Vijenac 787

Film

O PREMIJERNIM HRVATSKIM FILMOVIMA PRIKAZANIMA NA 20. ZAGREBDOXU

Bogatstvo tema i stilova

Piše Josip Grozdanić

Na ovogodišnjem ZagrebDoxu prikazan je za dosadašnje festivalske standarde rekordan broj domaćih dokumentaraca, njih čak 22. Od toga se 11 filmova natjecalo u Regionalnoj konkurenciji, da bi se naposljetku dva filma okitila nagradama

Tijekom 20. izdanja Međunarodnog festivala dokumentarnog filma ZagrebDox prikazan je za dosadašnje festivalske standarde rekordan broj domaćih dokumentaraca, njih čak 22. Od toga se 11 filmova natjecalo u Regionalnoj konkurenciji, da bi se naposljetku dva filma okitila nagradama. Dok je dokumentarac Grand Prize redateljice Anje Koprivšek, intrigantna priča o dijelu zagrebačkog LGBTIQ miljea koji se okuplja na gradskoj ballroom sceni, osvojio Posebno priznanje u kategoriji najboljeg mladog autora ili autorice do 35 godina starosti, Mali pečat za najbolji kratki film dodijeljen je ostvarenju U tranzitu scenaristice i redateljice Lucije Brkić. Posrijedi je kratki 15-minutni dokumentarac o još uvijek mladoj i energičnoj volonterki Tinki, Riječanki koja je jedno vrijeme u rodnome gradu intenzivno pomagala migrantima koji bi se zatekli na gradskom željezničkom kolodvoru. To su ljudi koji žele na Zapadu potražiti novi i bolji život, a riječki kolodvor jedna je od postaja u tom tranzitu. Tinka je za njih prikupljala hranu, vodu i ostale potrepštine, a zbivanja tijekom jednog takvog njezina dana 24-godišnja autorica, koja je nakon diplome stečene na Odsjeku za kulturalne studije na Filozofskom fakultetu u Rijeci upisala i studij dokumentaristike na zagrebačkoj ADU, pohvalno bilježi posve nepretenciozno i bez imalo patetike. Film je dobro režiran i kompaktan, odlikuje ga vrlo solidan ritam te neposredan pristup i temi i protagonistici, pa bi i budući projekti Lucije Brkić svakako trebali biti zanimljivi.


Kadrovi iz filmova Lijepi i dragi ljudi Igora Mirkovića, U tranzitu Lucije Brkić te Trokut Pravac Točka i Bol Ivana Faktora / Izvor ZagrebDox

Posljednji filmovi Ivana Faktora

Najzanimljiviji, a možda i najuspjeliji domaći filmovi prikazani na festivalu, jesu dva posljednja ostvarenja plodnog i izuzetno cijenjenog multimedijalnog umjetnika, autora eksperimentalnih i eksperimentalno-dokumentarnih filmova Ivana Faktora, koji je preminuo početkom studenog prošle godine. Faktor je bio iznimno značajan autor i na području fotografije i videoinstalacije, osvojio je niz nagrada u zemlji i inozemstvu, uključujući i dvije godišnje Nagrade „Vladimir Nazor“, za film 2003. te za likovne i primijenjene umjetnosti 2010. godine. Od dva Faktorova filma koja su prikazana na ZagrebDoxu Bol je zapravo njegovo testamentarno ostvarenje. To je autoportretni dokumentarac u kojem je on snimao svoje tijelo i reakcije tog tijela pod utjecajem Parkinsonove bolesti. Riječ je o istovremeno hrabrom i potresnom filmu: dok ga gledamo, s jedne strane svjesni smo koliko su Faktorova bolest i njegovo stanje bili ozbiljni, jer mu ruka s kamerom drhti, on teško diše i stenje, jednako tako teško se i kreće. Ali s druge strane on je unatoč svemu uporan i postojan u želji da takva svoja stanja zabilježi. Kao da ne dopušta bolesti da bude jača od njega i da nadvlada njegov vitalitet, njegovu želju za umjetničkim stvaralaštvom.

Faktor je u Boli, i doslovnoj i metaforičkoj, ostao dosljedan svojoj poetici, i na razini teme i na razini izvedbe. Tema je opet njegovo tijelo: sjetimo se autorova filma Autoportret iz 1980. godine, pa filma iz 2006. kojem je naslov također Autoportret, u kojem je medicinskom mikrokamerom snimao unutrašnjost svoga tijela. Bol zaokružuje i seriju njegovih filmova u kojima je isticao osobni pogled na svijet koji ga je okruživao, u čemu je također bio dosljedan, osobito tijekom posljednjih 15-ak godina stvaralaštva, u kojem su nastali filmovi Pustara, Strange Fruit i Sve bih ostavio ovdje.

