Sezona filmskih nagrada
Tzv. sezona filmskih nagrada počinje krajem godine, u studenom, a kulminira i završava najznamenitijom filmskom priredbom, svečanom dodjelom Oscara, nagrade američke Akademije filmskih umjetnosti i znanosti (Academy of Motion Picture Arts and Sciences – AMPAS), koja se posljednjih dvadesetak godina obično održava potkraj veljače ili početkom ožujka. Ove godine, 96. put, 10. ožujka, u Dolby Theatreu u Los Angelesu, gdje joj je sjedište od 2002.
Sezona filmskih nagrada često je korišteno i neslužbeno usvojeno medijsko određenje toga razdoblja u kojemu se održavaju brojne priredbe, njih tridesetak, u organizaciji raznih udruga i institucija, na kojima se nagrađuju, biraju i proglašavaju, kako se kaže, najbolji filmovi godine. Mnoge od tih nagrada općenito su manjega ugleda negoli one što se dodjeljuju na renomiranim filmskim festivalima kao što su berlinski, kanski ili venecijanski, navedimo samo tri najpoznatija. Upravo u tomu i jest razlika – festivalskim se nagradama lovore ostvarenja prikazana na tom festivalu, beziznimno uz uvjet da ondje imaju premijere, dok za godišnje nagrade o kojima je sada riječ načelno konkuriraju svi filmovi i filmaši svijeta, bez obzira na to kad i gdje su slikopisi u toj godini prikazivani.
Pojam sezone filmskih nagrada oblikovan je u SAD-u, pri čemu su novinari i mediji podrazumijevali isključivo nagradne priredbe u toj zemlji, a onda se, kako to već biva, frazem proširio svijetom, opet se de facto ravnajući prema američkim dodjelama. Datumski se u cjelinu uplela i najvažnija britanska filmska nagrada, BAFTA (dodjeljuje ju Britanska akademija filmskih i televizijskih umjetnosti / British Academy of Film and Television Arts) koja se pola stoljeća, od ustanovljenja 1949, održavala u travnju ili svibnju, da bi 2001. bila preseljena u veljaču, upravo zato da bi prethodila dodjeli Oscara, da bude dijelom sezone, a ne tek njezin naknadni prirepak. Iako se i Europska filmska nagrada (dodjeljuje ju Europska filmska akademija / European Film Academy – EFA) – utemeljena 1988, a nakon mnogih desetljeća napokon počinje, čini se, stjecati svjetski ugled (premda se on medijski konstantno umanjuje tako što se njoj uporno piše i govori kao o „europskom Oscaru“) – dodjeljuje u prosincu, EFA se u kontekstu sezone filmskih nagrada spominje tek sporadično.
Rečena sezona, smatra se, počinje u studenom, dodjelom Nagrada upravnog odbora / Guvernerskih nagrada (Governors Awards, također ih dodjeljuje AMPAS, od 2009) ili Nagrada Gotham (u organizaciji Filmskog i medijskog instituta Gotham / The Gotham Film & Media Institute, od 1991), a od nekoliko desetaka filmskih svečanosti i priznanja, ponajviše zanimanja pobuđuju i ponajveći ugled jamče Oscar, Zlatni globusi i BAFTA te Emmy (točnije Primetime Emmy Awards – Emmy večernjem programu), nagrada američkoj televizijskoj industriji koju od 1949. dodjeljuje američka Akademija televizijskih umjetnosti i znanosti (Academy of Television Arts & Sciences – ATAS).
U ovom času iza nas su dvije prve velike nagradne priredbe u godini, svečane dodjele Zlatnih globusa i Emmy. Zlatni globusi (Golden Globes) održani su 81. put, 7. siječnja, u hotelu Beverly Hilton u Beverly Hillsu u Kaliforniji. Za Globuse konkuriraju filmovi iz cijeloga svijeta i američki televizijski proizvodi, a sugerira se da su dobitnici Globusa izgledniji budući dobitnici Oscara, tj. da je globusni plasman dobar pokazatelj stupnja trenutačnog ukusa ili trenda u glasačkim tijelima. Jezičac prevage. No prognoziranja o oskarovskim laureatima na temelju globusovskih podjednako su često točna i netočna te se zavisnost Globusa i Oscara može doimati tek spretno osmišljenim i sretno prihvaćenim propagandno-medijskim mitom koji pridonosi vrućici blještavog uzbuđenja. Zlatne globuse, „nagrade za izvrsnost u američkom i svjetskom filmu i televiziji“, 1944. utemeljilo je Holivudsko udruženje inozemnih novinara (Hollywood Foreign Press Association – HFPA), koje je i bilo glavni organizator izbora. No Udruženje je u lipnju 2023. raspušteno, a Zlatni je globus prešao pod okrilje investicijskog trgovačkog društva Eldridge Industries LLC i televizijske kuće Dick Clark Productions.
