Vijenac 781

Glazba

BORIS PAPANDOPULO, GUDAČKI KVARTETI, GITARSKI KVARTET, KLARINETSKI KVINTET; GUDAČKI KVARTET SEBASTIAN, KREŠIMIR BEDEK, DAVORIN BROZIĆ, CPO, 2023.

Dobar osjećaj

Piše Borko Špoljarić

Na novom albumu predstavljeni su svi sačuvani skladateljevi kvarteti, što je smion i vrijedan pothvat

Dobar je to osjećaj. Držati u ruci plastičnu kutiju veličine omalene cigle čijom naslovnicom dominira ime skladatelja za kojeg ćemo se svi složiti da je jedan od junaka hrvatske glazbe 20. stoljeća. Doista dobar... K tome još i bolji, kada znamo da trostruki CD izdavačkoga broja 555 469-2 pripada katalogu izdavačke kuće cpo (Classic Production Osnabrück). Za tu poznatu izdavačku kuću sa sjedištem u gradiću na sjeverozapadu Njemačke obično se kaže da je pokrenuta s idejom popunjavanja repertoarnih niša koje su velike diskografske kompanije s vremena na vrijeme uspijevale previdjeti. Prije više od deset godina cpo je u suradnji s Muzičkim informativnim centrom tako sudjelovao u renesansi Dore Pejačević. U katalogu od 2014. cpo već bilježi i pet izdanja posvećenih Borisu Papandopulu. I nema naznaka da će na tome stati.


Izd. cpo (Classic Production Osnabrück), 2023.

Nositelj recentnog izdanja u katalogu cpo-a Gudački je kvartet Sebastian. Opsežni snimateljski zahvat započeo je još 2017. te se u više prigoda protegnuo sve do 2022, obuhvativši pritom niz lokacija gdje su snimanja realizirana. Pritom je ipak zadržana jedinstvena tonska slika cjeline, zahvaljujući ansamblu, ali i zaslugama Krešimira Petra Pustičkog, koji je preuzeo uloge ton-majstora i glazbenog producenta. Bio je to, po svemu sudeći, veliki organizacijski, izvedbeni i produkcijski zahvat. Jer riječ je o čak tri sata objavljena glazbenog materijala! Smion, hrabar i vrijedan pothvat na kojemu članovima Kvarteta na čelu s njihovim prvim violinistom Anđelkom Krpanom valja uputiti zaslužene čestitke.

To nije prvo diskografsko izdanje koje je Gudački kvartet Sebastian ostvario za cpo. Godine 2020. realizirali su nosač zvuka s kvartetskim djelima Božidara Kunca, Frana Lhotke i Josipa Štolcera Slavenskog. Svojim aktivnostima, pa tako i diskografskom djelatnošću o kojoj smo već pisali u povodu izdanja svih djela za gudački kvartet Anđelka Klobučara (Cantus, 2023), Kvartet Sebastian nameće se na poziciji promotora hrvatske kvartetske literature. Zanimljivo će biti pratiti hoće li i kako na to odgovoriti konkurencija.

Na novom albumu predstavljeni su svi skladateljevi kvarteti, njih pet od ukupno šest, izuzev Četvrtog, za koji Davor Merkaš u popratnom eseju piše da je izgubljen. Članovi Kvarteta Sebastian odlučili su se stoga kvartetima pridružiti djelo Začula se pjesma mira i slobode. I dok su prva dva CD-a zauzeli kvarteti, treći su u potpunosti ispunila dva komorna djela: Kvintet za klarinet i gudački kvartet (klarinetist Davorin Bozić) te Kvartet za gitaru i gudački trio (gitarist Krešimir Bedek).

Vrsta gudačkog kvarteta odvajkada je bila poligon na kojem su se potvrđivali prvaci skladateljskog zanata. Skladatelja s kvartetskim opusom takva opsega i kvalitete ne bi se odrekle ni mnogo veće sredine. Sad napokon imamo izdanje koje će nas na to trajno podsjećati. Hoće li Papandopulovi kvarteti nakon ovog izdanja snažnije zaživjeti u izvođačkoj praksi?

Pustički je albumu dao karakteristični producentski potpis, ponudivši bogat i živ gudački ton. Kvartet Sebastian u cjelini izdanja zvuči interpretacijski kompaktno, tonski bogato i uvjerljivo.

Naslovnicu krasi slika Dolazak vjetra Ratka Janjića Joba. To je još jedan oblik promocije naše kulture, s obzirom da su naslovnice izdanja s djelima Dore Pejačević krasili radovi Slave Raškaj, dok naslovnice na albumima Papandopula, uz Janjića, predstavljaju radovi Vladimira Udatnyja, Ljube Babića i Ivana Rabuzina. Za Janjića se kaže da je bio zaokupljen morem, prostorom i glazbom. Nešto slično moglo bi se reći i za Borisa Papandopula. U svakom slučaju, Dolazak vjetra izvrsno pristaje Papandopulovoj glazbi. Metafora mora govori o izrazitoj živosti, dinamičnosti, promjenjivosti i raznolikosti toga opusa, kao i o nepreglednim daljinama i širinama koje skladateljeva kvartetska djela pružaju interpretu.

Srećom za Papandopulov opus, u slučaju nekih od njih već imamo dostupne snimke, pa su tako moguće i usporedbe. Recimo u slučaju Petoga kvarteta (Zagrebački kvartet), Klarinetskoga kvinteta (Sergio Delmastro i Zagrebački kvartet), pa i Gitarskoga kvarteta (Darko Petrinjak i članovi Kvarteta Rucner, no također ove godine objavljena povijesna snimka Marijana Makara i Berlinskog trija u izdanju Cantusa). Takve usporedbe, ako se poduzmu, samo potvrđuju „daljine i širine“, dijelom dosegnute i one koje se još mogu dohvatiti. I stoga potvrđuju dobar osjećaj koji izaziva ovo izdanje.

Iz prikaza mora potom proizlazi i poruka o „moru glazbe“ što nam ju je u amanet ostavio Maestro. Što se dogodi kad vjetar s Janjićeve slike napokon dođe?

Vijenac 781

781 - 15. veljače 2024. | Arhiva

Klikni za povratak