Opera Management Course i Forum intendanata opernih institucija, HNK u Zagrebu
Operni profesionalci iz sfere vođenja i produciranja opernih kuća, festivala i predstava boravili su u Zagrebu na dvama događajima pod okriljem svoje europske udruge Opera Europa. Prvi je bio Opera Management Course, tečaj za mlade operne producente (18 – 21. ožujka), a drugi Forum intendanata opernih institucija (21 – 23. ožujka) usmjeren na administraciju i produkciju opera. Okrugli stolovi, predavanja i susreti organizirani su u foajeu HNK-a u Zagrebu i čitaonici Hrvatskoga državnog arhiva, uglavnom s temama financija, koprodukcija, moderne 3D-scenografije te brojnosti autorskog tima u stvaranju opera. Predavanje uz grafičku videoprezentaciju o autorskim pravima u medijskom praćenju opera održala je Romana Matanovac Vučković. Opera Europa svake godine organizira edukaciju za operne menadžere i producente, tako je nakon Balatona (Mađarska), Coma (Italija), Peralade (Španjolska), Bregenza (Austrija), Lillea (Francuska), Poznańa (Poljska) i Wiesbadena (Njemačka) došao red i na Zagreb kao domaćina.
Karen Stone, Nina Obuljen Koržinek i Iva Hraste Sočo / Snimila Neva Žganec / Pixsell
Intendantica HNK-a u Zagrebu Iva Hraste Sočo iskoristila je priliku da svjetskoj opernoj intendantskoj kremi predstavi kazališne uspješnice – suvremeni baletni diptih Dyad 1929 / Light Threw the Fingers i Puccinijevu operu Madame Butterfly s talijanskim dirigentom Pierom Giorgiom Morandijem. Vodeći organizator „na terenu“ bio je producent Zagrebačke opere, Mario Gigović, koji je sudjelovao na prošlogodišnjoj edukaciji u Wiesbadenu, a sada u Zagrebu održao predavanje o producentskoj edukaciji Born to produce: „U HNK-u u Zagrebu možemo predstaviti modele koji su vrlo inovativni. Njegujemo suradnju s drugim opernim kućama, radimo na koprodukcijama i raznim oblicima suradnje. Najčešće su teme održivost i unapređenje produkcijskih modela. Održivost u operi jedan je od naših strateških ciljeva. U tom smislu svaka naša operna produkcija neki je odraz održivosti, ponovno iskorištavamo elemente bivših produkcija, ali intenzivno radimo i na programskim razmjenama. Primjerice, Rigoletto smo podijelili s Mariborom, dobili smo od njih scenografiju i kostime, a njima smo poslali svoju Čarobnu frulu.“
Direktorica udruge Opera Europa, Karen Stone, posebno je cijenila dolazak u zgradu koju je projektirao bečki arhitektonski dvojac Fellner&Helmer iz 19. stoljeća, jer je već radila u opernim kućama iz njihova opusa. „Opera Europa jest organizacija koja je na usluzi svojim članovima. Ima nas oko 250 iz svih europskih zemalja, ali i drugih zemalja u kojima opera nije toliko zastupljena, poput Afrike i Azije. U ovom slučaju u Zagrebu u fokusu nam je umjetnička administracija i produkcija. Profesionalci iz ovog područja mogu razgovarati o novim problemima koji iskrsavaju poput viza, glazbenih prava i povećanja troškova.“ Sudjelovali su i predstavnici Kraljevske opere u Muscatu, u Sultanatu Omanu. Njezin pravni savjetnik Malik Alsaadi specijaliziran je za ugovore: „Opera u Muscatu djeluje od 2011, među najvećim je operama na Bliskom istoku, ugošćuje umjetnike iz cijelog svijeta, ali najviše iz Europe. Populariziramo sve više operu u Omanu, počeli smo producirati i opere na arapskom jeziku s arapskim umjetnicima. Ovdje me najviše zanima proučiti zakone o intelektualnom vlasništvu koji su ovdje na snazi.“
Među osamdesetak intendanata susreli smo i poznata lica poput bugarskog redatelja Plamena Kartaloffa, koji je početkom 2000-ih u Zagrebu postavljao jednočinke Cavalleria rusticana / I pagliacci te Krabuljni ples, a danas je intendant Sofijske opere. Predavanje o temi koprodukcija, posudbi i obnovi održao je dobro nam poznat finski dirigent Ville Matvejeff, donedavni šef dirigent Riječke opere, danas umjetnički ravnatelj uglednoga opernog festivala u finskoj Savonlinni gdje se svakoga srpnja postavljaju operne produkcije u srednjovjekovnom dvorcu iz 1475. godine.
784 - 28. ožujka 2024. | Arhiva
Klikni za povratak