Osvrt na knjigu Marijana Bradanovića Branko Fučić povjesničar umjetnosti i konzervator
Društvo povjesničara umjetnosti Rijeke, osnovano 1992, godine 2009. započelo je objavljivanje serije publikacija posvećene istaknutim riječkim povjesničarima umjetnosti, u kojoj su dosad objavljene knjige posvećene opusima Borisa Vižintina (2009), Vande Ekl (2009) i Radmile Matejčić (2020). Serija manjeg formata usmjerena je popularno-znanstveno i kulturološki njegujući sjećanje na važne prethodnike struke, ali i ističući vrijednost, važnost i aktualnost njihovih doprinosa. Vraćanje u prošlost djelima prethodnika svjedoči o razvoju disciplina povijesti umjetnosti i povijesti konzerviranja, o promjenama metoda, dolasku do novih spoznaja i (re)valorizaciji prethodnika.
Povod publikaciji posvećenoj akademiku Fučiću bila je stota obljetnica njegova rođenja 2020, zbog pandemije u kašnjenju. Za razliku od recentnih publikacija posvećenih akademiku, među kojima treba istaknuti biografiju Josipa Žgaljića iz 2001. kao i međunarodni znanstveni skup (2009) i zbornik Az grišni diak Branko pridivkom Fučić (2011) ova knjiga usmjerena je na povijesnoumjetnički i konzervatorski segment njegova djelovanja. Slabo je, naime, poznato da je Branko Fučić, kojega je Marijan Bradanović i osobno poznavao, neposredno nakon Drugoga svjetskog rata djelovao i kao konzervator. Upravo tom segmentu njegova djelovanja, koji ga je trajno obilježio, posvećen je velik dio knjige pisane dijelom esejističkim, a dijelom znanstvenim stilom.
Barat (Kanfanar), Kapela sv. Petra i Pavla, vanjština s lopicom i narodom koji pozira, Branko Fučić, 1945, Zbirka Fučić Fototeke Ministarstva kulture i medija RH (inv. br. KO RI-771) / Iz foto arhiva BF
Budući akademik i dvostruki doktor znanosti (povijesti umjetnosti s ljubljanskog sveučilišta pod mentorstvom Franceta Stelèta 1964. i počasni doktor teologije – doctor theologiae honoris causa Katoličkoga bogoslovnog fakulteta 1986) Branko Fučić rođen je u Bogovićima u Dubašnici na otoku Krku 8. rujna 1920, a umro u Rijeci 31. siječnja 1999. Njegova se učiteljska obitelj 1922. preselila u Generalski Stol, a 1927. u Zagreb, gdje je 1938. završio realnu gimnaziju, a 1944. Mudroslovni, danas Filozofski fakultet, na kojem je diplomirao povijest umjetnosti s klasičnom arheologijom, nacionalnu i opću povijest te talijanski jezik. Od ljeta 1945. do jeseni 1947. radio je na području Istre, Kvarnera i Hrvatskog primorja kao konzervator Konzervatorskog zavoda u Zagrebu te novoosnovanog Konzervatorskog zavoda u Rijeci. Od 1948. bio je vanjski suradnik JAZU-a, a od veljače 1949. do 1952. asistent na Historijskom institutu JAZU-a, dok je od 1952. radio u ustanovama pod okriljem Akademije u Rijeci. Svoje spoznaje objavljivao je u periodicima JAZU-a te u ostalim znanstvenim publikacijama. One su nakon osamostaljenja Hrvatske postale osnovom za niz popularnih radijskih emisija te danas rasprodanu knjigu pod naslovom Terra incognita.
Najveći doprinos Bradanovićeve knjige čine poglavlja U ratno doba na Mudroslovnom fakultetu i Neukrotiv pripravnik Karamanova Konzervatorskog zavoda. Prvo je vrijedno u kontekstu povijesti nastave povijesti umjetnosti pod profesorima Peterom Knollom, Arturom Schneiderom te povjesničarom Ljudmilom Hauptmannom, a temelji se na dokumentima iz Arhiva Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, dok je drugo vrijedno za povijest konzerviranja i pokazuje izazove poraća Drugoga svjetskoga rata uključujući odnose među institucijama i kolegama. Važno je i poglavlje Bilješka o Fučićevu konzervatorskom fotografskom opusu.
Povijesnoumjetničko inventariziranje, otkrivanje i obradu kulturne baštine u kontinentalnoj Hrvatskoj je još u prvim desetljećima 20. stoljeća započeo Gjuro Szabo, Ljubo Karaman je između dva rata isto to započeo u Dalmaciji, dok su za vrijeme Drugoga svjetskog rata i nakon njega teren kontinentalne Hrvatske obrađivale Anđela Horvat i Ana Bogdanović / Deanović. Nakon rata slične su pothvate u Dalmaciji poduzimali Cvito Fisković i Lukša Beritić. Pothvat istraživanja umjetničke topografije u Istri u razdoblju nakon NOB-a započeo je upravo Branko Fučić. Slično kao Mijat Sabljar, Gjuro Szabo ili Anđela Horvat, Fučić je svoja opažanja stanja povijesne, kulturne i etnološke baštine Istre, Kvarnera i Hrvatskog primorja bilježio u bilježnice. Budući da nije bio vozač, obilazak je implicirao doživljavanje pokrajine i sastavnica njezina krajolika iz perspektive hodača.
