U domaća kina stigao je novi film Damira Čučića, drama Polako nikuda. I u svom trećem dugometražnom igranom ostvarenju autor čija karijera traje dulje od dva i pol desetljeća, koji je za film Pismo ćaći 2012. osvojio Veliku Zlatnu arenu te koji se osim kao nagrađivani montažer afirmirao i kao redatelj velikog broja hibridnih djela u kojima se skladno prepleću igrani, dokumentarni i eksperimentalni film, ostaje dosljedan vlastitom autorskom habitusu.
Polako nikuda, red. Damir Čučić / Izvor HAVC
Polako nikuda premijerno je prikazan na festivalu u Rotterdamu u veljači prošle godine, u popratnom programu Harbour, a Čučić u njemu igrani film opet nadograđuje eksperimentalnim. Poigrava se izvedbenim postupkom varijantne repeticije, odnosno predočavanjem istih zbivanja dva puta, pri čemu je druga inačica u dobroj mjeri izmijenjena. Protagonisti su student vizualnih umjetnosti i narkoman Oleg (Jura Ruža) te knjižničarka Marta (Katarina Arbanas), koja je ovisna o mnogo toga. Oni počinju neobičnu romansu u kojoj se stvarnost prepleće s fantazijom, a konkretnost s apstrakcijom.
Do kraja veljače u zagrebačkom MM Centru traje ciklus filmova velike mađarske redateljice Márte Mészáros.
Kadar iz filma Djevojka
Márte Mészáros
Ciklus organiziran u povodu desete obljetnice djelovanja Instituta Liszt, u suradnji s kinom Tuškanac donosi retrospektivu najvažnijih ostvarenja pionirke mađarskog filma i jedne od najvažnijih europskih filmašica uopće. Ona je već u prvom filmu Sunce je zašlo iz 1968. demonstrirala bitne tematske preokupacije i izvedbene osobine koje će postati trajna obilježja njezina autorskog rukopisa. Na tematskom planu ponajprije bavljenje sudbinama žena u (tadašnjem) mađarskom društvu, s fokusima na njihovim intimnim i društvenim odnosima, a na izvedbenom izražene tendencije za što većom realističnošću. Malo je redateljica koje su na tako sustavan, temeljit i intrigantan način u fokus stavile žene – njihove egzistencije, stvarnosti koje ih okružuju, njihove odnose i borbe koje moraju voditi da bi se emancipirale u patrijarhalnom društvu.
U izdanju Disputa nedavno je objavljena knjiga Prozori – ogledi iz filmske stvarnosti ugledne i nagrađivane filmske kritičarke Višnje Pentić.
Izd. Disput, Zagreb, 2023.
Autorica koja predaje filmološke kolegije na Učiteljskom fakultetu i Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu u svojoj prvoj knjizi objedinila je tekstove o dokumentarnim i ponekad eksperimentalnim filmovima kojima se predano bavi. Ti filmovi, kakav je i Kuća na pijesku Ivana Martinca, tema njezina doktorata, nude joj sjajne prilike da se pozabavi zabilježenom prošlošću. Njezina knjiga nudi detaljne, oštroumne i studiozne analize odabranih filmova.
780 - 1. veljače 2024. | Arhiva
Klikni za povratak