Vijenac 780

Glazba

Autorski CD Ivane Kiš

Autohtoni beat Ivanine glazbe

Piše Borko Špoljarić

Ovo izdanje moglo bi proći ispod radara, iako ni po čemu to ne zaslužuje. Autorski CD Ivane Kiš objavljen je u sada već dugovječnoj ediciji Hrvatskih suvremenih skladatelja nakladnika Cantusa Hrvatskog društva skladatelja. Na jednom nosaču zvuka obuhvaćeno je gotovo osamdeset minuta Ivanine glazbe.

Album donosi sljedeće skladbe iz skladateljičina opusa: Krug (Oktet slovenskih limenih puhača i Udaraljkaški duo Drumartica, 2015), Supertramp’s journal (Krešimir Bedek, gitara, 2019), zatim Unreparable 7-Minute Study (about the possibility of not getting to the right place in the right time) (Cantus Ansambl, dirigent Berislav Šipuš, 2006), Rosa’s Way Home (Nikola Fabijanić, saksofon i Krešimir Bedek, gitara, 2009), Jedan za čembalo i elektroniku (Franjo Bilić, 2021), Galijot za elektroniku (2022) te Lamentation (is when grief pours out) (Cantus Ansambl i Berislav Šipuš, 2019). Odabrane skladbe nastajale su uglavnom na narudžbe ili u suradnji s interpretima.

Izvedbe na albumu odreda vrlo su dojmljive. Zanimljiv je podatak prema kojemu se Ivana u izboru programa nije vodila nekim tematskim ili vremenskim ključem. Birala je djela koja bi, kako je jednom rekla, i sama voljela slušati. Osim toga, izborom i prvenstveno slijedom skladbi željela je stvoriti zanimljivu dramaturgiju i kontinuirani doživljaj. To je bila njezina namjera i u tome je uspjela!

 

Ivana Kiš, autorski album, razni izvođači, Cantus, 2022.

Pišući o Ivaninu stilu, Karolina Rugle naglašava „bogat, uglavnom akordički oblikovan zvuk i osvježavajući, snažni ritmički element“. Na više mjesta spominje i imerzivnost, drugim riječima sposobnost glazbe da uroni slušatelja u svoj tijek. Posebno, pak, ističe energiju kojom glazba Ivane Kiš, kako ona kaže, obiluje. Ivana Kiš u nedavnom intervjuu i sama ističe ritam, točnije beat, dakle glazbeni puls, koji je, prema njezinu mišljenju, u suvremenoj glazbi nerijetko zakržljao. Tu misao ističe i Karolina Rugle u knjižici CD-a. Ivanine skladbe doista pulsiraju njezinim osobnim, autohtonim beatom. Ona dodaje i to da se autoričin skladateljski stil profilirao za školovanja u Nizozemskoj. Ivana sama ističe da je tamošnji odnos prema skladateljstvu jako povoljno djelovao na njezin vlastiti način izražavanja, točnije da joj je u potpunosti otvorio mogućnosti da se izražava onako kako je ona to sama željela. U radu s tematskim materijalom, s motivima i bojom, u osjećaju za potencijal glazbenog materijala i fluks glazbenog vremena, u smislu za mjere i proporcije, slušatelj se, međutim, ne može oteti dojmu da je Ivana Kiš itekako dobro ispekla zanat još za studija kod Marka Ruždjaka na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. U Ruždjakovoj glazbi uvijek se mogao osjetiti onaj neki kerolovski pomak, po kojemu ništa nije onako kako jest i sve jest onako kako nije. Na nekoj dalekoj razini, Ivana Kiš dijeli sa svojim nekadašnjim profesorom nešto od toga senzibiliteta.

Karolina Rugle zapisuje i autoričine riječi prema kojima njezine kompozicije gotovo u pravilu nastaju iz njezinih osobnih dojmova, motiva i poticaja, „priča i likova, stvarnih i nestvarnih“, te da se takav pristup pojavio nakon njezina dolaska u Izrael (gdje danas živi i radi). Supertramp’s journal se tako temelji na dnevničkim zapisima Christophera McCandlessa, koji je život u civilizaciji zamijenio onim u divljinama Aljaske, Rosa’s Way Home priča priču o ženi koja se izgubila na putu kući, Galijot se nadovezuje na znamenitu poemu Vladimira Nazora, dok Lamentation tematizira fenomen žalovanja. S druge strane, tu su čisto skladateljski izazovi: onaj zrcalne forme u Krugu, oblikovanja „konzistentnog procesa postupnog raspadanja forme“ u Unreparable 7-Minute Study ili, pak, proširenja zvukovnih mogućnosti čembala u Jedan.

Album je, međutim, moguće slušati i bez predznanja. Drugim riječima, unatoč naglašenoj narativnosti, a u nekim slučajevima i multimedijalnosti, slušati ga kao blind date. Slušatelj će tako, lišen vanjskih sugestija, moći otkriti na koji način Ivana usmjerava putanje svojih misli i kako pulsira bilo njezine glazbe. Gotovo paradoksalno, na taj način Ivanina glazba slušatelja će još snažnije uvući u njezin osobni skladateljski svijet. Razotkrit će se on u svoj svojoj zaigranosti, introspektivnosti, otvorenoj emocionalnosti, ali i duhovitosti. Pred slušateljem rastvorit će se Ivanina glazba s cjelokupnom svojom čistom glazbenom esencijom: bogatim dinamizmom, uzbudljivim unutarnjim životom, hrabrošću tekstura, odvažnošću kolorita, nekom tihom snagom, iskrenim ekspresivitetom i nesputanim emocionalnim nabojem.

Vijenac 780

780 - 1. veljače 2024. | Arhiva

Klikni za povratak