Već je u nekoliko navrata u ovim tekstovima konstatirana činjenica o dominaciji „ljepšeg spola“ u hrvatskom jazzu. Od pojave prve naše jazz-pjevačice Nine Selak s početka tridesetih godina prošlog stoljeća, preko Višnje Babić, Rajke Majerović i Anđeline Groh, koje su uz tadašnji Zabavni orkestar RZ-a, koji je u Zagrebu djelovao poslije Drugoga svjetskog rata, morale pjevati štošta do današnjih dana, kada na hrvatskoj jazz-sceni nalazimo tridesetak imena pjevačica koje su taj žanr glazbe uzele kao dominantan u karijeri, koriste se njime samo povremeno ili su pak u njemu samo iskušavale svoje interpretativne mogućnosti. Samo je manji broj njih odlučio profesionalno ostati u tom nekomercijalnom stilu jazz-interpretacije. Među tim imenima valja spomenuti Valeriju Nikolovsku, Astrid Kuljanić i Maju Grgić, potom Melitu Lovrinčević i povremeno Anu Laić te svakako našu veteranku jazz-pjevanja Zdenku Kovačiček i napose Lelu Kaplowitz, kojoj je i posvećen ovaj tekst.
Na albumu Zamisli L. Kaplowitz
poseže za modernijim skladbama
Rođena Siščanka Lela Kaplowitz vrlo je rano, mlada i ambiciozna, otišla u New York, najsnažnije središte svjetskog jazza. U tom će gradu ostvariti i svoj prvi diskografski projekt – CD Confirmation, jedan od najboljih u bogatom opusu svojih diskografskih ostvarenja. Taj je disk snimljen u formaciji dua s izvrsnim ali nažalost u svijetu jazza manje poznatim gitaristom Danom Adlerom i repertoarom koji zadovoljava sve uzance jazza. Mlada i atraktivna Lela dokazala je tako i u svojim američkim počecima svoju džezističku pripadnost i kvalitetu izričaja. Lela će tijekom boravka u Sjedinjenim Državama upoznati i svog budućeg supruga, američkog diplomiranog tubista i odličnog jazz-pijanista Joea Kaplowitza, s kojim će se i vratiti u Hrvatsku, i u prvo vrijeme nastaniti na Kvarneru. Prvi sam put čuo bračni par Kaplowitz tijekom jedne šetnje Opatijom kad su nastupali samo u formaciji vokal i glasovir u jednom polupraznom restoranu. Na pitanje upućeno konobaru o kome je riječ dobio sam nejasan odgovor „a to su vam neki iz Amerike“. Bračni par ubrzo će se preseliti u Zagreb, u kojem će svaki na svoj način ostvariti svoje karijere, Lela kao pjevačica, a suprug Joe kao aranžer i pijanist, a već neko vrijeme i kao član big banda Hrvatske radiotelevizije.
Lela Kaplowitz se brojnim nastupima i kao autorica brojnih diskografskih izdanja dokazala kao naša vodeća jazz-vokalistica. Snimila je dvostruki album sa Zdenkom Kovačiček, potom i CD sa sastavom svog supruga i riječkom ritam-sekcijom. Taj CD, na kojem je autorica aranžmana skladbi, mogli bismo smatrati – s obzirom na repertoar te izbor tema a i sudjelovanje riječke ritam-sekcije u sastavu Damjan Grbac kontrabas, i Tonči Grabušić bubnjevi, te vodećim gostima riječke odnosno pulske jazz-scene, alt-saksofonistom Denisom Razumovićem, gitaristom Darkom Jurkovićem Charliejem te trubačem Brankom Sterpinom – dosad najsloženijim džezističkim ostvarenjem Lele Kaplowitz. Uz bok tog izdanja mogli bismo svrstati i CD Lele Kaplowitz naslovljen kao 4 In 3+1 – Eat It, It’s Still Good ostvaren sa zagrebačkim džezistima, tenor-saksofonistom Mariom Bočićem, gitaristom Davorom Doležalom, bubnjarom Borkom Rupenom i naravno sa suprugom Joeom Kaplowitzom, ovaj put na orguljama. Repertoar izveden na tom disku još je džezistički i dobro poznat uhu svakog slušatelja i poznavatelja kvalitetnog jazza.
No u zadnje vrijeme, a to neće promaknuti poznavatelju jazza, Lela Kaplowitz sve češće poseže, jamačno iz komercijalnih razloga, za modernijim skladbama te među ostalim i pjesmama naše zabavne glazbe u odgovarajućim jazz-aranžmanima koje potpisuje Joe Kaplowitz. Tu valja spomenuti CD s naslovom To One te onaj pod naslovom Zamisli. No bez obzira na repertoar za kojim pri snimanju diskova poseže, Lelu Kaplowitz možemo smatrati vodećom interpretkinjom jazza u Hrvatskoj. Dokazuju to na svoj način i dvije TV-emisije na III. programu Hrvatske radiotelevizije posvećene nastupima Lele Kaplowitz u Zagrebu.
774 - 9. studenoga 2023. | Arhiva
Klikni za povratak