Vijenac 775

Glazba

Hrvatski jazz danas

Jazz ad libitum Mladena Mazura

Jazz je neobično živ glazbeni fenomen podložan čestim stilskim promjenama. Bilo je stručnjaka za tu glazbenu pojavu koji su tvrdili da se stilovi u jazzu, naravno ne sasvim precizno, mijenjaju svako desetljeće spominjući stilske promjene jazza od tradicionalnog bluesa, preko dixielanda i tradicionalnog jazza, swinga, be-bopa. hard-bopa i free-jazza do najsuvremenijih verzija jazz-rocka i improviziranog jazza. O tim su pojedinim stilovima kolala različita mišljenja. Tako se još živo prisjećamo nekadašnje izjave glasovitoga francuskog muzikologa Hugha Panasiera, koji već stil be-bop nije smatrao jazzom, ili pak izjave dugogodišnjeg autora emisija o jazzu na dubrovačkom radiju, koji je jednom prilikom izjavio „da jazz za njega prestaje sa Stanom Getzom i Gerryjem Mulliganom“ ili zagrebačkog trubača i stručnjaka za jazz koji kaže „da današnji improvizirani jazz bez swinga, drivea i duše nije više ono na što smo navikli“. U takvim se gabaritima kreće i današnja hrvatska jazz-scena na kojoj, za razliku od nekih europskih metropola, teško da ćemo naići na neki sastav tradicionalnog jazza ili sljednika gypsy swinga Djanga Reinhardta iako ih u manjem broju ipak ima.

U takvim stilskim prilikama valja promatrati naš hrvatski autorski jazz danas, u kojem svoje mjesto pronalaze mahom educirani mladi glazbenici. Nekadašnje školske glazbene ustanove nisu blagonaklono gledale na studente koji bi u slobodno vrijeme za honorar svirali u baru ili u nekom zabavno-glazbenom sastavu. Danas je situacija drukčija. Primjerice zagrebačka Muzička akademija ima među nastavnicima nekoliko bivših i sadašnjih afirmiranih jazz-glazbenika, čak je i sadašnji dekan bivši džezist.

O mladoj je bubnjarici Bruni Matić već u ovoj rubrici bilo riječi. Sad joj se pridružuje i Lada Obradović, koja živi u Švicarskoj i koja je s francuskim kontrabasistom Davidom Tixierom i u našoj zemlji ove godine predstavila svoju glazbu koju naziva jazzom. Bilo je u proteklim rubrikama riječi i o činjenici da su hrvatski gradovi, što u ovom slučaju uključuje i manja mjesta koja im gravitiraju, uvelike pridonosili hrvatskoj jazz-sceni, pa neka mi bude dopušteno da se i ovom prilikom, barem djelomično, poslužim tom činjenicom. Osijek je nekad našu jazz-scenu obogaćivao nizom izvrsnih džezista. Danas je situacija nešto drukčija. Uz već afirmirana pijanista Davora Dedića, koji u ovom trenutku radi ponešto drukčiji posao, na osječkoj jazz-sceni pozornost valja usredotočiti na mladog gitarista Vedrana Zeca i njegova postignuća. Na sugestiju profesora i afirmiranog džezista Gordana Peršija, koji na varaždinskoj glazbenoj školi ne djeluje samo kao tenor-saksofonist već vodi i školski big band, u ovaj prikaz vrijedi uvrstiti i mladoga gitarista Hrvoja Šenjuga posvećena jazzu.

Iz Dubrovnika s povremenim ili stalnim boravkom u Zagreb dolaze dvojica mladih glazbenika različitih glazbenih provenijencija i njihovih stalnih boravaka. Uz tog glazbenika, iz varaždinskog područja valja spomenuti i već svojim CD-izdanjima afirmirane, trubača Marka Prepelića i trombonista Petra Prepelića. Iz Dubrovnika dolazi nadareni i moderni tenor-saksofonist Ivan Bonačić, koji se već proslavio svojim CD-om Kraken. A u istom je gradu rođen i danas u Zagrebu napose svojim koncertnim nastupima u Laubi zabilježen mladi jazz-pijanist i autor brojnih originalnih modernih skladbi Petar Čulibrk. Kvarnersko je područje veoma bogato novim jazz-glazbenicima. Te su nove snage hrvatskog jazza locirane u brojnim mjestima Istre i Kvarnera. Tako nam iz Labina dolazi nadareni jazz-trubač Robert Mikuljan, a njemu vrijedi dodati i sina afirmiranog opatijskog gitarista Spartaca Črnjarića, alt-saksofonista Franju Črnjarića, koji sada živi na otoku Krku. S područja Kvarnera stiže nam niz izvrsnih mladih interpreta jazza koji obogaćuju domaću jazz-scenu. Tu vrijedi spomenuti mlađe gitariste Zvonimira Jurišića i Filipa Flegu te kontrabasista Dinu Ivelju. Ima ih naravno još, ali ograničenja prilikom pisanja ovog teksta ne dopuštaju navesti sva imena.

Na kraju tu je i Zagreb koji je prema svemu sudeći središte svih relevantnih zbivanja u današnjem jazzu u Hrvatskoj. Brunu Matić i Petra Čulibrka već sam spomenuo, no tu je još nekoliko imena koje vrijedi spomenuti. Primjerice trubači Darko Sedak-Benčić i Marko Šolman, gitarist Filip Pavić, kontrabasist Ivan Đajić, alt-saksofonist Miha Gyerek, gitarist Hrvoje Šenjug, trombonist i pijanist Luka Žužić.

Svi oni svojim stalnim ili povremenim djelovanjem čine suvremenu hrvatsku jazz-scenu kakvu šira publika ovisno o tipu stilskog predstavljanja prihvaća na svoj način.

Vijenac 775

775 - 23. studenoga 2023. | Arhiva

Klikni za povratak