Među filmovima, brojem globusnih lovorika izdvojio se uzbudljivi Oppenheimer Christophera Nolana, nagrađen u dramskim kategorijama: kao najbolji film, za režiju, glavnoga glumca (Cillian Murphy), sporednoga glumca (Robert Downey Jr.) te skladatelja (Ludwig Göransson), a po dvije nagrade osvojili su francuski Anatomija pada Justine Triet, irsko-britanska Uboga stvorenja Yorgosa Lanthimosa te američki Barbie Grete Gerwig i Preostali Alexandera Paynea. U području televizije četirima je nagradama ovjenčana serija Nasljeđe (HBO), a po trima Medvjed (FX/Hulu) i Zavada (Netflix).
Emmy je 75. put dodijeljen 15. siječnja, u Peacock Theateru u Los Angelesu. I tamo je, sa čak četrnaest nagrada, dominiralo Nasljeđe, s dvanaest ga slijedi Bijeli lotus (HBO), a s devet Zavada, dok je Medvjed ovjenčan sa šest priznanja.
Dodjela 77. BAFTA-e, službeno zvane Nagrade Britanske filmske akademije (British Academy Film Awards), održat će se 18. veljače u londonskom Royal Festival Hallu, a među ostvarenjima s najviše nominacija i tu su djela što su se dosad istaknula kao najzapaženija u protekloj godini. Oppenheimer s trinaest nominacija, Uboga stvorenja s jedanaest, sa po devet američki Ubojice cvjetnog mjeseca Martina Scorsesea i američko-britansko-poljska Zona interesa Jonathana Glazera. Po sedam imaju Anatomija pada, Preostali i američki Maestro Bradleyja Coopera, šest britanski Stranci Andrewa Haigha, po pet Barbie i britanski Saltburn Emeralda Fennella.
Izbor, očekivano, nije znatno drukčiji ni u oskarovskom nominacijskom taboru, a razmjerno zanimljivo jest da i ovdje vodeći Oppenheimer i Uboga stvorenja imaju isti broj nominacija kao i za BAFTU – trinaest, odnosno jedanaest. Ubojice cvjetnog mjeseca jurišaju na deset, Barbie na osam, Maestro na sedam, Anatomija pada, Preostali, Zona interesa i američki Američka fikcija Corda Jeffersona na po pet pozlaćenih ćelavaca.
Premda se predviđanje, nagađanje i pogađanje budućih pobjednika, najradije nazivano prognoziranje – za što i ima nekih osnova – svake godine iznova čini gotovo neizostavnim medijskim ritualom raspirivanja napetosti i neizvjesnosti, malo je koji prognozer dosezao iznad razine točnosti koja gotovo samorazumljivo dolazi sa spojem iznadprosječne filmoupućenosti i katkad dobre sreće. (Doduše, američki statističar Ben Zauzmer razradio je matematički sustav kojim je točno izračunao devetnaest od dvadeset pobjednika 2022.)
I ove će godine pri objavi dobitnika zacijelo biti udaraca iskosa te pozitivnih i negativnih iznenađenja, no podosta se izvjesnim čini da će većinu najvažnijih nagrada osvojiti filmovi s najviše nominacija – Oppenheimer, Uboga stvorenja i Ubojice cvjetnog mjeseca, sve raskošna, maštovita, izvedbeno i tematski zahtjevna ostvarenja što nude bogatstvo filmske izražajnosti i nukaju na ozbiljno promišljanje, a istovremeno su bila i rado gledana te pobudila oveliku medijsku pozornost te se čine djelima što će se dugotrajno utisnuti u povijest kinematografije, nezavisno od toga kako će konačno proći u sezoni filmskih nagrada.
Bez obzira na ishod glasanja, u rubriku zrnaca za razgovor uz kavu može biti upisano sljedeće: prvi put u povijesti Oscara u kategoriji najboljeg filma nominirana su tri slikopisa što su ih režirale žene – Anatomija pada Justine Triet, Barbie Grete Gerwig i Prošli životi Celine Song (no samo je Justine Triet nominirana u kategoriji režije); 81-godišnji Martin Scorsese najstarija je osoba nominirana u kategoriji režije, a Lily Gladstone (Ubojice cvjetnog mjeseca) prva je autohtona Indijanka nominirana u kategoriji glavne ženske uloge.
A pobjednik je…
780 - 1. veljače 2024. | Arhiva
Klikni za povratak