Vijenac 773

Književnost

Marina Šur Puhlovski, Virus, potres, brak

Circulus vitiosus ili nepresušni životni teatar

Piše Ljerka Car Matutinović

 

Književnicu Marinu Šur Puhlovski upoznala sam pročitavši njezinu doista osebujnu knjigu Antipojmovnik (2005). Moj ogled Zavođenje zrelošću objavljen je u Vijencu i u knjizi mojih kritika Vijenac odabranih (2013). Naslov moga ogleda svojevrsni je kontrapunkt, jer znači li zavođenje – zrelost? I je li zrelost raskošna  ili je samo kreativno domišljanje žudnje u kontrapostiranoj ravnodušnosti koja se neizbježno javlja? Autorica naglašava apsurd življenja: isplati li se živjeti i raditi, ako se utapamo u osrednjosti, ako nam kreativnost izmiče.


Izd. VBZ, Zagreb, 2022.

Marina Šur Puhlovski ostala je dosljedna u svojoj oduhovljenoj težnji da dosegne svoje životne i kreativne postulate, koji se ostvaruju ili ne ostvaruju: „Pa što, rekla sam, ne zaljubljujem se u nečiji posao, a taj mi se ne sviđa. Ne sviđa i točka, nema ništa bez sviđanja. Radije sam sama, rekla sam, i pomislila: živjet ću od svoje patnje. I u patnji ima uživanja. Ali počinje zima, s patnjom je sve teže. Nije teško patiti ljeti, zimska patnja je jeziva. Kao što su siromašne kuće čak i ugodne ljeti, a zimi postaju očajne. Sad u stanu boraviš više nego ljeti, bijeda ti je stalno pred očima.“

Nastao je tako romansijerski opus simboličnih naslova: Nesanica, Ljubav, Igrač, Divljakuša, Zbogom djevojčice, u kojima autorica prati život svoje junakinje Sofije Kralj, koja u sljedećem novom romanu Virus, potres, brak opisuje nezaustavljivo i nesmiljeno propadanje braka koji se nemilosrdno rastvara, rasipa u svim svojim aspektima.

Ta aura bezizlazna položaja drastičnoga konflikta dvaju otuđenih pojedinaca, Sofije i Maksa, kojima prijeko potrebna vis vitalis propada u gotovo surovim dramoletima u kojima se rastače izdržljivost i sposobnost da se održi život, smisao postojanja i življenja. To je taj circulus vitiosus, pogrešan, zatvoren, limitiran krug u kojem se vrte autoričini likovi: Sofija, spisateljica, i njezin muž, redatelj Maks: „Zanimljivo, primjećujem dok ovo pišem da nema jedne riječi za neki sretan brak, pa ni za sretan život, s razlogom – takvo što ne postoji. Sreće nema – sreći se teži. Ne sreći trenutka, nego trajnoj sreći, iako se treba pitati što bi to bilo, kako bi to izgledalo u ovom svijetu gdje ništa nije trajno, gdje je sve vječita promjena, kad ne možeš u istu rijeku ugaziti dva puta, kako je govorio Heraklit, najveći među najvećima...“ 

Unatoč autobiografskim pasusima koji izdržljivo uranjaju u tkivo priča, svakodnevica je nametljivo nazočna u dinamici svekolikog nereda, postajući nedefiniranom razbibrigom. Imaginativni paradoksi zbivanja postaju vrelo inspiracije kao da nije riječ o propalim snovima koji su prepušteni vegetiranju: „Nismo odnosi, iako nas oni određuju čim se pojavimo na ovom svijetu, bez odnosa ne znamo ni tko smo, ni što smo, točnije, to i saznajemo kroz odnose, koji od nas stvaraju uloge, prvo djeteta, pa spola, pa tako redom, u nedogled, dok se sasvim ne udaljimo i od pitanja nismo li nešto i izvan tih odnosa, a ako jesmo, što?“

Roman Virus, potres, brak virtuozno je živahan, uvjerljivo dramatski smišljen, iznimno pokretljiv i usprkos svemu – zabavan, čudesno obuzet zbivanjima. Riječju: maestralni životni teatar. U romanu se doduše pametno mudruje ili još bolje: filozofira, pa ipak knjigu ne puštamo iz ruke. Intelektualka Sofija Kralj meditira o vremenu u kojem živi (kraj Jugoslavije, Drugi svjetski rat i događaji nakon rata). Ona promišlja događaje u ich-formi i oduhovljuje svoje drugo, unutarnje ja, kojemu se često priklanja tražeći oslonac. Ali sva ta osebujna autoričina igra, taj kovitlac emocija (maestralno opisana trka oko zamjene stanova i vraški napet ljubavni trokut i četverokut), neočekivano oslobađa, daruje vedrinu i polet. I tako smo i ne hoteći – udomili knjigu.

Vijenac 773

773 - 25. listopada 2023. | Arhiva

Klikni za povratak