Vijenac 772

Glazba, Komentari

Pisma iz Mitteleurope

Operno kadroviranje

Domagoj Marić

Jedna od najzapaženijih recentnih vijesti s područja kulture odjeknula je 27. rujna, kada je objavljeno da je upravni odbor zaklade Državne opere u Berlinu odabrao nasljednika Daniela Barenboima, maestra na odlasku s čela središnje njemačke operne kuće. Realno gledajući, odluka senata ne iznenađuje. Barenboima će od 1. rujna 2024. na mjestu muzičkog direktora naslijediti njemački dirigent Christian Thielemann, vremešni maestro mladolika izgleda koji se u posljednjih nekoliko godina nametnuo kao jedna od vodećih dirigentskih ličnosti svakako na njemačkoj, a sve više i na europskoj i svjetskoj glazbenoj sceni. Upravljačko iskustvo u kulturi Thielemann je potvrdio vodeći Svečane uskršnje igre u Salzburgu, Svečane igre u Bayreuthu (u svojstvu glazbenog direktora) te kao šef dirigent Staatskapelle Dresden, jednog od najstarijih orkestara na svijetu, koji ove godine obilježava nevjerojatnih 475 godina kontinuirana djelovanja.


Christian Thielemann – novi muzički direktor Državne opere u Berlinu / Izvor Musical America

Osamdesetogodišnji Barenboim i 64-godišnji Thielemann poznaju se i surađuju već više od četrdeset godina. Thielemann, inače rođeni Berlinčanin, još je na kraju svoje tinejdžerske dobi imao priliku biti Barenboimov asistent, tada u zapadnoberlinskoj opernoj kući Deutsche Oper. Nagađanja da bi Thielemann mogao postati Barenboimov nasljednik javila su se kada je ostarjeli maestro početkom ove godine zbog zdravstvenih razloga najavio povlačenje s čela berlinske opere, gdje je trebao ostati do 2027. Argentinski pijanist i dirigent Barenboim, koji je na čelu operne kuće već više od trideset godina, u posljednjih je godinu dana morao otkazati nekoliko najavljenih nastupa, između ostaloga i zbog neplanirane hospitalizacije. Danak je ponajprije uzeo sve užurbaniji tempo glazbene industrije, koji podjednako teško pada i mlađim i starijim profesionalnim glazbenicima. Naime, najveća svjetska imena, kao što je argentinski maestro židovskog podrijetla Barenboim, dirigiraju po nekoliko koncerata tjedno, bitno različitog repertoara s različitim ansamblima, redovito sa tek ponekom, a često i bez ijedne poštene probe. Dok iskusni dirigenti raspolažu velikim repertoarom i iskustvom, nedostaje im fizičke snage da podnesu ludi tempo nastupa. S druge strane, mlađi dirigenti u naponu snaga muku muče s usvajanjem novog repertoara. Kako im karijere napreduju, tako velika imena sve više vremena provode u zrakoplovima i na putovanjima. Da je riječ o iznimnim fizičkim naporima, potvrđuju i tri uzastopna nastupa s Verdijevim Rekvijemom u samo tri dana, što je Barenboim ostvario u Berlinu u ožujku prošle godine. Najavljene izvedbe Prstena Nibelunga u jesen 2022. bile su ipak preveliki zalogaj Danielu Barenboimu, a umjesto njega za pultom berlinske Državne opere našao se upravo Christian Thielemann. Dovoljno za novi val nagađanja o njegovu nasljedniku.

Bez obzira na neupitnu Thielemannovu stručnost, nisu svi bili zadovoljni njegovim izborom. Zastupnica Zelenih u berlinskom Senatu Daniela Billig ukazala je na netransparentnost izbora novog muzičkog direktora i ocijenila Thielemannov izbor kao „propuštenu priliku“. Naime, karijeri okrenut neženja Thielemann slovi kao maestro prilično konzervativnih pogleda, barem što se tiče operne scene, pa se dio njemačke kulturne javnosti zapitao hoće li izborom suradnika, djela i inscenacija propustiti priliku privlačenja mlađe publike u opernu kuću – što je najveći izazov većini njegovih kolega. Osim toga, za razliku od šefa dirigenta Berlinske filharmonije, kojeg u nekoliko krugova biraju sami članovi orkestra, imenovanje muzičkog direktora Državne opere u Berlinu obično je političke prirode. Na čelu spomenutog upravnog odbora zaklade Državne opere u Berlinu gradski je „ministar kulture“, trenutno Joe Chialo iz redova CDU-a.

Thielemann je i na glasu prilično beskompromisna suradnika, koji otkazuje projekte i angažmane i na sam spomen iskazivanja mišljenja oprečnog od njegova. Novinar Münchener Abendzeitunga najavio je da je već nabavio kokice za praćenje stanja u berlinskoj opernoj kući, u prvom redu misleći na odnos s budućom intendanticom berlinske opere, austrijskom opernom redateljicom Elisabeth Sobotka. Na pitanje novinara kako vidi svoju suradnju na novom radnom mjestu, Thielemann je netom po imenovanju izjavio da više nije u „borbenom modusu“ nego da se okrenuo „modusu suradnje“. Koliko iskusni dirigentski vuk u sedmom desetljeću života može promijeniti dlaku, a kamoli ćud, vidjet ćemo od sljedeće sezone berlinske operne kuće.

Vijenac 772

772 - 12. listopada 2023. | Arhiva

Klikni za povratak