Vijenac 788

Glazba

U Petrinji održan 5. PIJANISTIČKI MEMORIJAL „Ranko Filjak“, Gradska munjara, od 11. do 14. svibnja

Mala obljetnica Pijanističkog memorijala „Ranko Filjak“

Piše Tatjana Rožanković

Nakon svih nepovoljnih događanja, osobito razarajućeg potresa 2020, nanovo se gradi život Petrinje: pronalaze se i obnavljaju krhotine negdašnje živahnosti umjetnika i umjetničkog ozračja. Na tom je tragu svoju dionicu zadobio pijanistički projekt s već razvidnim urastanjem u društvenu sredinu te izglednom budućnošću

Početkom listopada 2020. godine, u vrijeme prijeteće epidemije ­COVID-a, poletom i inatom mladih ljudi Petrinji, pokrenut je memorijalni glazbeni projekt u počast Ranka Filjka (1927‒1983), hrvatskoga pijanista uglednog u svjetskim razmjerima i pedagoga, podrijetlom iz stare petrinjske obitelji. Zamisao je dobila punu podršku obitelji Filjak, Grada Petrinje i gradonačelnika Dumbovića te POU Hrvatski dom, pa su pijanist Karlo Ivančić (umjetnički ravnatelj) i orguljaš Edmund Andler Borić (producent), uložili energiju kako bi pokrenuli projekt i zainteresirali poglavito građane Petrinje, a potom i šire slušateljstvo Sisačko-moslavačke županije, kao i drugih poklonika glazbe. Memorijal je započeo simbolično 5. listopada 2020. recitalom njegove kćerke, svjetski cijenjene pijanistice Martine Filjak. Održan je samo taj koncert jer nije bilo moguće daljnje okupljanje slušateljstva u zatvorenom prostoru.  


Pijanistički memorijal „Ranko Filjak“ Petrinju je ponovno smjestio na glazbenu kartu Hrvatske


Pijanisti Martina Filjak i Karlo Ivančić u zajedničkoj izvedbi


200 godina glazbenog
života Petrinje

Programom koncerta (Haydn – Bach – ­Liszt) u besprijekornoj interpretaciji, bio je naznačen smjer u kojem treba razvijati i memorijal: izborom prokušane, ali i popularnije umjetničke glazbe, različitih stilskih odrednica i primjerenim izvedbama, kako bi se izravno gradilo povjerenje slušateljstva u glazbene vrijednosti i stjecalo doživljajno iskustvo glazbe. Iako je Petrinja imala zabilježenu dvjesto godina neprekinutu tradiciju obiteljskog i javnoga glazbenog života kroz djelovanje najstarijih društava u Hrvatskoj, pjevačkog društva Slavulj i Gradske limene glazbe te Glazbenog zavoda (Petrianer Musikverein) u kojem je postojala i glazbena poduka, na prijelazu u ovo stoljeće, sukladno povijesnim događanjima, djelovanje društava zamiralo je, dok su pojedinačni pokušaji djelovanja na polju kulture imali sve slabiji odjek.  

Nakon svih nepovoljnih događanja osobito razarajućeg potresa krajem 2020, nanovo se gradi život Petrinje: pronalaze se i obnavljaju krhotine negdašnje živahnosti umjetnika i umjetničkog ozračja. Na tom je tragu svoju dionicu zadobio pijanistički projekt s već razvidnim urastanjem u društvenu sredinu te izglednom budućnošću.  

Doprinos revitalizaciji grada i stanovništva

Memorijal se održavao u dvorani POU Hrvatski dom i Crkvi Sv. Lovre te konačno u dvorani obnovljene Gradske munjare; Petrinja nikada nije imala svrsishodan koncertni prostor, no niti spomenuti nema izvorno tu namjenu. Dakako, to nije bila prepreka da se u gradu, makar i sporadično, održavaju koncerti klasične glazbe ili da se, štoviše, pokrene ovo festivalsko glazbeno događanje. Njegovo se značenje, makar i u dodatno otežanim uvjetima, može sagledati kao iznimno vrijedan doprinos revitalizaciji grada i stanovništva s dobrobiti moralno-poučnih vrijednosti. Tome su pridonijeli vidno raspoloženi hrvatski glazbenici predvođeni Martinom Filjak koja je odmah obilježila Memorijal solističkim recitalom; upravo njezina neposrednost i pijanistička izvrsnost utječu na ozbiljno promišljanje programa i pozitivan prijem kod slušateljstva.  

