Vijenac 772

Glazba

53. Varaždinske barokne večeri, 22. rujna–4. listopada 2023.

Švicarski virtuozi u gradu baroka

Piše Zdenka Weber

Već je koncert svečanog otvaranja vrlo simbolično pokazao da se suradnjom sa Švicarskom ušlo u krug ponajboljih interpreta barokne glazbe danas u svijetu uopće

Varaždinske barokne večeri (VBV), jedini hrvatski nacionalni glazbeni stilski definiran festival, koji se održava u ranu jesen u kontinentalnoj Hrvatskoj, 53. put u skladu sa svojom sada već gotovo dvadesetogodišnjom tradicijom održan je u suradnji s državom-partnerom. Činjenica da se VBV-a održava više od pedeset godina u nizu, te da je ostvarena suradnja sa Švicarskom, dovoljni su pokazatelji kako je riječ o glazbenom festivalu čiji dosadašnji ugled i organizacija privlače pozornost i pružaju sigurnost u uspješnost realizacije.


VBV svojim ugledom i uspješnom realizacijom uvijek privuče pozornost i sudionika i publike – na slici koncert otvaranja /
Izvor VBV

Barokni Varaždin raspolaže arhitektonski vrijednim i dobro poznatim sakralnim i svjetovnim prostorima, gdje, zahvaljujući njihovoj prostranosti i odličnim akustičkim datostima, koncerte može pratiti brojna publika. Da je tomu tako, dokazuju svake godine svečana otvaranja VBV-a u varaždinskoj katedrali koje tradicionalno prenosi i HTV, pa se u iznimnost događaja i ugođaja može uvjeriti najšire gledateljstvo. Za svečano otvaranje festivala 22. rujna u velebnoj katedrali bio je odabran i posebno privlačan program jer je pozvan velik broj uzvanika, među kojima i brojni predstavnici diplomatskog zbora. Katedrala je bila puna do posljednjeg mjesta i nakon otpjevane hrvatske himne u izvođenju Komornog vokalnog ansambla Glazbene škole u Varaždinu pod ravnanjem Dade Ruža održani su protokolarni pozdravi gradonačelnika Varaždina Nevena Bosilja, veleposlanika Švicarske Ursa Hammera, izaslanika predsjednika RH Zdravka Zime te ministrice kulture i medija Nine Obuljen Koržinek.

Ponajbolji interpreti barokne glazbe u svijetu

Glazbenice i glazbenici, svi redom odlični interpreti bogata repertoara barokne baštine, u nastupima u predivnim baroknim crkvama i čarobno obnovljenoj Velikoj koncertnoj dvorani HNK-a u Varaždinu, pa i na kazališnoj pozornici, kao i u nizu gradova Varaždinske i drugih županija, trinaest dana ljubiteljima i poznavateljima umjetničke glazbe pružili su za ovu sezonu ključne, vrhunske i nezaboravne glazbene užitke.


Gudački kvartet s čembalom Prospero Consort nastupio je u Dvorcu Trakošćan

Već je koncert svečanog otvaranja na kojemu su uz La Cetra Barockorchester Basel nastupili Zbor HRT-a, kontratenor Carlos Mena i sopranistica Jone Martinez, a pod ravnanjem dirigenta Andree Marcona izvodeći Simfoniju za gudački orkestar u G-duru br. 9 Amanda Ivančića i Vivaldijeva remek-djela Nisi Dominus, RV 608 i Gloriu RV 589 vrlo simbolično pokazao da se suradnjom sa Švicarskom ušlo u krug ponajboljih interpreta barokne glazbe danas u svijetu uopće. Orkestar iz Basela utemeljio je 1999. tadašnji ravnatelj Schole Cantorum Basiliensis (SCB) Peter Reidenmeister, a Basel i u njemu smješteno ugledno glazbeno učilište postali su sinonim za grad i školu u kojoj studiraju osobiti talenti i pruženo im je vrhunsko obrazovanje za izvođenje glazbe od 9. do 19.  stoljeća sa svim epitetima poštivanja povijesne vjerodostojnosti bilo u pogledu vokalnoga bilo instrumentalnoga umijeća. Drugim riječima, umjetnici koji karijere ostvaruju s diplomom tog učilišta i s potpisima biranih profesora i mentora postižu rezultate i ugled koji im osigurava sigurnu profesionalnu budućnost. Pa ako je u Varaždin došao bazelski La Centra Barockorchester s kontratenorom Carlosom Menom i sopranisticom Jonom Martinez, podrijetlom iz Baskije, a za dirigentskim je pultom bio legendarni talijanski dirigent, orguljaš i čembalist Andrea Marcon, sve imena itekako dobro poznata poznavateljima autentičnih izvedbi barokne glazbe koji su prošli rigorozni studij na SCB, onda je u ionako ograničenom izvješću nepotrebno trošiti novinski prostor za opisivanje njihovih interpretacijskih dometa. Bilo je nezaboravno!

