Vijenac 773

Glazba

Francuski jazz u Hrvatskoj

Jazz ad libitum Mladena Mazura

Gostovanje francuskog jazza u Zagrebu u sklopu međunarodnih festivala jazza započelo je pomalo nesretnim nastupom francuskog orkestra pijanista i band-leadera Martiala Solala u programu zagrebačkog festivala Zagreb Jazz Fair ‘82. Nastavilo se koncertima u sklopu istog festivala, već sljedeće godine koncertima sastava La Compagnie multinstrumentalista i perkusionista Bernarda Lubata. Slijedili su francusko-belgijski trio žičanih instrumenata Christian Escoud – Didier Lockwood – Philip Catherine, nažalost samo kao duo, potom sastav gitara Claude Barthelemyja, trio Gitans, zatim trio tada još mlada poslije svjetski afirmirana gitarista Djangove stilske provenijencije Birélija Lagrènea, te još nekim francuskim glazbenicima iz Francuske. Najveći je broj njih nastupio u programima jazz-festivala Zagrebački Jazz Fair uz pomoć Francuskog instituta u Zagrebu.


Sastav Swingin’ Partout ove je godine prvi put nastupio u Hrvatskoj / Izvor Kulturni centar Osijek

No nastup pijanista Michela Petruccianija i nekih drugih francuskih jazz-zvijezda valja pripisati nekim drugim zagrebačkim organizatorima, ali valja reći da udio francuskog jazza u našem glazbenom životu i nije toliko beznačajan kako bi se na prvi pogled moglo zaključiti. Uz to vrijedi spomenuti i dugotrajniju nazočnost nekih poznatih imena američkog jazza koja su djelovala u Parizu, primjerice sopran-saksofonista Sidneyja Becheta, trubača Billa Colemana pa i Milesa Davisa, da ne spominjem tu i brojna gostovanja američkih jazz-bendova. Pariz je grad poznat i po brojnim jazz-klubovima u kojima se poput onoga zvana Chat qui peche i plesalo na be-bop-jazz. Tu bi trebalo spomenuti i poznatu izjavu nekad međunarodno priznata francuskog glazbenog stručnjaka Hugha Panassiera, „Le bop ces’t ne pas du jazz“ – „Bop više nije jazz“, koja je obišla džezistički svijet.

Ovaj tekst potaknut je ovogodišnjim gostovanjima dvaju stilski posve drukčijih sastava današnjega francuskog jazz-izričaja, čime se nakon dužeg vremena nastavlja prezentacija jazza te zemlje u Hrvatskoj, oba realizirana u organizaciji Francuskog instituta u Zagrebu.

Prvi je u sklopu projekta Mjesec jazza održan u klubu kazališta Komedija 6. travnja, a nastupio je pomalo neuobičajen duo u sastavu Lada Obradović, vokal, perkusije, Glockenspiel i bubnjevi, te francuski kontrabasist, pijanist i skladatelj David Tixier. Riječ je o glazbi s obiljem modernih improvizacija. Mlada multiinstrumentalistica Lada Obradović diplomirala je na Akademiji za jazz u Grazu, da bi potom duže vrijeme živjela i radila u Švicarskoj. Vrlo je kreativna i svoju mahom avangardnu improviziranu glazbu uvijek stavlja pod zajednički nazivnik jazza, te je najčešće izvodi na klasičnom, odnosno na električnom glasoviru Fender Rhodes. Koristeći se nerijetko glazbenim motivima iz repertoara skladatelja popularne zabavne glazbe, dobitnica je priznanja i kao autorica vlastitih skladbi.

Upoznavši francuskog pijanista, skladatelja i aranžera Davida Tixiera, koji je diplomirao u Parizu 2011. te 2014. i magistrirao jazz na Univerzitetu u Laussani, vodi i vlastiti jazz-trio. David Tixier s Ladom Obradović vodi duo Obradović – Tixier, s kojim se predstavio i u Zagrebu. Iza sebe ima i nekoliko diskografskih izdanja.

Stilski posve drukčiji jazz tijekom nastupa u Hrvatskoj, koji su uključivali matineju u Zagrebu i koncertni nastup u Osijeku, predstavio je tijekom svojih nastupa 14. i 15. srpnja francuski sastav Swingin’ Partout. Taj kvintet u sastavu Robby Marshall, klarinet i tenor-saksofon, Aurelian Robbin i Nicolas Lestoquoya, vođa sastava gitare, Hubert Fardel, kontrabas, i Nicolas Peyronnet, bubnjevi i udaraljke, njeguje tradiciju gypsy swinga, jazz-izričaja legendarnoga gitarista Djanga Reinhardta, koji je djelovao u Francuskoj s nekim elementima modernog jazza.

Bio je to prvi nastup sastava Swingin’ Partout u Hrvatskoj, koji u svom jazzu spaja tradiciju i moderni jazz-izričaj, što je zastupljeno i na njihovu novom albumu Rechauffement Chromatique.

Vijenac 773

773 - 25. listopada 2023. | Arhiva

Klikni za povratak