 

Plakat Memorijala

Memorijal se postupno razvijao od 2020. temeljem osnovne zamisli pa je već od 2021. imao i stalnu i značajnu potporu Ministarstva kulture i medija RH, Grada Petrinje, POU Hrvatski dom te lokalnih medija. Tako se postupno povećavao broj koncertnih programa, a na poziv su se odazvali cijenjeni hrvatski umjetnici: Amadeus trio (Sorokow, Lazar, Dalibaltayan), violončelistica Monika Leskovar, pijanistica Lana Bradić, tenor Filip Filipović, pijanist Ivan Krpan, pijanist Srđan Čaldarović, pijanist Lovro Pogorelić, pijanistički duo Dalibor Cikojević ‒ Zrinka Ivančić Cikojević, bas-bariton Krešimir Stražanac i pijanist Krešimir Starčević, pijanist Đuro Tikvica sa studentima, violončelistica te uspješni učenici Glazbene škole Frana Lhotke u Sisku i odjelima u Petrinji.  


Pijanistica Martina Filjak i maestro Valentin Egel

Za festivalski program od važnosti su izvedbe nekih od najvećih djela iz solističke i komorne klavirske literature, poput Beethovenovih Diabelli varijacija, Bachove Partite br. 4 u D-duru,  Lisztovih Legendi, Haydnove Varijacije br. 6 u f-molu, Chopinove Sonate br. 2 u b-molu i Poloneze u As-duru, ili solo pjesama Berse i Rahmanjinova, potom i skladbe Pärta, Debussyja, Ravela, Brahmsa, Gershwina, Mozarta, Schuberta i dr. U još malobrojnom izboru skladbi iz opusa hrvatskih autora ipak su se našli D. Palanović, B. Papandopulo, D. Pejačević, I. Tijardović, B. Bjelinski, B. Bersa, B. Kunc i R. Matz.  

Koncertantni duo Filjak ‒ Ivančić

Peti Pijanistički memorijal „Ranko Filjak“ održan je od 11. do 14. svibnja, kao mali jubilej, budući da je trebalo toliko vremena kako bi se pročistile programske zamisli i sagledale stvarne mogućnosti u odnosu na grad i sigurnu materijalnu potporu. U svakom su pogledu sva četiri ponuđena koncerta ispunila očekivanja o programskom iskoraku prema novim naslovima te privlačnim skladbama za dva klavira. U tom smislu osobit je bio prvi koncert u nizu (11. svibnja) s izvedbom Mozartova Koncerta za dva klavira i komorni orkestar br. 10 u Es-duru (K.365). Uz iskusnu i moćnu Martinu Filjak, drugu je dionicu svirao mladi pijanist Karlo Ivančić, koji je u svojem prvom nastupu u koncertantnom duu, sigurno i posvema ravnopravno osjećao tijekove ritmike, dinamike i nadasve osjetljivih mijena unutar glazbenoga vremena. Uspješnoj izvedbi pridonijela je poticajna pratnja orkestra Acoustic Project Strings s dirigentom Valentinom Egelom; upravo je njihov nastup imao jak učinak zadovoljstva na slušateljstvo. Isti ansambl izveo je umjereno modernističke skladbe za gudače: Put zvijezda Dubravka Palanovića i Divertimento (Sz. 113) Béle Bartóka.  

Sljedeći koncert (12. svibnja) obilježile su skladbe Georgea Gershwina (fantazija Porgy i Bess te simfonijska poema Amerikanac u Parizu) i Leonarda Bernsteina (Simfonijski plesovi iz mjuzikla Priča sa zapadne strane) u obradi za dva klavira. Klavirski duo Vlasta Gyura Pičulin i Mario Šoša ovaj opsežan program izveli su sa zadivljujućom energijom i smislom za složene džezirane ritamske oblike, istančano uigrano i muzikalno, uz burno odobravanje nazočnih. Dana 13. svibnja nastupili su nagrađivani učenici Glazbene škole Frana Lhotke s djelima od kojih neka izlaze iz okvira propisanih školskih programa poput Kreislerovog Preludija i Allegra u stilu Pugnanija, Skorykove Karpatske rapsodije te De Fallinog Plesa vatre (violina), Papandopulove Koncertne rapsodije (violončelo) ili još i Taktakishvilijeve Sonate za flautu, itd. Visoki izvedbeni doseg učenica i učenika obogatio je Memorijal i pridobio novi profil slušatelja.   

Svježa programska rješenja

Uspješan 5. Pijanistički memorijal zaključio je recitalom mladi, višestruko nagrađivani pijanist Tomislav Damjanović. Krase ga profinjena energija, muzikalnost, preciznost i duboka ozbiljnost. Zadivljujuće je svirao Enescuovu Toccatu iz op. 10, Debussyjev Hommage a Rameau, Ravelovu Alboradu del gracioso i Pavanu za preminulu infantkinju, no učinilo mi se da je to tek uvod u velebne Brahmsove Varijacije na Händelovu temu, op. 24. Zaslužio je ovaj nastup i dugotrajno odobravanje.

Tijekom pet godina, Memorijal se odvijao bez većih organizacijskih propusta, dakako u otegotnim okolnostima, ali bez izvedbenih slabosti i s podrškom slušateljstva. Važno je istaknuti da Memorijal u svim segmentima ima i nudi prostor za nova, svježa programska rješenja.

Vijenac 788

788 - 23. svibnja 2024. | Arhiva

Klikni za povratak