Vijenac 776

Glazba

KONCERTI U SLAVONSKOM BRODU, 12. i 15. studenog

Gostovanja s gudačkim predznakom

Piše Mirta Špoljarić

Koncertna sezona u Slavonskom Brodu otpočela je dinamičnije negoli je uobičajeno. Nanizalo se koncerata klasične glazbe, većinom u organizaciji Kazališno-koncertne dvorane Ivana Brlić-Mažuranić pa su gostovali Zagrebački solisti, Gudački kvartet Porin, Klavirski trio Dubrovnik, orguljaš Milan Hibšer, Komorni zbor Ivan Filipović, Varaždinski komorni orkestar i duo Wladimira Kossjanenka i Vesne Podrug. Dodajmo tomu još nekoliko događaja drugih organizatora – dva koncerta u sklopu Tadijinih jeseni (u organizaciji Galerije umjetnina) te solistički koncert Ivana Šverka (u organizaciji Glazbene škole) – i dobit ćemo raznovrstan početak glazbene sezone.

Kako Slavonski Brod nema profesionalne glazbene ansamble, pri kreiranju sezone KKD IBM se mora osloniti na gostovanja, i to ponajprije ona koja su dobila potporu na javnom pozivu Ministarstva kulture i medija. Između sedam spomenutih koncerata ove jeseni posebno su se istaknula dva, programski sasvim različito koncipirana, ali zanimljivim izborom i izvrsnošću izvedbe dojmljiva koncerta.


Duo Wladimir Kossjanenko i Vesna Podrug;

Varaždinski komorni orkestar / Snimio Zvonimir Mimica

Varaždinski komorni orkestar nastupio je 12. studenoga u crkvi Presvetog Trojstva. Izbor „klasičnog“ repertoara, prilagođena širokom krugu slušatelja i uhu posve prepoznatljiva, mogao se pokazati kao „dvosjekli mač“ i odvesti ansambl na sklizak teren jer ono što je jako poznato često bude olako interpretacijski shvaćeno. Varaždinski komorni orkestar pokazao je u tome svoju veličinu, ostvarivši izvrsnu interpretaciju i pokazavši kako ansambl sačinjen od osamnaest glazbenika može zvučati skladno poput jednoga organizma. I to ne samo na razini međusobnog usuglašavanja dionica nego i u dubinskom razumijevanju interpretacijskih posebnosti diktiranih smjerom kojim ih je vodila programska koncepcija koncerta. Večer su otpočeli Simfonijom br. 8 Amanda Ivančića, nastavili Griegovim Dvjema melodijama, op. 53, slijedila je Mozartova Mala noćna muzika, a zatim dvije skladbe koje su već godinama zaštitni znak ansambla: Idila Blagoja Berse u Dešpaljevoj verziji za gudače i Čežnja Pavla Dešpalja. Koncert je zaokružen dvama Dvořákovim Slavenskim plesovima (op. 72 br. 2 i op. 46 br. 8). Uz sugestivnu koncertnu majstoricu Dunju Bontek, orkestar je u svim dionicama i u cjelini pokazao izuzetnu kvalitetu gudačkoga tona, fina dinamička nijansiranja i osjećaj za tretman tempa, a kada pojedini svirači trebaju solistički istupiti iz orkestrova organizma, čine to suptilno, nenametljivo, a izvedbeno sigurno i dojmljivo. Pokazatelj je to da ansambl teži stvaranju jedinstvene boje – i da uspijeva u tome.

Dana 15. studenoga, nastupivši u dvorani Glazbene škole, prvi put su u Brodu gostovali violist Wladimir Kossjanenko i pijanistica Vesna Podrug, bračni i glazbenički par sa splitske Umjetničke akademije. Duo tih dvaju instrumenata nije toliko čest na pozornicama i otvara prostor za programsko osmišljavanje koje se odmiče od standarda. Večer je otpočela djelom koje pripada „klasicima“, Bachovom Ciacconom iz Partite br. 2. Djelo je i u violinskom izvorniku samo po sebi vrlo zahtjevno, ali Kossjanenko ga izvodi upravo takva na svome instrumentu, čime pokazuje kako predrasudama, kada je viola u pitanju, nema mjesta.

Okosnicu večeri činila je Sonata za violu i klavir britansko-američke violistice i skladateljice Rebecce Clarke, čija biografija otkriva intrigantan život glazbenice u prvoj polovici 20. stoljeća. Kossjanenko i Podrugova uigran su tim sa širokim rasponom interpretativnog pristupa koji su vješto primijenili u izvedbi trostavačne sonate. Zagasitija zvukovna boja viole postigla je u Kossjanenkovoj izvedbi puni potencijal, a kompleksna klavirska pratnja našla je u Vesni Podrug energična, ali i minuciozna izvođača. Na programu su još bili Improvizacija i Scherzo iz Sonate za violu i klavir Borisa Papandopula te nekoliko stavaka iz Talijanske suite Igora Stravinskog, dvojice skladatelja koji tvore stupove glazbe 20. stoljeća (jedan u europsko-američkim, drugi u hrvatskim okvirima), koji su dijelili jednaku glazbenu znatiželju, pa čak i osobnu životnu poveznicu. Ta znatiželja ocrtala se i u izvedbi Wladimira Kossjanenka i Vesne Podrug, a njihov je koncert u Slavonskom Brodu potvrdio da posjeduju odličnu glazbeničku komunikaciju na pozornici. Kvalitete su to od kojih koristi nema samo publika, već i oni s kojima Kossjanenko i Podrugova dijele svakodnevne susrete – njihovi studenti, budući glazbenici.

Vijenac 776

776 - 7. prosinca 2023. | Arhiva

Klikni za povratak