Vijenac 779

Glazba

Godina velikih koncerata

Pop scriptum Denisa Leskovara


Ono što je ponedjeljak u tjednu, to je siječanj u godini — najsumorniji mjesec, melankolija koju valja preživjeti na putu do novih uzbuđenja, pauza u kojoj se nakon bajkovitog šarenila iznova sudaramo sa sivom realnošću. Ako se u njemu ne događa bogznašto, siječanj je (upravo zbog toga) idealan mjesec za najave velikih ili, ako ništa drugo, zanimljivih stvari koje će uslijediti u nekom razumnom, dohvatljivom roku.

Možemo li na temelju prethodne godine predvidjeti dinamiku one koja je pred nama? Iako se i dalje snima i objavljuje intrigantna glazba i organiziraju sjajni koncerti, teško je oteti se dojmu da živimo u pomalo neobičnu dobu. Tehnologija je uvijek išla ruku pod ruku s glazbom, ali čini se da joj ona sada, više nego ikad prije, određuje tempo. Dominacija streaminga — gdje se do neprepoznatljivosti miješaju, rastapaju i kombiniraju žanrovi i glazbene epohe — pridonosi brisanju granica između mainstreama i undergrounda, a situaciju dodatno kompliciraju društvene mreže. Primjerice, razmjerno zatvoren ekosustav kao što je TikTok prvoklasan je promotivni alat za lansiranje mladih zvijezda, no ondje znaju zabljesnuti i kratkotrajne superzvijezde s milijunima preslušavanja, imena za koja nitko od publike izvan TikToka nije niti čuo. Prema tome, golema popularnost na društvenoj mreži može se, ali i ne mora, automatski pretočiti u globalnu popularnost.

Stoga se velike diskografske kuće oslanjaju na provjerene adute, od kojih neki u idućim mjesecima najavljuju velike projekte. Već ovih dana Green Day objavljuje album Saviors koji je podloga za predstojeću svjetsku turneju. Koncem siječnja s novim će se ostvarenjem, Wall of Eyes, oglasiti i trio The Smile, projekt „iz hobija“ karizmatičnoga Thoma Yorkea i njegova kolege iz Radioheada, Jonnyja Greenwooda, uz dodatak bubnjara Toma Skinnera. Pretprošle godine svjetsku turneju započeli su u Hrvatskoj u nemogućim, zagušljivim uvjetima zagrebačke Hale; vraćaju nam se i ove godine, ali u pulsku Arenu gdje nastupaju 15. lipnja.

U nas uvijek tražen Nick Cave s glazbenim magazinom Uncut nedavno je podijelio informaciju da je proteklu godinu proveo pokušavajući novim (kaže, „predivnim“) pjesmama podariti konačnu formu. Zagonetni australski mrgud tvrdi da svježi album neće nalikovati hermetičnom i mučnom prethodniku Ghosteen, ali navodno nije riječ ni o rock-ostvarenju. Strpljeni — spašeni. Još nije sve izvjesno ni u slučaju Billie Eilish, ali njezin brat i suradnik Finneas prije koji tjedan obznanio je da je „85 posto“ trećeg albuma dovršeno. Do tada publici preostaje introspektivna klavirska balada What Was I Made For?, skladana za blockbuster Barbie.


Grupa The Smile krajem siječnja objavit će novi album, a u lipnju nastupa u Hrvatskoj


Na INmusicu premijerno će nastupiti sastav Keanua Reevesa Dogstar

Glazba će u idućim mjesecima poteći iz svih žanrovskih izvora. Veliki inovator Philip Glass proslavio se, uz ostalo, i dvjema simfonijama zasnovanim na Bowiejevim „berlinskim“ klasicima Low i Heroes, ali novi album 86-godišnjeg umjetnika stvari svode na pravu, minimalističku mjeru: Philip Glass Solo zbirka je klavirskih interpretacija odabranih skladbi snimljenih u njujorškoj sobi gdje je godinama stvarao: „slušatelj u pozadini može čuti i tiho brujanje New Yorka ili osjetiti dah vremena i sjećanja koje taj prostor pruža“.

Sheryl Crow, jedna od ključnih ženskih classic-rock-kantautorica u posljednja tri desetljeća, nedavno je uvedena u Kuću slavnih rock and rolla, pa je na krilima tog priznanja najavila i novi album Evolution. Iako Sting nije na popisu glazbenika s novim albumom u džepu, to ne znači da će u idućim mjesecima sjediti skrštenih ruku. Zagrebačka Arena lani je bila nezahvalan simbol kulturoloških prijepora, no kad je u pitanju taj novovalno-starovalni veteran, koji potkraj svibnja ondje namjerava obuhvatiti cijelu karijeru, nitko neće imati prigovora.

Nakon što su organizatori INmusic festivala lani objavili da su „posljedice pandemije, rata u Ukrajini, inflacije i općenite nesigurnosti rezultirali uvjetima koji onemogućuju njegovu realizaciju“, mnogi su bili skloni povjerovati da je INmusic zauvijek potrošio financijske i kreativne baterije. Srećom naš najveći festival najavljuje povratak (24–26. lipnja) uz zvijezde kao što su Smashing Pumpkins (premijerno u Hrvatskoj), Paolo Nutini (drugi put) i The National (po tko zna koji put). Ovogodišnja INmusic ponuda sadrži i Dogstar, sastav holivudske zvijezde i bas-gitarista Keanua Reevesa.

Zagrebačka Šalata ugostit će u srpnju američke pustinjske hard-rokere Queens of the Stone Age. Uvijek atraktivan ambijent pulske Arene predstojećeg ljeta bit će ispunjen glazbom velikih imena: simpatična kanadska pop-rock-pankerica Avril Lavigne nastupa u lipnju, dok će u srpnju zasvirati Simple Minds te Lenny Kravitz — posljednji u sklopu promotivne turneje za predstojeći novi album Blue Electric Light.

Koncertna je komercijalna atrakcija godine Ed Sheeran, koji se u naslovima svojih albuma i u nazivu svjetske koncertne turneje voli poigravati matematičkim simbolima. Britanski kantautor u kolovozu stiže na zagrebački Hipodrom, gdje će njegov matematički koncept +–=÷× prvi put zaživjeti pred mnoštvom domaćih obožavatelja.

Ako vam je sve to odveć prizemno i očekivano, potkraj godine možete učiniti zgodan izlet i posjetiti neki iz serije povratničkih koncerata Elvisa Presleyja: za početak, u studenom je u Londonu, a poslije u Berlinu, Tokiju... A to nas vraća na primarnu glazbenu temu: tehnologiju. Neumrli kralj dolazi zahvaljujući umjetnoj inteligenciji i čarima hologramske projekcije. Stvarnost je sada „proširena“, pa dobivamo „živi teatar“ kao „hommage Elvisovu životu i glazbi“, najavljuju organizatori, potvrđujući bojazan većine ozbiljnih kulturnih analitičara. Čini se, naime, da će se uznapredovale tehnološke inovacije na glazbenom polju više rabiti za recikliranje starog nego u svrhu ulaganja u novo.

Vijenac 779

779 - 18. siječnja 2024. | Arhiva

Klikni za povratak