Vijenac 788

Glazba

ZAGREBAČKI KVARTET I ANSAMBL OKTOS U SLAVONSKOM BRODU

Potvrda kvalitete komornog muziciranja

Piše Mirta Špoljarić

Iskustvo stoljetne tradicije muziciranja i entuzijazam novih glazbeničkih ideja sučelili su se na dvama koncertima održanima u Slavonskom Brodu u sklopu koncertne sezone Kazališno-koncertne dvorane „Ivana Brlić-Mažuranić“. Prvi od dva ansambla dugogodišnji je redovni gost brodskih pozornica čiji je prvi koncert u Slavonskom Brodu zabilježen još 1930-ih godina, a drugome je ovo bio prvi nastup u gradu na Savi. Zagrebački kvartet, prvi profesionalni ansambl te vrste na hrvatskoj glazbenoj sceni koji postoji od 1919. godine, gostovao je 28. travnja u crkvi Presvetog Trojstva u sklopu svoga Nacionalnog ciklusa. Tjedan dana kasnije, 8. svibnja, u dvorani Glazbene škole gostovao je Ansambl Oktos, mladi sastav raznolike instrumentalne formacije koji je debitirao u javnosti 2020. godine.  


Ansambl Oktos u KKD „Ivana Brlić-Mažuranić“


Zagrebački kvartet u crkvi Presvetog Trojstva u Slavonskom Brodu / Izvor Kazališno-koncertna dvorana I. B. Mažuranić

Pri odabiru repertoara Zagrebački kvartet uvijek se drži temeljnih postulata koji su učinili ovaj ansambl jednim od ključnih protagonista koncertne scene u Hrvatskoj te mu osigurali ugled i prepoznatljivost. Suština njihove programske koncepcije je trosmjerna – nešto hrvatsko, nešto klasično i nešto (u širem smislu pojma) novo. Ovom koncepcijom vodili su se i pri gostovanju u Slavonskom Brodu.  

Koncertnu večer otvorili su Elegijom i ­Scherzom Frana Lhotke, u vrlo preciznoj i zvukovno profinjenoj interpretaciji koja je istaknula nezaobilazne folklorne utjecaje u Lhotkinu glazbenom izričaju, ali i pokazala njegovu instrumentacijsku vještinu u pristupu gudačkom kvartetu. „Kvartetlije“ Martin Krpan, Davor Philips, Hrvoje Philips i Martin Jordan potom su odabrali djelo koje samo po sebi i svome autoru nije novo, ali jest neuobičajeno na domaćim koncertnim pozornicama. Bio je to Četvrti gudački kvartet, op. 46, Dariusa Milhauda, djelo praizvedeno 5. travnja 1919. godine u Parizu, što je potvrdilo da odabir Zagrebačkog kvarteta nikada nije slučajan. Ovo mladenačko djelo kasnoromantičarskog okvira, ali ispunjeno teksturnim i zvukovnim nabojem početka 20. stoljeća, u Zagrebačkom kvartetu našlo je odličnog interpreta koji umije istovremeno izvući specifičnosti i ostvariti logiku glazbenog mišljenja, odnosno pojedinačno i opće združiti u zanimljiv slušateljski doživljaj.  

Večer je zaokružena Beethovenovim Gudačkim kvartetom u e-molu, op. 59, br. 2. Beethoven je ona klasičnost koja nikada ne nestaje iz repertoara Zagrebačkog kvarteta. Karakternom izvedbom, skladnom kvartetskom bojom, brojnim dijalozima, čak i minucioznim monolozima unutar složene Beethovenove arhitekture, Zagrebački kvartet potvrdio je ugled koji nosi među srodnim komornim sastavima na domaćoj sceni.  

Pred Ansamblom Oktos predstoji put formiranja smjera i repertoara, makar u biografiji ističu ideju obrada postojeće literature i naručivanja novih djela za njihov mješoviti instrumentalni sastav. Ansambl čini šestero glazbenika, a njih petero nastupilo je u Slavonskom Brodu: violinist Zvonimir Krpan, violistica Tajana Škorić, violončelistica Iva Ilakovac, flautistica Ivana Vukojević i pijanist Domagoj Gušćić (nedostajala je jedino oboistica Dunja Čolić). Repertoar ansambla ciljao je na sigurniji put približavanja publici, ponudivši jednu originalnu skladbu i dvije instrumentacijske prilagodbe. Koncert su otpočeli izvedbom Haydnova Londonskog trija br. 1 u C-duru u izvedbi violine, flaute i violončela, potom je slijedio Mahlerov Klavirski kvartet u a-molu, a večer su zaokružili još jednom prilagodbom, Dvořákovim Američkim kvartetom u F-duru, op. 96, u izvedbi flaute, violine, viole i violončela.  

Riječ je o odličnim mladim glazbenicima koji grade uspješne koncertne i pedagoške karijere, na kojima se vidi da uživaju u zajedničkome muziciranju. Entuzijazam koji posjeduju potrebno je pažljivo njegovati, pri čemu im oslonac nedvojbeno može biti golemo iskustvo posvećenoga glazbeničkog rada njihova malo starijeg kolege Domagoja Gušćića. Činjenica da svoju koncertnu djelatnost Oktos upotpunjuje i namjerava širiti održavanjem seminara komornog muziciranja vrijedna je svake pohvale.

Slučajnošću, Zagrebački kvartet i Ansambl Oktos našli su se u bliskome koncertnom trenutku u jednome hrvatskom gradu, no zahvaljujući tome, ukazala se prilika za potvrdu da je komorno muziciranje u nas sazdano na vrlo čvrstim i kvalitetnim temeljima te da bogatstvo repertoara pruža nebrojena nova iščitavanja i nove interpretativne ideje.

Vijenac 788

788 - 23. svibnja 2024. | Arhiva

Klikni za povratak