AUTORSKI PROJEKT VEDRANE KLEPICa, THINGS THAT BURN EASILY, POGON JEDINSTVO, IZVEDBA 24. OŽUJKA
Na plakatima za Klimatski marš 2022. nalazi se reinterpretirani prometni znak za opasnost od nizbrdice. Trokut sadrži poznatu ikonu i na njoj oznaku „+4°C“. Znak, kao i svaki koji ne mora biti prometno jednoznačan, računa s učinkom dvoznačnosti i intuitivnim paradoksom. Naučili smo čitati slijeva nadesno, iako neki to rade i drukčije, naučili smo da je zato znak koji podlogu spušta iz gornjeg lijevog u donji desni kut znak za nizbrdicu, ali plus daje obrnutu poruku. Plus je uvijek dobar, on sugerira progres i rast, simbol je dobitka i uspjeha, za neke većeg, za druge manjeg. Realnost, ili njezina ikonička preslika, govori o strmoglavljivanju, međutim danas prevladavajući jezik brojki kaže suprotno: u plusu smo. Znak je zato uspješan, privlači pažnju, poziva na razmišljanje i osvještavanje, čak i pitanje: kada je plus zapravo minus, i obrnuto?
Na slična pitanja odgovorila je dramatičarka i redateljica Vedrana Klepica, u sklopu projekta Stronger Periferies: A Southern Coalition sufinanciranog iz programa Kreativna Europa, ostvarenog koprodukcijski između Ganz nove kulture promjene, Zagrebačkog centra za kulturu i mlade POGON, portugalske organizacije ARTEMREDE – Teatros Associados te Općine Santarém, uz podršku još nekoliko organizacija. Rezultat je predstava naslova Things that burn easily, koju su premijerno u ožujku odigrali Lea Jevtić, Hrvojka Begović i Vladimir Aleksić u scenografiji i kostimima Petre Pavičić, uz pokret Magdalene Reiter i glazbu Hrvoja Nikšića.
U središtu je ekološki zagovor kroz prizmu zemljoradničke obitelji / Snimila Jelena Janković
U dosadašnjem radu nedvojbeno zainteresirana za klimatske i (anti)globalističke teme, što podrazumijeva i zdravi kritički stav prema samoj prirodi kapitalizma, ona je bila gotovo neizbježna za još jedan, tako financiran i time usmjeren, EU projekt. Interes Vedrane Klepica kao predstavnice kulturne ekologije u domaćem kazališnom kontekstu ide prema onom više ili manje zanemarenom, skrajnutom, podređenom i ugroženom. Već prvim autorskim projektom Tragična smrt ekonomskog analitičara, a onda i Bijelim bubrezima, posložila je smjernice svog autorskog glasa koji zastupa vrlo jasne stavove, umjetnički oblikovane i tumačene, o nesustavnosti sustava, bilo onih više ili visoke monetarno-ekonomske sfere ili ogoljelog opstanka unutar ove ili one inačice patrijarhata. U središtu obiju predstava, kao i treće znakovita naslova Keinberg gdje je ekologija, dotad mišljena sporadično ili u podtekstu, izašla na vidjelo kao neizostavna a možda i temeljna tema, bili su ljudi i njihove sudbine, podijeljeni na dvije skupine: jednima odgovara stanje kakvo jest i zato su nesvjesni, ili tek rubno, sporadično i humanitarno svjesni ukupnoga učinka sustava kojeg su dio, dok drugi posljedice osjećaju izravno, egzistencijalno i brutalno. Bez obzira na to jesu li eksplicitno antagonizirani ili ne, i jedni i drugi dio su sustava, s većom ili manjom sviješću o tome, ali pitanje je koliko su pojedinačno i zajedno krivi ili „krivi“.
Sličnom ili istom mišlju autorica se vodila i u ovome radu, inspirirana katastrofalnim požarima koji su već postali ne samo ljetna tradicija u Portugalu, a koji bljesnu kao spektakularna vijest i brzo se zaborave do sljedeće serije. Neusporedivo na razini materijalne štete, ali znakovito iz osvještavajućeg rakursa: jednako kao i oni po Dalmaciji i njezinu zaleđu. Umjesto eksploatacije nepreglednih površina zahvaćenih plamenom, predstava pokušava opisati razloge i uzroke, a pronalazi ih na temeljnoj razini međuljudskih odnosa, čak i onih unutar nuklearne obitelji zemljoradnika, njegove žene i kćeri. On je fokusiran na zemlju i rad, stjecanje, posjedovanje i širenje, ona na neekscesnu, brižnu produktivnost, a kći se gubi u tenziji i pritom, dramski logično, višestruko stradava. Požar jest biljeg njihove sudbine, ali je i krajnja posljedica sraza njihovih svjetonazora, pa su zato individualne sudbine, koliko god na trenutke ekspresivno i efektno odigrane, tek funkcije narativa koji predstava nastoji poopćiti referencama i postdramskim bjegovima.
Jedan od njih je uvodna sekvenca s videom koji, uz sugestivnu naraciju, secira Raffaellovu fresku Požar u Borgu, ilustraciju legende koja tvrdi da je tadašnji papa svojim zagovorom ugasio katastrofalni oganj. Činjenice iz Portugala, i ne samo one, govore da je vrijeme čudesnih i čudotvornih zagovora prošlo, jer je došlo doba odgovornosti kroz nove, možda i ne tako nove, vrste svjetovnijih i kolektivnijih inicijativa. U tom je smislu ova predstava kazališno više nego kvalitetna, ali i funkcionalna jer uspijeva biti angažirana izbjegavajući banalnu utilitarnost i dociranje.
785 - 11. travnja 2024. | Arhiva
Klikni za povratak