Kultni umjetnici i anarhisti

Faktorov drugi film prikazan na festivalu nosi naslov Trokut Pravac Točka, i u njemu je on smontirao i u kompaktnu cjelinu uobličio materijal koji je snimljen davne 1991. godine, na početku Domovinskog rata. Promatramo multimedijalne i konceptualne umjetnike Tomislava Gotovca, Vladimira Dodiga Trokuta i samog Faktora, dok pod utjecajem alkohola tijekom prve ratne godine izvode ludorije na Zrinjevcu. Gotovac i Trokut bili su anarhisti sposobni umjetnost napraviti baš od svega, recimo od skupljanja palog lišća, što je i prikazano u filmu. Faktor je u filmu nešto smireniji, on kamerom bilježi sve što oni rade, pa i samoga sebe. Važno je istaknuti da su sva trojica u svemu tome autentični i svoji, osobito Gotovac i Trokut koji su jasno prepoznatljivi i zapravo tipični. Gotovac s podsmijehom i kritički govori o krvavoj američkoj zastavi na tadašnjoj zgradi američkog veleposlanstva, kao i o genijalnom redatelju Howardu Hawksu. Vladimir Dodig Trokut,  koji je bio ne-umjetnik i utemeljitelj antimuzeja, citira Baudelairove Cvjetove zla i Spleen Pariza.

Zgodan je detalj kada Gotovac Faktora nagovori da njega i Trokuta snima polukružno, dok hodaju Glazbenim paviljonom na Zrinjevcu i dok se u hodu mimoilaze. Faktor tako kao da u jednom segmentu varira kružno kretanje koje je poznato iz Gotovčevih filmova Glenn Miller 1 (Srednjoškolsko igralište 1) i Glenn Miller 2000.

Dokumenti prošlih vremena

Novi film na festivalu predstavila je i plodna, agilna, ali i angažirana vizualna umjetnica Renata Poljak, koja se posljednjih godina nešto intenzivnije bavi temom sjećanja, odnosno uspomena na prošlost za koje smatra da se ne smiju zaboraviti. Nakon što se u filmu Porvenir iz 2019. posvetila stoljetnom otiskivanju ljudi iz Dalmacije na more, konkretno njihovim odlascima u daleke druge zemlje u potragu za boljim životom, jer su ih odavde tjerali peronospora, siromaštvo, glad, nezaposlenost i ratovi, u recentnom dokumentarcu s elementima eksperimentalnog filma Šume šume tema je sjećanje na Drugi svjetski rat koje je izloženo kroz uspomene dviju još uvijek živih partizanki, od kojih jedna ima 96, a druga čak 105 godina.

Poljak je dosljedna autorica odana zaleđu eksperimentalnog filma, pa se kadrovi šuma iz naslova pretapaju u skladu s poetikom tog filmskog roda, insertiraju se i isječci iz starih žurnala i dokumentaraca, a poetičnošću se izdvaja sekvenca koja se ponavlja nekoliko puta. Dok u offu slušamo zapise iz dnevnika djevojke koja je u ratu umrla od tifusa, a bila je zaljubljena u suborca, emotivnost tih riječi autorica dodatno naglašava tako što ih ilustrira kadrovima razodjevenih ženskih leđa, preko kojih oko kamere prelazi nježno, istovremeno obzirno i gotovo taktilno.

Analogni ljudi u digitalnom vremenu

Nakon što je početkom veljače predstavio svoj novi dugometražni igrani film Slatka Simona, Igor Mirković na ZagrebDoxu premijerno je prikazao i dokumentarac dugog metra Lijepi i dragi ljudi. U djelu koje je nastajalo punih 16 godina, Mirković kao scenarist i redatelj te Silvestar Kolbas kao snimatelj prate fotografa Šimu Strikomana te bilježe njegov dugovječni projekt Milenijska fotografija. Kad govori o ovom filmu, Mirković ističe zahtjevnost takva maratonskog procesa, i sa strane produkcije u koju se krenulo bez ikakvih sredstava, i sa strane realizacije u kojoj je fotografa na njegovim zadacima valjalo pratiti diljem Hrvatske i bliže okolice, od Strikomanovih rodnih Vodica i Splita preko Rijeke i Mrkoplja do Livna i Zagreba, uz nažalost neostvareni pokušaj u Španjolskoj. Fotograf je osebujna osoba koja doslovce živi za svoj projekt, a ljudi oko njega, od supruge i prijatelja do kolegica i kolega, opisuju ga na slikovite načine.

Kada je prije gotovo 25 godina započeo projekt Milenijske fotografije, Strikoman je poput svih nas živio u nekom drugom vremenu, u kojem je svaka fotografija posjedovala posebnu vrijednost i smisao. Danas smo zatrpani fotografijama i općenito vizualnim atrakcijama, svatko u džepu u mobitelu već ima fotoaparat, no protagonist je još uvijek zanesenjak, kao i na početku priče. Film u određenoj mjeri funkcionira i kao kronika jednog dugog razdoblja, onih četvrt stoljeća, kao priča o analognim ljudima u digitalnom vremenu. Svijet oko njih mijenja se, oni su tih promjena svjesni, ali pokušavaju sačuvati barem dio ili privid stalnosti, pouzdanosti, pa i tradicije. Oni su svjesni prolaznosti vremena i svih promjena, koje mogu biti dobre, ali i loše, primjerice iseljavanje stanovništva iz turističkih gradova na obali, kao što vidimo u Dubrovniku, ali i drugdje je slično. Strikoman i njegov projekt u tom kontekstu mogu poslužiti i kao svojevrstan vodič ili orijentir.

Vijenac 787

787 - 9. svibnja 2024. | Arhiva

Klikni za povratak