NOVA HRVATSKA POEZIJA: MIRJANA MIKULEC
Svako jutro prođem pokraj njega.
Sjedi na suncu,
ispraća me riječima:
Život nije nešto.
Vrč gorčine
truje mi život.
Ne dolaziš, zamjeram.
Kolodvor je pun ljudi,
vlakovi su prljavi kamo god odlaze.
Veliki sivi baloner prebacujem preko glave,
nestajem i umnaža se vojska ljudi u meni.
Stavljam ih na papir, savijam, otpuštam papirnate brodove.
Vrisnem, ali miš ne izlazi iz moje cipele.
Kažeš Bog je mrak iz kojega se rađa svjetlo.
Mraku se treba nadati.
Nema mnogo slika na mome putu,
tek nekoliko kojima sam se uokvirila
dok putujem s oblacima u bijelim djevojačkim haljinama.
Negdje u gusto stisnutim naslagama vremena
ostali smo bez nje.
Mislili smo da možemo preživjeti
u muku, bez radosti.
Ali nismo mogli živjeti.
Otekla je kroz pukotine,
u jame u koje smo pokapali tijela.
Fotografirali zamrznuta lica u crnini,
ženu nad mrtvim čovjekom.
Nijemi krik dječaka
za nestalim ocem traje bez odjeka.
Da smo imali barem tužaljku,
neki crnački bluz što bi svjedočio
da smo znali pjevati,
da je u nama nešto protočno,
kao voda, kao glazba.
Izorala bih golim prstima zemlju,
samo da nađem žilu radosti.
Smijeh da ostavim djevojčicama.
Noćno nebo
Nepromjenjivim mijenama ulijeva sigurnost
I ponekad plaši
Mjesec je zaokružen
Kao globus pred školskom pločom
Na kojemu ne mogu naći svoju ulicu
Jesu li zvijezde i tamo gore
Nekima sklonije
Ne znam im imena
Ali me umiruje njihov raspored
U posljednje vrijeme
Plove nebom
Nepoznati svemirski kotači
Naseljavaju svemirska dvorišta
Ne razumijem
Matematiku
Ne razumijem
Fiziku
Ni filozofiju
Malo toga znam
Jedino u sigurnosti svoga neznanja
Mogu zaspati
Vlakom do obale putuju
studenti i umirovljenici.
Radnici su ostali pod užarenim nebom,
na svojoj samrtnoj postelji.
Noćni kolodvor budi u meni nemir,
kao da sam kriva za ovo dvoje koji sjede na tračnicama,
uvjereni da vlakovi više ne prolaze.
Mladi su, gotovo djeca,
i nekako bezazleni u svom pijanstvu.
Priča o tome kako je rađala
ostaje u meni najsnažnija uspomena ljeta.
Nisam se usudila pitati gdje je sada.
Ubrzala sam kao da žurim.
Noćni vlak je poluprazan,
klimatiziran i zatvoren.
Promiču tamni nejasni predjeli,
kao da su beskrajno daleko.
Daleko kao more kojemu se iznova vraćamo,
sve više udaljeni od broda što odlazi na zadnje putovanje.
Zakasnili smo već na polasku.
Posljednjih dana
Iz rupa u zidovima
Izlaze mravi
Uporno ih špricam otrovom
I mislim
Imam li pravo na to
Pa odmahnem glavom nervozno
Bojim se zaspati i sanjati
Kako su me cijelu pokrili
Uzimam tabletu
I spavam nemirno
Ujutro nalazim žohara prevrnutog na leđa
Privikavam se kao i na crne vijesti
Na dječake koji ubijaju drugu djecu
Naoko bez razloga
Za igru
Nekada je rat bio služben
Imao je granice
I znalo se kad počinje i završava
Sada je posvuda
Malo pomalo privikavali smo se
Na istrebljenja
Istjerivanja
Ismjehivanja
Neprihvaćanja
Čišćenja od ljudi kao prljavštine
Na prava koja imamo
I odgovornosti kojih nemamo
Dok i nas nije prognalo iz zavjetrine
Razjedeno isprano platno
Prostirem preko drvenog uporišta
Bahato izgubljenog pa pronađenog
U vremenu kada stvari postoje
A ljudi su nevidljivi
Uporno ponavljam postupak
Krpanja otparanih niti
Prišivam se uz dane naučene
U kolaž od zakrpa
Kada bi ponovo i pao snijeg
Ne bih se usudila ubosti
Oslikati krvlju lice bijelo kao snijeg
Rumenih usana
Stoga slažem odbačene predmete
Na tavan prekriven prašinom i paučinom
Neka spavaju u meni sve nerođene djevojčice
On je vozač autobusa
Koji piše dobre pjesme
Mnoge o ljubavi prema ženi
Vedroj poput slapa
Pod kojim raste njihov crno-bijeli svijet
Navečer on vodi psa u šetnju
U baru pije pivo s poznanicima
Sluša jazz
Svi se razumiju s malo riječi
Bio je to dobar film
Ali prestala sam gledati na polovici
Od straha da će se dogoditi
Nešto uobičajeno strašno
Pregazit će djecu koja trče preko ceste
Ili sletjeti u provaliju
Njihova psa otet će huligani
Ona će ga jednoga dana prestati voljeti
U strahu od promjene ugasila sam tv
Poslije rečenice:
Kako neobično
Vozač koji zna za Emily Dickinson
Jer nisam mogla nadvladati strah
U novogodišnjoj noći
Cestu pokriva magla
Pusto je
Nitko se ne vraća
Očekujemo možda tek košutu
Kao na prometnome znaku
Ne žuri nam se
Mogli bismo autocestom do kraja
Umotani u toplinu auta
Pričamo da ne zaspimo
Nije ovo naše vrijeme za lutanje
Magla donosi slutnje
Palim duga svjetla
Što probadaju oči
Bijelog psa pred nama
Odakle se stvorio
Pitaš
Ali već je nestao
Bijeli pas na pustoj cesti
Prati me kroz noć
