Vijenac 781

Film

FILM IZDVAJAMO

IZDVAJA Janko Heidl

MARKETINŠKI MAMAC ILI ČINJENICA?

Među marketinške mamce kojima se publika nastoji privući novomu, pedesetom cjelovečernjem igranom kinofilmu Woodyja Allena, Udaru sreće (Coup de Chance), uvuklo se svojevrsno upozorenje o tome da je vjerojatno riječ o njegovu posljednjem filmu. Moguće. Allenu je 88 godina, a nekoliko prethodnih filmova ostvario je u otežanim produkcijsko-distribucijskim uvjetima. Uzrokovanima ponajprije novim valom medijske pozornosti usmjerene sudski odavna zaključenu slučaju, optužbi njegove tadašnje družice, glumice Mije Farrow, da je seksualno zlostavljao njihovu posvojenu sedmogodišnju kćer Dylan.

  

Plakat za film
Udar sreće

Godine 1993. Allen je na Državnom vrhovnom sudu SAD-a proglašen nevinim. Rečeni je slučaj – zasnovan, tvrdi Allen, na događaju koji se nije zbio, na ne-događaju (non-event) – zamahom pokreta #MeToo prije koju godinu medijski aktualiziran i Allenu su mnogi otkazali suradnju te je ometen njegov ustaljen stvaralački ritam dovršavanja jednoga cjelovečernjeg filma godišnje. Tomu je pripomogla i pandemija COVID-19, uz koju je Allen, kaže, zavolio život u kućnoj izolaciji. Filmotvorački zanos umanjile su mu i promjene u svijetu kinematografije, tj. digitalna, kućna distribucija, koja ga je lišila užitka u pomisli da neki njegov film, upravo sada, tijekom nekoliko mjeseci, u kinu gleda toliko i toliko ljudi istovremeno. Stara škola. „Osjećam se destimulirano u pogledu budućeg režiranja filmova“, izjavio je u jednom od novijih intervjua.

Ako mu Udar sreće i jest posljednji film, a to ne znamo (posljednji mu je, zar ne, mogao biti svaki dosad), je li to neki osobit razlog za gledanje? Vrijedi li ga zbog toga vidjeti više nego da mu je pretposljednji, 22. ili 38.? Ili ga želimo gledati zato što nas zanima novo djelo velikana kinematografije, po većini mišljenja uspjelo, po nekima čak i među njegovim najboljima. Allen se o tome nije izjasnio.

POSLJEDNJA GODARDOVA SMICALICA

Allenov nešto stariji kolega, francusko-švicarski kinematografski velikan Jean-Luc Godard (1930), za svoj je posljednji film ustvrdio da mu je najbolji. Posrijedi je 20-minutna Najava filma koji nikad neće postojati: Lažni ratovi (Film annonce du film qui n’existéra jamais: Drôles de guerres), tipično godarovski osebujan rad – kolaž, esej, eksperimentalni film, dokumentarac, slikopisna poema, audiovizualni performans… – kako god ga nazvali.

Plakat za posljednji film
J. L. Godarda

A možemo ga, vjerojatno ne pogrešno, shvatiti i kao nacrt, skicu, samo autoru posve čitak filmovani sinopsis zamišljenoga cjelovečernjeg ostvarenja prema romanu Lažne putovnice (1937) Charlesa Plisniera. Najava zacijelo jest Godardov posljednji film, dovršen nedugo prije njegove smrti, asistiranoga samoubojstva, u rujnu 2022. Premijerno predstavljen na 76. filmskom festivalu u Cannesu, u svibnju 2023, u nas je, tiho, gotovo nenajavljeno, dvokratno prikazan prošli mjesec u zagrebačkoj Kinoteci, na 17. Filmskim mutacijama: festivalu nevidljivog filma.

Vijenac 781

781 - 15. veljače 2024. | Arhiva

Klikni za povratak