata Župe i osigurao prostor za djelovanje projekta. Na  koncertu su izvođene skladbe raznolikog repertoara, od sakralnih, klasičnih, popularnih do skladbe Jeana-Cristophea Rosaza Earth Song skladane posebno za ove izvođače. Koncert je završio izvedbom songa iz mjuzikla Jalta, Jalta Alfija Kabilja kojoj se, uz soliste na violinama i sve izvođače, priključila i solistica Sandra Bagarić. Sve su skladbe bile u prilagođenim aranžmanima koje potpisuju Filip Šljivac, Renata Novoselec, Šime Buha i Josip Cvitanović kako bi ih sudionici projekta Violinmusic4all mogli izvoditi. Koncert su moderirali Petar Pereža i Tanja Maleš.


Violinistica Renata Novoselec u zajedničkom muziciranju tijekom pedagoškog procesa

I ništa ne bi bilo posebno u ovakvom opisu koncerta, da nije bio po mnogočemu posebniji i drugačiji. Na ovom su koncertu solisti, uz Zagrebačku filharmoniju i goste, bila gluha i nagluha djeca te djeca s teškoćama u razvoju, koja sviraju violinu po posebnoj metodi koja se uči u projektu Violinmusic4all. Ovaj je engleski naziv za hrvatski glazbeni prostor neobičan, ali i najbolji mogući. Engleskom sraslicom, sastavljenom od slova i brojke 4 najbolje se prikazuje cilj i ideja ovoga, izvorno hrvatskoga projekta, koji je već prepoznat u svijetu i potreban mu je međunarodni naziv. Naime, Violinmusic4all promovira violinsku glazbu dostupnu svima; brojka 4 u engleskom neformalnom jeziku ima značenje prijedloga for (za), ali označava i broj žica na violini.

Autorica i nositeljica cijeloga projekta je Renata Novoselec, violinistica s diplomom malteške European Academy of Music and Arts i dobitnica nagrade Ponos Hrvatske za svoj rad u glazbi s djecom s teškoćama. Također je i inovatorica koja je ranije konstruirala novu vrstu gudala za violinu, violončelo, violu i kontrabas. Spoj takvih profesionalnih i ljudskih karakteristika rezultirao je oblikovanjem nove metode sviranja violine za djecu s oštećenjima sluha i gluhoćom, te za djecu s različitim razvojnim teškoćama.

Osnovne karakteristike metode utemeljene su u konstrukcijskim karakteristikama i načinu sviranja violine: sljubljenost instrumenta i ljudskoga tijela koja omogućava zvukovima koji se proizvode u rezonantnoj kutiji violine da strujanjem i titranjem putuju cijelim tijelom. Tijelo svirača u trenutku sviranja postaje produžena rezonantna kutija violine. Percipirajući tijelom zvukove violine, podražava se cijelo tijelo i tonovi se mogu osjetiti i drugim osjetilima i sustavima organa, a ne samo organima slušnoga sustava. Fizičari i medicinari mogli bi detaljno opisati strujanja valova, titranja tijela i ostale promjene koje tijelo doživljava tijekom sviranja, ja neću o tome. Ono što kao glazbenica želim napisati jest da u ovoj metodi prepoznajem izvrstan iskorak u načinu poučavanja sviranja violine i time dostupnosti glazbe osobama s invaliditetom. Slušajući izvedbe, postala sam svjesna kako je budućnost razvoja ove metode neupitna. Najavljena su i nova znanstvena istraživanja o metodi.

Valja na kraju reći kako ono što se moglo čuti u interpretacijama jesu zvukovi sviranja djece koja, da nije ovakvog pristupa, nikada ne bi doživjela ljepotu glazbe. Učenjem sviranja po ovoj metodi svakom je djetetu pojedinačno unaprijeđena kvaliteta života, kao i kvaliteta života cijelih obitelji čija su djeca zbog svojih drugačijih životnih zadatosti često sama i izolirana i bez mogućnosti sudjelovanja u umjetnosti. I zbog toga Violinmusic4all projekt treba podržati i usmjeriti fokus odgovornih za financiranje projekata u kulturi na sustavnu potporu, razvijanje i znanstvenu verifikaciju ove metode. Slušajući i gledajući izvedbe polaznika, predanost i stručnost pedagoginje Novoselec, kao i podršku glazbenika s kojima surađuju, sigurna sam kako će Violinmusic4all biti hrvatska kulturna platforma čiji će umjetnički i znanstveni razvoj još snažnije odjeknuti u svijetu, šireći svoju plemenitu misiju dostupnosti glazbene umjetnosti svima.

Vijenac 790

790 - 20. lipnja 2024. | Arhiva

Klikni za povratak