Kao u maminoj priči
Hoda pokraj nas nevidljiv
Ona govori
Ne osvrći se
Nestat će
Da li nas čuva ili proganja
Nije rekla
Rođen tisuću devetsto i neke
Josip sin Jakoba
Kojega nisam poznavala
Niti su mi pričali o njemu
Niti znam gdje mu je grob
Sin majke Katice hraniteljice
Moj djed Josip
Imao je visoke vojničke čizme
Obuvao ih jednom mjesečno
Kada bi išao po penziju
U brijačnicu i gostionu
I dućan po kilu napolitanki
Vraćao se glatkog rumena lica
Užarenih očiju koje bi ugasle s prvim mrakom
Moj djed Josip rijetko je pričao
Šutke smo jeli u bijelu kavu udrobljeni kruh
Jedan za drugim išli u polje
Šutjeli smo tako dugo da sam zaboravila na njega
Osim kada bi obuo crne uspravne boksane čizme
Ništa nisam pitala jer sam znala da je prošao u njima
Nebrojeno brda i planina
I dok sam ga gledala kako ih skida znala sam da je u njima
Moj djed Josip neki drugi čovjek
Piše Darija Žilić
Mirjana Mikulec (1959, Zagreb) diplomirala je na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu, a živi u Oroslavju. Objavljivala je pjesme i priče u brojnim časopisima i na portalima, te u zbornicima. Sudjelovala je i na recitalima, književnim susretima, piše na standardu, ali i na kajkavskom. Uostalom, aktivna je i u društvima koja se bave promicanjem kajkavskog stvaralaštva. Članica je Krapinsko-zagorskog ogranka Društva hrvatskih književnika, Ogranka Matice hrvatske u Zaboku i Društva za promicanje kajkavskog stvaralaštva Kajkaviana iz Donje Stubice.
Gustav Klimt, Djeve, 1913. / izvor wikipedia
Autorica je nekoliko pjesničkih knjiga: Koordinate postojanja (2007), Raspukline (2011), Stope (2015), Nosim vrč na vodu (2021). Osim toga, objavila je i zbirku priča Piši mi (2018). Posljednja pjesnička zbirka Nosim vrč na vodu, objavljena je prije tri godine u izdanju Hrvatskog zagorskog književnog društva Klanjec. Riječ je o zbirci pjesama koje su duhovne tematike, ali inspirirane i svagdanom, egzistencijom, intimizmom. Pritom je dominantna slika postmodernistička metafora pustoši, pustinje, prikaz slike svijeta bez uljepšavanja, a uz pomoć antropoloških struktura zemlje, vode i kuće, vrta. Pjesnikinja piše o „svom vremenu“ koje je simbolički sastavljeno od zemlje i vode, prisutna je svijest o stvaranju, evanđeoskoj nadi.
Novi rukopis iz kojeg smo izdvojili pjesme za Vijenac sastavljen je od pjesama koje su pohvaljivane ili nagrađivane na raznim recitalima, festivalima i susretima u Hrvatskom zagorju, ali i šire. Nove pjesme donose i pomak u poetici koji se ponajviše odnosi na to da je uz naraciju manje prisutan simbolizam, jer se pjesnikinja više okreće prema ambijentu, opisu atmosfere, kretanju prostorom, uočava društvene konvencije i promjene, prolaznost, čak bilježi i elemente protesta u običnom danu, socijalnu marginu (Kolodvor na obali), elemente snoviđenja, npr. bijeli pas usred novogodišnje noći. Mikulec piše i o vlastitoj obitelji, o djedu kojem se ne zna grob (Moj djed Josip), o lunaticima mjesnim, neshvaćenima, vozačima koji pišu dobre pjesme (Film), o ljudskoj bešćutnosti, ratu (Mravi, žohari, ratovi). Uz motive bilja i životinja, provlači se sraslost lirske junakinje s prirodom, a kao kontrast se ponovo nadaje „besplodna pustinja“.
Pjesnikinjin izraz reducira glagolske oblike, nižu se slike, ponekad gradacijom, izrazito koloristične, sabrane u hodu. I na kraju, svi ti dani u prirodi, atmosfera mira i tišine, u kontrastu je s vijestima „koje umrtvljuju dušu“. Izbjegavanje medija, čišćenje od potrošivog svijeta, život proveden u radu, „krpanju otparanih niti“, i uočavanju promjena u prirodi, u dokolici i uspomenama, u čitanju znakova vremena. Izvrsne su i autorefleksivne pjesme o vlastitom životu, odustajanjima, traženjima, one pokazuju kako se Mirjana Mikulec kao autorica otvorila i nudi sjajne pjesme o unutrašnjim svjetovima, ogoljava jastvo, ne mistificira, i to je možda i najautentičnija potka njezinih pjesama. Kao da u toj rekapitulaciji života, bez krika i u šutnji, dosljedno prati vlastiti put: „Odustala sam od prvog trena/kriknuti svijetu svoj dolazak/i utonula u tišinu“. Potreba za pisanjem na kraju nosi i izranja iz bića, nepovezana s bilo kojim oblikom društvenog dokazivanja. Čak štoviše, lirska junakinja sumnja u vlastitu spoznaju. „Jedino u sigurnosti svoga neznanja/Mogu zaspati“ (pjesma Noću). I baš to je čini posebnom autoricom koja podjednako uspješno piše i na kajkavskom i na standardu, neprekidno ispitujući sebe i vlastitu poetiku.
789 - 6. lipnja 2024. | Arhiva
Klikni za povratak