Vijenac 785

Glazba

Zagrebačka filharmonija, Crveni ciklus, dir. Gabriel Bebeşelea, KD Vatroslava Lisinskog, 5. travnja

Glazbom do uzdignuća duha

Piše Zdenka Weber

Otkako je 2015. bio ovjenčan prvom nagradom na 6. Međunarodnom natjecanju mladih dirigenata Lovro von Matačić, rumunjski dirigent Gabriel Bebeşelea (1987), već tada u domovini priznat, nagrađivan i profesionalno vrsno osposobljeni šef dirigent Rumunjske nacionalne opere u Cluju, kontinuirano gostuje u ciklusima Zagrebačke filharmonije. Riječ je očito o obostranim simpatijama, s jedne strane orkestra koji rado svira pod ravnanjem muzikalnog i nadasve pouzdanog i strpljivog dirigenta, te gosta dirigenta čiji u Zagrebu ostvareni koncertni programi nailaze na odobravanje publike. Uz to, Gabriel Bebeşelea kao glavni dirigent Filharmonijskog orkestra Georges Enescu iz Bukurešta i kao umjetnički ravnatelj festivala i ansambla za ranu glazbu Musica Ricercata, pripada generaciji mlađih dirigenata uvijek spremnih za istraživanja i izvođenja manje poznatih i nerijetko zanemarenih glazbenih ostvarenja različitih stilskih razdoblja.

To je Bebeşelea postigao i programom za nastup sa Zagrebačkom filharmonijom 5. travnja u Lisinskom. Bilo je zadovoljstvo u publici vidjeti brojniju mlađu publiku, pa iako dvorana nije bila popunjena do posljednjeg mjesta, pretplatnici i svi koji su se odazvali pozivu na koncert burnim su pljeskom pokazali oduševljenje djelima i izvedbama.

Naime ako je mađarsko-židovski skladatelj, kasnije austrijski državljanin, György Ligeti (1923–2006) poznat posjetiteljima Muzičkog biennala Zagreb ili onom nešto manjem broju poznavatelja i štovatelja glazbe druge polovice 20. stoljeća, uključivanjem dvaju njegovih djela, od kojih je jedno bila i hrvatska praizvedba, u tzv. standardni program koncerta, učinio je Gabriel Bebeşelea svojevrsni presedan. Ali, istovremeno i uslugu orkestru i njegovim solistima, te dakako i slušateljima.


Dani Bošnjak, Zoltan Hornyanszki i maestro Gabriel Bebeşelea /
Izvor Zagrebačka filharmonija Facebook

Tako je, na početku večeri izvedbom Rumunjskog koncerta (Concert românesc), skladbe nastale 1951. u Budimpešti, a praizvedene tek 1971. godine i to u SAD-u, kao i prvi put u Hrvatskoj predstavljenim Koncertom za flautu, obou i orkestar iz 1972. godine, u kojemu su solisti bili članovi Zagrebačke filharmonije, flautist Dani Bošnjak i oboist Zoltan Hornyanszky, glazba Györgya Ligetija ostvarena u punoj ravnopravnosti vrhunskih ostvarenja, budući da je u drugom dijelu na programu bila Beethovenova Osma simfonija u F-duru, op. 93. Doista, kako i treba i zaslužuje stvaralaštvo koje ipak traži nešto više koncentracije, pa i znanja. Jednako od aktivnih izvođača na podiju, kao i pasivnih primatelja u publici.

Ako je Beeethovenov život bio prilično teška borba u okvirima društvenih datosti u kojima je bonski genij živio u carističkom Beču, Ligetijeva biografija slijed je tragičnih događaja koje su doživjeli Židovi u vrijeme Drugoga svjetskog rata, kao i neophodnosti bijega iz domovine zbog grozota staljinističkog režima nametnutog Mađarskoj 1956. godine. Pa ipak, i jedan i drugi glazbeni genij, a upravo je to temeljna oznaka humanosti, glazbom su znali premostiti vanjske ugroze i pružiti utjehu. To svakako optimizmom svojeg sadržaja potvrđuje Ligetijev Rumunjski koncert, kao i Beethovenova antologijska Osma simfonija.

Uz vrlo angažirano, koncentrirano i dirigentskom vodstvu Gabriela Bebeşelee u potpunosti predano muziciranje zagrebačkih filharmoničara, posebno valja naglasiti trud solista Danija Bošnjaka, koji je svirao na tri flaute različita opsega, kao i oboista Zoltana Hornyanszkog, kako bi vrlo zahtjevna partitura Ligetijeva Koncerta za flautu, obou i orkestar bila ostvarena u punini tehničkih zamršenosti, točnosti vrlo kompleksne ritmičke strukturiranosti i neophodno usklađenoj zvukovnosti između solističkih glazbala i orkestra u kojemu su izostavljene violine, a umnoženi drveni puhački instrumenti. Jer, upravo je ta zvukovnost, suptilnost preljeva, izmiješanost boja karakterističnih za svaki instrument, temeljno poslanje Ligetijeve glazbe čija su dva stavka, Calmo, con tenerezza, kao i Allegro corrente, dva sonorna mosta koja spajaju glazbeni jezik kakav poznajemo da izvire iz orkestralnih instrumenata s novim mogućnostima sadržanima u prostranstvima zvukovnih prostora iz kojih crpi skladateljska duhovnost. 

U pauzi su na podij bili postavljeni metronomi iz dirigentova vlasništva, njih stotinu, kako bi se publika mogla zabaviti stavljanjem u pogon svakog pojedinog. Ideja je Ligetijeva, a riječ je o njegovoj Simfonijskoj poemi za 100 metronoma prvi put predstavljenoj 1963. godine na avangardnom festivalu Gaudeamus Muziekweek u Nizozemskoj.

Sve u svemu, koncert čiji su glazbeni sadržaji bili dobra prigoda za ponešto drukčija razmišljanja.

Vijenac 785

785 - 11. travnja 2024. | Arhiva

Klikni za povratak