Fučić nije htio biti uredski čovjek, već stručnjak prekaljen iskustvom s terena, u čemu mu je pomagalo njegovo široko humanističko i filološko obrazovanje. U svome nastojanju je, istražujući glagoljsku epigrafiju i s njom povezane kulturne i povijesne fenomene, usprkos nerazumijevanju nadređenih službi, uživao potporu JAZU-a, koja je imala i političku težinu podupiranja dokazivanja slavenstva Istre.
Osobitost je knjige publiciranje pedesetak pomno odabranih dosad neobjavljenih fotografija kulturne baštine Istre, Kvarnera i Hrvatskog primorja, koje je u vrijeme svoga konzervatorskog i kasnijeg istraživačkog djelovanja fotografirao Branko Fučić.
Fotografije svjedoče o njegovim interesima i težnji za dokumentiranjem stanja na terenu. Radi se o važnim povijesnim dokumentima stanja u trenutku snimanja kako pojedinačnih povijesnih i umjetničkih spomenika, tako i određenih ambijenata i graditeljskih cjelina koje su pretrpjele ratne gubitke svoga tkiva, ali i kasnije izmjene uvjetovane razvojem u poslijeratnoj Jugoslaviji. Stoga osobito treba istaknuti vrijednost nekih od tih fotografija kao svjedočanstva nekadašnjih ambijenata te kao nositelja dokumentarne i povijesne vrijednosti. U nekima od njih se u kadriranju, svjetlu i kompoziciji fotografija uočava i likovni senzibilitet koji odražava kratko iskustvo studija slikarstva na Umjetničkoj akademiji u Zagrebu. Fotografska Zbirka Fučić dostupna je na mrežnim stranicama fototeke Ministarstva kulture i medija na poveznici http://fototeka.min-kulture.hr/hr/Zbirke/Zbirka Branka Fučića_86. Objedinjuje 1280 predmeta iz zbirke fototeke Ministarstva kulture i medija kao i Konzervatorskog odjela u Rijeci, a obradila ih je i javno dostupnima učinila Sanja Grković. Za potrebe ovog članka odabrana je samo jedna po osobnom izboru autora članka.
Izd. Društvo povjesničara umjetnosti Rijeke, 2022.
Knjiga profesora Bradanovića otkriva Branka Fučića kao čovjeka britka uma, pomne analize, erudita koji je uključivao i humanističke i duhovne spoznaje. Bio je sjajan u korištenju, interpretaciji i primjeni svih povijesnih disciplina uključujući pomoćne povijesne znanosti kao što su epigrafika i heraldika. Neposredan, direktan, usredotočen na važno, ali i spreman svoje spoznaje podijeliti sa širom i užom javnošću. U tom kontekstu bile su važne njegova publicistička i izložbena djelatnost s pretežitim težištem na glagoljici te kasnosrednjovjekovnoj i ranonovovjekovnoj kulturi i umjetnosti koje su često pripadale domeni vernakularne umjetnosti i kronike svakodnevnog života, čime je i u tom aspektu bio ispred svoga vremena.
Knjiga tematizira i sjetnu poeziju u časopisima katoličke i nacionalne orijentacije iz 1930-ih i 1940-ih te daje ulomke Fučićevih tekstova koji svjedoče i o književnoj nadarenosti. Pogotovo su zanimljivi ulomci njegovih izvješća i tekstova koji svjedoče o erudiciji, širini i životnosti, težnji uživljavanja u ljude prošlih vremena i njihovu perspektivu gledanja na svijet. Fascinantan je i njegov sintetski pristup temama koji se nije zadržavao samo na materijalnim, arheološkim i povijesnoumjetničkim aspektima, već je uključivao i kulturnohistorijske, povjesničarske i etnološke, kao i vrlo originalno korištenje mirisa u opisu povijesnih krajolika i lokaliteta. Iako je bio praktični vjernik, odbijao ga je kolektivizam, a privlačile ideje francuskoga personalizma, kojima je ostao vjeran čitavog života. Osobito je bio blizak s franjevcima trećoredcima glagoljašima.
Fučić je, kao i Cvito Fisković, bio dio nove poslijeratne generacije povjesničara umjetnosti koja je htjela pokazati i dokazati hrvatski segment lokalne povijesti, što je bila reakcija na mnoga posezanja i kolonijalistički intonirane prethodne interpretacije. Danas se i kod nas i u Italiji istražuju i objavljuju mnogi radovi o osjetljivom razdoblju između dva rata te o razdoblju Drugoga svjetskog rata i poraća. Iz teksta knjige razvidno je da je arhivske građe mnogo te da je profesor Bradanović morao napraviti najuži izbor. Riječ je o vrijednom štivu za stručnjake i studente iz domene povijesti umjetnosti, arhitekture te konzerviranja kulturne baštine, ali i šire za osobe zainteresirane za prošlost, kulturu i umjetnost te očuvanje ambijenta, pružajući ljudski, intelektualni i profesionalni portret jednog velikog i skromnog čovjeka.
781 - 15. veljače 2024. | Arhiva
Klikni za povratak