Vijenac 787

Likovna umjetnost

U Zagrebu, u neposrednoj blizini Matice hrvatske, odnedavna djeluje nova aukcijska kuća

Artmark – odakle su, što su, kamo idu

Piše Marina Šafarić

Nova aukcijska kuća vodi se strašću te inzistira na transparentnosti poslovanja. Sa svakom novom aukcijom povećava se i broj kolekcionara koji su ljubitelji umjetnosti i koji prepoznaju potencijal transparentnog i reguliranog tržišta umjetnina

Prije nešto više od godinu dana, internetski prostor zauzele su najave o otvaranju sestrinske podružnice rumunjske aukcijske kuće Artmark, znane i kao A10, u Hrvatskoj – aukcijske kuće koja djeluje pod krilaticom Investments of passion. Artmark su osnovala dvojica kolekcionara 2008. godine u Rumunjskoj, a već je u prosincu iste godine održana prva, ujedno i, kako kažu, trijumfalna, aukcija čije su prodaje prešle dvjesto tisuća eura. U narednim godinama, djelovanje Artmarka proširilo se i na druge aktivnosti, a svakom su godinom prodaje bile značajnije te se krug prodavatelja umjetnina i investitora širio. Matični Artmark počeo je s četiri aukcije godišnje, dok ih danas održavaju na tjednoj bazi, te su nakon petnaest godina uspješnog poslovanja odlučili otvoriti ogranke u Bugarskoj i Hrvatskoj.


Proljetna aukcija Artmarka

Artmark Croatia d.o.o. samostalna je tvrtka registrirana 2022. godine na zagrebačkoj adresi Trg Josipa Jurja Strossmayera 5, u Kući Amruš, gdje se nalazi i njihov galerijski prostor u kojem prije svake aukcije otvaraju izložbe selektiranih radova. Poslujući pod zajedničkim brendom kao i rumunjski Artmark, dijele s njima resurse, strateške smjernice, kao i misiju i viziju poput promicanja umjetničkog izražavanja, očuvanja kulturne baštine i stvaranja transparentnog tržišta umjetnina. Ipak, hrvatski Artmark ima određenu slobodu i autonomiju u svome poslovanju – odluke vezane za lokalno tržište, strategiju i operativne aktivnosti donosi uprava Artmarka Croatia, uzimajući u obzir specifičnosti hrvatskoga tržišta i potrebe svojih klijenata. Uprava hrvatskoga Artmarka sastoji se od rumunjsko-hrvatskog tima ljudi – direktora Iuliana Pleștiua, višeg umjetničkog savjetnika Luke Filipovića te umjetničke savjetnice i voditeljice aukcija Ines Bašić – s dugoročnim ciljem uspostavljanja pretežito, ako ne i cjelovito, hrvatskog tima. Uz njih, tu je i niz stručnjaka – uglavnom povjesničara umjetnosti – koji rade na istraživanjima, kataloškim tekstovima, konsignaciji i vođenju galerije.

Zašto Hrvatska?

Na naš upit iz Artmarka su nam odgovorili da Hrvatsku smatraju zemljom bogate kulturne baštine i jake povijesti umjetnosti te zaključuju da postoji puno umjetničkih djela koja su zanimljiva kolekcionarima, investitorima i prodavateljima. Hrvatsko tržište umjetnina i antikviteta raste, ali ono treba biti uređeno i javno dostupno.

Nekoliko tjedana prije svake aukcije, Artmark šalje katalog aukcijskih lotova na adrese hrvatskih kolekcionara, ljubitelja umjetnosti i pretplatnika na njihov news­letter. U aukcijske kataloge nastoje uključiti različite predmete umjetničke vrijednosti kako bi privukli širi raspon kupaca. Katalozi su bogato opremljeni fotografijama radova, stručnim tekstovima, sporadičnim informacijama o porijeklu i istraženosti pojedinog djela, uputama o sudjelovanju na aukciji i otvorenim pozivom na suradnju upućenim mogućim prodavateljima. Nekoliko sati prije aukcije, klijenti imaju priliku uživo pregledati radove u predvorju hotela u kojem se aukcija održava (dosad su to bili zagrebački Sheraton i Esplanade). Kupci u aukciji mogu sudjelovati uživo, online ili telefonski. Oni koji aukciji prisustvuju uživo imaju prednost nad kupcima koji se nadmeću online ili telefonski, odnosno, prvo se uzimaju ponude u dvorani, a potom telefonske i online ponude.

Prva Artmarkova aukcija u Hrvatskoj, ona moderne i poslijeratne umjetnosti, održana 17. listopada 2023. godine, na jednom je mjestu okupila dosad široj javnosti uglavnom nepoznata i neizlagana djela poznatih hrvatskih umjetnika iz privatnih kolekcija. Tako je popis djela s prve aukcije vrvio najboljim što hrvatska umjetnost nudi (barem što se imena umjetnika tiče), poput Vlahe Bukovca i Emanuela Vidovića, čiji su radovi bili najviše procijenjeni, Mate Celestina Medovića, Ede Murtića, Julija Knifera, Vojina Bakića i Ivana Picelja. Te je večeri Dijana u lovu Vlahe Bukovca prodana za pedeset tisuća eura, a Chiogga Emanuela Vidovića za dvadeset i dvije tisuće eura.


