Vijenac 786

Matica hrvatska

Mladen Ivešić, Mjesto određenja, Galerija Matice hrvatske, 26. ožujka–14. travnja 2024.

Planina kao ikonografski motiv

Piše Toni Barać

Kroz poseban kolorit, svojstven za Ivešića, vidimo izuzetnu ekspresiju, intimnost, strast i zaljubljenost u ono što se želi prenijeti na platno

U Galeriji Matice hrvatske u Zagrebu krajem ožujka otvorena je izložba Mjesto određenja akademskog slikara Mladena Ivešića, profesora na Akademiji likovnih umjetnosti Sveučilišta u Mostaru. Izložba je nastala kao rezultat suradnje Muzeja moderne umjetnosti u Mostaru i Matice hrvatske u Zagrebu te je realizirana u okviru višegodišnjeg istraživačkog projekta Hrvatska moderna umjetnost u Bosni i Hercegovini u europskom kontekstu. Ovaj ciklus Mladena Ivešića predstavljen je u siječnju izložbom u Franjevačkom muzeju i galeriji Gorica u Livnu. Iako je široj javnosti poznat kao slikar sakralnih tema, što potvrđuje njegov angažman u brojnim crkvenim prostorima BiH i Hrvatske, u novom ciklusu ponajviše se bavi krajolikom, osobito planinskim. Linija horizonta u ovom se slikarskom ciklusu utemeljila kao umjetnički element ili rukopis svojstven Ivešiću, te je konstanta u gotovo četrdeset radova spomenutog ciklusa. Krajolik za Ivešića također predstavlja lepezu motiva i simbola, koje on idejno u duhu impresionista nastoji prenijeti na slikarska platna s izraženom tendencijom ka modernom slikarstvu.


Mladen Ivešić ispred svojih radova

Zagrebačkoj publici obratili su se Vanja Babić, voditelj Galerije Matice hrvatske, Mladen Ivešić, autor izložbe, te Vladimir Filipović, povjesničar umjetnosti i autor predgovora, istaknuvši kako Ivešić svoje pejzaže gradi na specifičan način. U njegovom pejzažu postoji samo ono iskonsko, rudimentarno, iz čega proizlazi srž krajolika kao teme, čemu je komplementaran elementarni kolorit. Kroz poseban kolorit, svojstven za ovog slikara, vidimo izuzetnu ekspresiju, intimnost, strast i zaljubljenost u ono što se želi prenijeti na platno, a upravo je planina ta koja se repetitivno provlači kroz cijeli ciklus. Tu planinu u horizontu možemo sagledati kao Ivešićev zaštitni znak, tj. njegov ikonografski motiv.

 Predgovor potpisuje također i Milan Bešlić, istaknuti likovni i književni kritičar, koji je dao kontekst suvremene hrvatske umjetnosti i same tematike pejzaža naglasivši kako je „Ivešićev autorski izraz koncipiran na pomnoj, gdjekad i radikalnoj redukciji narativnih sastavnica izabranog motiva krajolika u likovno/semantičko polje ispunjeno brojnim značenjskim vrijednostima – napose poetskim i ontološkim“. Marin Ivanović, ravnatelj Muzeja moderne umjetnosti u Mostaru, u predgovoru je istaknuo kako analizom i sagledavanjem djela Mladena Ivešića „možemo konstatirati da je riječ o suvremenom opusu koji je modernistički po svojim formalnim likovnim odlikama i postmodernistički po svome diskurzivnom modelu“.

Vijenac 786

786 - 25. travnja 2024. | Arhiva

Klikni za povratak