Vijenac 785

Glazba

Predstavljanje znanstveno-umjetničkog projekta i muzikološkog zbornika Glazbena povijest Istre – ostavština poveznica sa Serenissimom, Matica hrvatska, 15. ožujka

Povezivanje muzikoloških istraživanja i izvedbene prakse

Piše Martina Mičija Palić

U organizaciji Odjela za glazbu Matice hrvatske i Hrvatskoga društva glazbenih umjetnika, u Dvorani Jure Petričevića u Matičinoj palači u Zagrebu, 15. ožujka zainteresiranim ljubiteljima glazbene baštine predstavljen je vrijedan znanstveno-umjetnički projekt i muzikološki zbornik pod naslovom Glazbena povijest Istre – ostavština poveznica sa Serenissimom. U ime domaćina kroatologinja i pijanistica Tamara Jurkić Sviben, pročelnica Odjela za glazbu MH, istaknula je važnost znanstvenih istraživanja slojevitosti hrvatske kulture u kontekstu povijesnih društveno-političkih okolnosti hrvatskog prostora te transfera stanovništva i kulturnih dodira. Istaknula je i važnost kulturne osviještenosti europskog stanovništva u pogledu očuvanja nacionalnog identiteta pogotovo u tendencijama opće globalizacije i brojnih migracija, gdje je potrebno uspostaviti harmoniju i toleranciju između dolazećih i primajućih kultura.

U ime Hrvatskoga društva glazbenih umjetnika publici se obratila voditeljica ureda muzikologinja Jelena Knešaurek Carić, koja je predstavila muzikološki zbornik s posebnim osvrtom na istraživanje kojim se osobno bavila, a riječ je o (ne)važnosti teksta u frottolama Andree Antica u kojima je dala novi pogled i nova saznanja iz suvremene muzikološke literature o glazbenim djelima važnoga renesansnog glazbenog tiskara i skladatelja. U zborniku se nalaze još vrijedni prinosi Nikole Lovrinića (Gabriello Puliti i njegove zbirke svjetovne glazbe), Lade Duraković (Alfredo Martinz i Giulio Smareglia) te Aleksandre Golojka (Otkrivanje glazbe grofa Stefana Rote).


Nositelj projekta je POU Grada Rovinja /
Snimio Mirko Cvjetko / MH

Same okolnosti pokretanja istraživačkog projekta glazbene prošlosti Istre predstavila je u ime nositelja projekta Dubravka Svetličić, ravnateljica Pučkog otvorenog učilišta Grada Rovinja – Rovigno. Ideja inicijatora, istaknula je Aleksandra Golojka, znanstveno-umjetnička voditeljica projekta, jest istraženu baštinu skladatelja i tiskara koji su rođeni i djelovali na području Istre i susjedne Venecije predstaviti u razvojnom kontinuitetu kroz znanstvena i umjetnička predstavljanja uživo i putem digitalnih medija. Javnom prezentacijom glazbene umjetničke baštine Istre želja je osvijestiti mlađe generacije o njezinoj pojavnosti te potaknuti suvremene načine umjetničkog izvođenja, za što je potrebno objavljivanje i dostupnost notnih izdanja. Uz objavljivanje zbornika, u planu je objavljivanje nosača zvuka na kojima će biti pohranjene umjetničke izvedbe otkrivenih skladbi koje su prethodno muzikološki kontektualizirane u publikaciji. Javna diseminacija projekta uključuje koncerte i prezentacije znanstvenih istraživanja dosad održane u Rovinju i Poreču.

Zagrebačko predstavljanje zbornika obogatila je glazba u izvedbi pijanistice Aleksandre Golojka i sopranistice Patricije Žudetić. Predstavljena je skladba za glasovir Alfreda Martinza La Stella dell’Adriatico te je publici puštena snimka gdje Aleksandra Golojka na orguljama izvodi skladbu Andrije Motovunjanina (Andrea Antico da Montona) Non più ti vederei. Publika je još imala priliku čuti madrigal Cosi la notte e’l giorno Gabriella Pulitija iz zbirke Armonici accenti u izvedbi Petra Grace Zoppolato, sopran, Mirko Grgorinić, tenor i Massimiliano Migliorin, bas, reproduciran također sa snimke, a posebno je dojmljivim nastupom večer zaokružila Patricija Žudetić, sopran, uz umjetničku pratnju Aleksandre Golojka izvedbom dviju skladbi: Romanza grofa Stefana Rote i Vorrei volar fra gli angeli iz operete Il dottor Gasparo Giulija Smareglie, brata skladatelja Antonija Smareglie.

Uz rovinjsko Pučko otvoreno učilište partneri su projekta orkestar Filarmonia Veneta iz Trevisa, Zajednica Talijana Rovinj, Zajednica Talijana Poreč, Hrvatsko društvo glazbenih umjetnika te Udruga za očuvanje spomena na istarske skladatelje sa sjedištem u Puli. Voditelj je i kustos projekta Franco Rota.

Cjelovito predstavljanje znanstveno-umjetničkog projekta odličan je primjer povezanosti znanstvenih arhivskih istraživanja i glazbenog izvođenja djela revaloriziranih skladatelja. Ponovno pronađeni notni zapisi dobivaju puni smisao tek kada zazvuče u interpretacijama pažljivih umjetnika!

Vijenac 785

785 - 11. travnja 2024. | Arhiva

Klikni za povratak