Meštrovićev Kapitel na proljetnoj aukciji

Osim spomenute aukcije, dosad je Artmark u Zagrebu održao još dvije – zimsku, 19. prosinca 2023, na kojoj su osim hrvatske likovne umjetnosti ponudili nakit i satove, te proljetnu, 19. ožujka 2024. godine.  Na posljednjoj aukciji našao se i Meštrovićev Kapitel, djelo koje je 1988. godine kao kulturno dobro upisano u Registar kulturnih dobara Republike Hrvatske te se nalazi i na Listi zaštićenih kulturnih dobara pod brojem RST-340. Kapitel, koji pri kupoprodaji veže strogo pravo prvokupa određeno Zakonom o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara, prodan je za trideset i dvije tisuće eura. Budući da nema službeno objavljenih informacija o kupovini Meštrovića od strane nekog od ovlaštenika na prvokup (Republika Hrvatska, Grad Zagreb, županija, grad ili općina na čijem se području kulturno dobro nalazi), izgleda da je Kapitel prodan u privatni sektor.

Od konsignacije do prodaje

Prije nego što se predmeti stave na aukciju, Artmarkov tim obavlja proces procjene vrijednosti – to uključuje analizu umjetničke kvalitete, povijesti, porijekla i stanja predmeta. Procjena vrijednosti uzima u obzir slične prodaje na tržištu, trenutne trendove u cijenama umjetnina, povijest autora i umjetničkih radova te druge relevantne čimbenike. Zadnji je korak komunikacija s prodavateljem kako bi se dogovorila cijena koja će biti istaknuta na aukciji.

Zanimao nas je i profil kolekcionara koji kupuju na njihovim aukcijama. Iz Artmarka ističu da kolekcionari pretežito dolaze iz Hrvatske, no sa svakom novom aukcijom i većom prepoznatljivosti aukcijske kuće u regiji, povećava se i broj stranih kolekcionara koji su ljubitelji regionalne umjetnosti i koji prepoznaju potencijal transparentnog i reguliranog tržišta umjetnina. Investitor koji je klijent Artmarka obično je ambiciozan, upoznat s tržištem i načinom rada aukcijskih kuća te strastven oko svojih ulaganja – najčešće je zainteresiran za dugoročno rastuću vrijednost svoje kolekcije. Što se prodavatelja tiče, oni uglavnom dolaze sami, šalju upite i donose umjetnine u galeriju na procjenu.

Inzistiranje na
transparentnosti

U rad Artmarka uključeni su i vanjski suradnici za procjenu stanja djela, istraživanje porijekla i restauraciju, te gradske i državne institucije s kojima surađuju kako bi osigurali legalnost i transparentnost svih aktivnosti koje se provode u kući vezano za aukcije. Ako podaci o porijeklu nisu dostupni, stručnjaci dodatno istražuju kako bi utvrdili porijeklo predmeta. Istraživački proces uključuje niz koraka, uključujući proučavanje dostupne dokumentacije, kontaktiranje prethodnih vlasnika ili njihovih nasljednika, provjeru srodnih predmeta u drugim kolekcijama i institucijama te razgovor s drugim stručnjacima u tom području. Ovaj proces osigurava autentičnost i transparentnu povijest predmeta na aukcijama.

U Artmarku ističu da se vode strašću (Investments of passion) te inzistiraju i na transparentnosti poslovanja. Nakon završetka svake aukcije, objavljuju evidenciju o cijeni koju su postigli pojedini predmeti, čime se potencijalnim budućim kupcima i prodavateljima omogućuje uvid u postignute cijene predmeta u prošlosti. Za privlačenje novih prodavatelja i kupaca koriste se marketinškim kampanjama i suradnjama s drugim umjetničkim institucijama.

Umreženost

Suradnja Artmarka s Nacionalnim muzejom moderne umjetnosti počela je u ljeto 2023. kada je postavljena izložba Ljetni preludij. Izložba je nastala kada su vodstvo Art­marka i NMMU-a prepoznali zajednički interes u suradnji – potres koji je zadesio Zagreb natjerao je brojne muzeje na potragu za zamjenskim prostorima te je Artmark, tada još u svojim začecima, ponudio prostor za izložbu Muzeju. Druga izložba nastala u suradnji s NMMU-om, Čarobni krajolici, zatvorena je 25. veljače 2024, a u planu je i nova suradnja na ljeto.

Na svojoj internetskoj stranici, kao i u aukcijskom katalogu, Artmark ističe nekoliko logotipa. ArtSafe, Sineva, ArtGames i Dependent de Arta – sve su redom rumunjske tvrtke. Zanimalo nas je na koji način surađuju s njima. Iz Artmarka objašnjavaju da je ArtSafe specijaliziran za otpremu i pohranjivanje umjetnina, kolekcionarskih predmeta i dragocjenosti te da se pritom pridržavaju ICOM-ovih smjernica. ArtGames je tvrtka za razvoj softvera, SINEVA ili Društvo procjenitelja umjetnina i zbirki organizacija je prvenstveno usmjerena na procjenu i ekspertizu umjetnina i zbirki osnovana iste godine kao i Artmark, a Dependent de Arta je specijalizirana trgovina koja ima raznoliku ponudu umjetnina, kolekcionarskih predmeta, nakita, satova i luksuznih torbi.

Na hrvatskom tržištu umjetnina transparentnost je često element koji nedostaje, transakcije su nerijetko sive, javnost nema predodžbu o kretanju cijena umjetnina. Stoga je svaka inicijativa za veću otvorenost prema transparentnosti i popularizaciji ulaganja u umjetnost dobra. Artmark inzistira na otvorenosti i stručnosti, a brojke koje nam prezentiraju ukazuju na interes hrvatske javnosti za ulaganjem u umjetnost. Iako je riječ o rumunjskoj tvrtki (umreženoj s drugim rumunjskim tvrtkama), a ne o hrvatskoj inicijativi, nova aukcijska kuća otvorila je vrata domaćim stručnjacima i ulaganjem u hrvatsku umjetnost potiče jačanje hrvatskog tržišta umjetnina.

Vijenac 787

787 - 9. svibnja 2024. | Arhiva

Klikni za povratak