Vijenac 784

Film

Uz kinopremijeru filma Dječak i čaplja Hayaa Miyazakija

Dostojan oproštaj velikog umjetnika

Piše Josip Grozdanić

Svi filmovi Hayaa Miyazakija posjeduju bogate značenjske i simboličke razine, u čemu ni oskarovac Dječak i čaplja nije iznimka, a ovaj put pridodao je i nekoliko efektnih posveta

Ako se odmah na početku ustvrdi da se animirani film Dječak i čaplja ne ubraja među najuspjelija ostvarenja legendarnoga japanskog animatora Hayaa Miyazakija, to ne znači da je riječ o slabu filmu. Naprotiv, djelo na kojem je autor niza nezaboravnih fantastičnih pustolovina radio još od 2016, kad je najavio i da mu je ovo posljednji projekt te da odlazi u mirovinu, a koje je nadahnuto romanom Kako živite? (Kimi-tachi wa Dō Ikiru ka) japanskoga književnika Genzabura Yoshina iz 1937, sadrži sve vrline odavno dobro poznate ljubiteljima njegova stila i poetike, ali i poneki nedostatak koji možda i nije presudan za konačnu ocjenu, ali se ne može prešutjeti.

Umjetnik koji je 5. siječnja proslavio 83. rođendan već šest desetljeća uveseljava japanske i svjetske ljubitelje ambicioznih, pametnih, kompleksnih i raskošno dizajniranih animiranih priča u kojima se stvarnost vješto prepleće s fantastikom, a realni svjetovi s izmaštanim paralelnim dimenzijama u kojima suutemeljitelj studija Ghibli svoju neobuzdanu maštu pušta da se razmaše do mile volje. Izvornost i autorska prepoznatljivost nisu jedina obilježja Miyazakijevih djela, koja u predominantnom broju slučajeva odišu svježinom, izvedbenom samosviješću i inteligencijom. Miyazaki je iznimno senzibilan ljubitelj fantastike u čijim ostvarenjima intimne dječje drame i traume bivaju na vrlo inventivne i likovno fascinantne načine nadograđene akcijsko-pustolovnim steampunkom. I kad se bavi nelagodnim ratnim temama, kad nudi nevesele postapokaliptične vizije, kad se bavi često nasilnom i tragičnom poviješću svoje domovine, pri čemu njegovi junaci i junakinje uvijek otkrivaju paralelne svjetove u kojima obitavaju i plemeniti junaci i grozna čudovišta, Miyazaki nudi bogatstvo duha, pametne zaplete i sjajnu animaciju. U njegovim filmovima tradicija ide ruku pod ruku sa suvremenošću, a realistični pristupi s bajkovitima, pri čemu ipak prevladavaju drugi. Miyazaki je veliki moralist i pacifist, ali i feminist (o čemu svjedoče likovi naslovnih junakinja u filmovima Nausikaja u dolini vjetra, Avanture male Chihiro, Princeza Monoke i još nekima), on se kloni profiliranja klasičnih negativaca, pa i negativaca uopće, a snovi kao obvezni motiv njegovih djela zapravo su njegovi vlastiti, što se može reći i za zaintrigiranost vodom i njezinom simbolikom te za opsesivnu posvećenost letenju, što su također njegovi stalni motivi.

Sve navedeno nalazimo i u Miyazakijevu recentnom oskarovcu te dobitniku Zlatnog globusa i britanske nagrade BAFTA Dječak i čaplja, u kojem je lako prepoznati i neke tipične fizionomije koje on praktički seli iz filma u film, ponajviše u likovima šest starica u realnom svijetu, od kojih neke u paralelnom postaju drvene figurice. Kod njega likovi nikad nisu jednoznačni i čvrsto zadani (osim protagonist/ic/a), oni postoje i u realnoj i u paralelnoj dimenziji, a nerijetko se i dodatno mijenjaju, baš kao što čaplja iz naslova postaje duhovit, ali ponekad i pomalo naporan sidekick malog junaka. On je dječak Mahito, povučeni klinac pogođen smrću majke, koji se u trećoj godini Drugoga svjetskog rata nakon velikoga požara s ocem preseli na selo izvan grada, kod majčine sestre, koja će ocu biti nova supruga. Na selu će, dakako, otkriti prolaz u paralelni svijet, u kojem postoji nada da mu je majka još živa i da bi je mogao spasiti. Sve što slijedi, zaključno s Mahitovim susretom s praujakom koji će mu otkriti tajnu ravnoteže života i svijeta, može se interpretirati kao dječakov doživljaj traume majčine smrti. U njegovim vizijama i snovima majka se uvijek javlja u jarkim plamenovima, što je potpisani kritičar bio sklon interpretirati kao simboliku predstojećih nuklearnih kataklizmi u Hirošimi i Nagasakiju. No naposljetku uslijedi doslovna praujakova verbalna najava da će dječakov svijet uskoro zahvatiti vatra.

Svi Miyazakijevi filmovi posjeduju bogate značenjske i simboličke razine, u čemu ni ovaj nije iznimka, a ovaj put autor je svemu pridodao i nekoliko efektnih posveta. Ne samo remek-djelu Panov labirint Guillerma del Tora i antologijskom Čarobnjaku iz Oza Victora Fleminga, nego i vlastitom opusu iz razdoblja dok je radio na trivijalnijim eksploatacijskim projektima. Na početku spomenute slabosti odnose se na predugo trajanje filma, koji je bez poneke suvišne epizode mogao biti kraći i kompaktniji, te na ne uvijek smislenu priču, kojoj se logika pomalja tek pred kraj. No ako je ovo uistinu posljednji Miyazakijev film, može se reći da se veliki umjetnik oprostio na dostojan način.

Vijenac 784

784 - 28. ožujka 2024. | Arhiva

Klikni za povratak