Vijenac 772

Likovna umjetnost

LIKOVNU UMJETNOST IZDVAJAMO

PUTOPIS SLIKARA DAVORINA RADIĆA

Prigodom Kestanijade, kostajničke kulturno-zabavne manifestacije, održane 6–8. listopada, Ogranak MH u Hrvatskoj Kostajnici organizirao je izložbu akademskog slikara Davorina Radića Putopis slikara.

U četrdesetogodišnjem stvaralaštvu Davorin Radić izgradio je likovnu raznolikost, no i neupitnu svojstvenost koju je sažeo Tonko Maroević u monografiji Davorin Radić – Bezobličje, sličnosti, naličje napisavši: „Upoznali smo ga kao vještog crtača olovkom i tušem, kao suptilnog bilježnika bjegućih trenutaka akvarelom i gvašem, kao suptilnog graditelja smjelih kompozicija uljem i akrilom na platnu i kartonu, pa i kao tvorca čvrstih i zaobljenih volumena u masivnoj terakoti.“

 

Hrv. Kostajnica na slici D. Radića

Izložba Kostajnica – Zagreb – Kostajnica svojevrsni je putopis i sadrži tridesetak odabranih akrilika na platnu nadahnutih lijepim krajolicima malenih mjesta i gradova njegova i našeg oporog no na svoj način slikovitog kraja. Radić je put od Kostajnice do Zagreba i natrag promatrao okom putnika i suvozača, a slikarski zabilježio nizom poetičnih pejzažnih kompozicija. Kostajnica, koja je uvijek početak ili kraj puta, u tom je ciklusu stalna i dominantna tema. Oku poznate i vizualno poticajne, naoko obične motive od Zagreba, preko Vukovine, Pešćenice, Lekenika, Dužice, Siska, Petrinje, Blinje... Radić je zabilježio s podjednakom empatijom i strašću, a interpretirao i individualizirao snažnim osobnim rukopisom i koloritom, na taj način afirmirajući slikarsko majstorstvo nužno svakom promatraču za snažan i čist doživljaj viđenog. Izložbi je prethodilo predavanje Davora Žilića Uloga umjetnosti u revitalizaciji zajednice u poslijeratnom području. (Marija Krupić)

LET VILIMA PARIĆA

U zagrebačkoj je Galeriji Vladimir Filakovac od 18. rujna do 10. listopada trajala izložba Vilima Parića (Travnik, BIH, 1987). Slike, objedinjene u ciklusu naslovljenu Let, predstavio je povjesničar umjetnosti, likovni kritičar i kustos izložbe Marin Ivanović, koji je u osebujan umjetnikov opus uveo sažetom i zanimljivom tvrdnjom da je Parić „koloristički slikar jedne boje“.

V. Parić, Utočište

Iako bi se zbog uporabe plavih nijansi, koje prožimaju ciklus Let, moglo pomisliti na ekspresionizam i vehementne, silovite nanose boje, slikarstvo Vilima Parića prilično je analitičko. Potezima boje gradi krajolik kojim dočarava atmosferu i osjećaje. Prevladavajućoj plavoj pridružuje spektralne susjede, zelenu i ljubičastu, i suprotstavlja im enklavu žute, u natruhama i kratkim potezima. Potezima bijele na plavoj ili ispiranjem nanosa boje vodom slika motive: životinjski i biljni svijet njegova plavetnila.

Vilim Parić otkriva da je ptica s orisanom glavom, trbuhom i raširenim krilima za njega ideja leta i kretanja. Neman crnih obrisa na slici Utočište, koja podsjeća na vuka, čini se reliktom umjetnikova ranijega ciklusa Vuk i čopor. Horizontalni i valoviti nanosi boje na platnu zrcale let i uskovitlanu kretnju ptica u prostoru. (Ana Kaniški)


Vijenac 772

772 - 12. listopada 2023. | Arhiva

Klikni za povratak