S istim je pozitivnim nabojem moguće opisati sve koncerte na kojima su nastupili predstavnici Švicarske kao države-partnera koji su obrazovanje stekli ili još uvijek stječu u Baselu, koji pristižu sa svih strana svijeta. Oduševljenje su  izazvali nastupi u idiličnoj atmosferi Dvorca Trakošćan u kojoj su muzicirali ansambl Concerto Scirocco pod vodstvom vrsne blok-flautistice i virtuozne sviračice na dulcianu (preteča fagota) s programom iz Baroknog vrta, duo Alter ego u kojemu su se udružile Eleonora Biščević, barokna flauta i Arianna Radaelli, čembalo, te izvedbama komornih djela objedinjenih naslovom Pantheon očarale i festivalski žiri i dobile nagradu Jurica Murai za najbolju interpretaciju, te virtuozni gudački kvartet sa čembalom Prospero Consort s programom naslovljenim Osjećaj zajedništva.

Nagrada ide u Basel

Uopće, uobičajeno praćenje svih koncerata u Varaždinu, koje imenovani žiri na kraju festivala zaključuje dodjelom dvaju priznanja, nagradom Ivan Lukačić za najviši izvođački domet ansambla i nagradom Jurica Murai za najbolju interpretaciju, završilo je uručivanjem nagrada na završnoj svečanosti 4. listopada zamjeniku švicarskog veleposlanika Thomasu Casuri i Carlosu Fredericu Sapulvedi, članu uprave SCB. Naime, prema odlukama žirija, koji je djelovao u sastavu: Zdenka Weber, predsjednica, Tamara Jurkić Sviben, zamjenica predsjednice, Davor Brđanović, Davor Matačić, Nataša Maričić, Dada Ruža i Predrag Šantek, nagradu Ivan Lukačić dobio je Orkestar AD ASTRA sastavljen od studenata Sveučilišta u Baselu, SCB, pod umjetničkim vodstvom dirigenta i čembalista Francesca Cortija i sa solistima Jaiaom Nurit Niborski, sopran, Albertom Palaciosom, tenor, i Lisandrom Abadiem, bas, za izvedbu Händelovih Three Chandos Anthems, a nagradu Jurica Murai žiri je ravnopravno dodijelio duu Alter ego i četveročlanom sastavu Capricornus Consort Basel za program a tre – Komorna glazba baroka.

Osim navedenih i nagrađenih solista i ansambla iz Švicarske snažni je dojam ostavio nastup Ansambla Dialogos, koji vodi međunarodno afirmirana i vrlo cijenjena hrvatska muzikologinja i pjevačica Katarina Livljanić. Uvijek nadasve zanimljivim i složenim projektima pridodala je program Hekuba, kraljica Troje osmišljen prema tekstu Marina Držića (1559) i Lodovica Dolcea (1543), koji uz njezino tumačenje glavne uloge ostvaruju vokalni solisti Francisco Mañalich, Tonko Podrug, Milivoj Rilov, Srećko Damjanović i kvintet Kantaduri uz instrumentalnu suradnju Norberta Rodenkirchena, Albrechta Maurera i Francisca Mañalicha. Pa iako taj dvojezični vokalno-instrumentalno-kazališni projekt više odgovara okvirima zadarskog festivala Večeri u Sv. Donatu, činjenica da Katarina Livljanić predaje u Baselu dovoljno je važan razlog za dolazak na 53. VBV i dakako za naš ponos da imamo tako odličnu umjetnicu, istovremeno i znanstvenicu i pedagoginju, koja slavi Hrvatsku na svjetskom planu.

Zapaženi i domaći glazbenici

Koncerti švicarskih glazbenika privlačili su najveću pozornost, ali zainteresirane publike nije nedostajalo ni na nastupima hrvatskih glazbenika posvećenih baroknoj glazbi kojima umjetnički ravnatelj Davor Bobić trajno ukazuje veliko povjerenje. Ansambl Camerata Garestin sa sopranisticom Ivanom Lazar i basom Berislavom Puškarićem održao je zapaženi koncert u povodu petnaest godina postojanja, a velebni Händelov oratorij Israel in Egypt doživio je pod ravnanjem žustrog studenta završne godine dirigiranja Ivana Ščepanovića impresivnu izvedbu u interpretaciji brojnog sastava s Hrvatskim baroknim ansamblom, sedmoro vokalnih solista i AZ Ivan Goran Kovačić, koji je tim nastupom proslavio 75. obljetnicu djelovanja. 

Još nekoliko ugodnih večeri ispunjenih uvijek rado slušanim baroknim majstorijama u Varaždinu, koncerti u Belecu, Knegincu, Varaždinskim Toplicama, Križevcima, Vinici, Prelogu, Nedelišću i Ludbregu, brojni popratni događaji iz programa Total baroque, bio je bogato ispunjen program 53.VBV-a, koji je logistički odradio Koncertni ured Varaždin na čelu s ravnateljem Raymondom Rojnikom i njegovom pouzdanom ekipom, potvrdivši tvrdnju s početka teksta, da je u slučaju VBV-a riječ o glazbenom festivalu koji svojim ugledom i uspješnom realizacijom uvijek privuče pozornost. Švicarski partneri bili su možda iznenađeni, svakako na kraju zahvalni. Pa, do idućeg 54. festivala!.

Vijenac 772

772 - 12. listopada 2023. | Arhiva

Klikni za povratak