Vijenac 772

Glazba

Glazbeni festival i akademija
u Zermattu, 7–17. rujna

Glazba Dore Pejačević na 2222 metra nadmorske visine

Piše Zdenka Weber

Švicarska Konfederacija poznata je po prirodnim ljepotama i alpskim visinama. Kada se dobije poziv na glazbeni festival koji se održava u jednom od rijetkih gradova bez automobila, a smješten je na 2222 metra nadmorske visine ispod jednog od najpoznatijih planinskih vrhova, Matterhorna, radost je velika. Naime, uz poznate švicarske ljetne glazbene festivale u Luzernu i Verbieru, prva je polovina rujna već devetnaest godina rezervirana za glazbena događanja pod naslovom Zermatt Music Festival & Academy.


U kapeli Riffelalp N. Veljković izvela je klavirski recital posvećen Dori Pejačević /
Snimio Olivier Maire

Posebna gošća ovogodišnjega glazbenog festivala u Zermattu, održana od 7. do 17. rujna, bila je pijanistica Nataša Veljković, dobitnica prve nagrade na Clara Haskil International Piano Competition 1985, koja je odlučila nastupiti s cjelovečernjim recitalom klavirskih djela Dore Pejačević.

Zermatt je jedno od čarobnih mjesta po kojima je Švicarska poznata kao turističko odredište. Jedinstven ugođaj prirodnih ljepota privukao je još 1950-ih Pabla Casalsa, koji je u Zermattu ljetovao, te je utemeljio ljetnu školu i pozivao tadašnje vrhunske glazbenike kao kolege u izvođenju komorne glazbe i kao voditelje majstorskih tečajeva. Tu su tradiciju Glazbenog festivala u Zermattu 2005. obnovili članovi Ansambla Sharoun i drugi solisti Berlinske filharmonije. Zadržana je dvostruka organizacija, s jedne strane Akademija za mlade glazbenike i s druge strane Festival kao večernji koncerti na kojima muziciraju voditelji majstorskih tečajeva, uglavnom aktualni članovi Berlinske filharmonije, zajedno sa svojim polaznicima. Za studente i mlade već diplomirane glazbenike to je prigoda za rad s iskusnim umjetnicima, a za grad Zermatt, koji se nalazi u kantonu Valais u švicarskom distriktu Visp, postojanje glazbenog festivala i akademije osobita je „dodatna vrijednost“ itekako razvijenu turizmu, koji se glazbenom manifestacijom proširuje i na mjesece prije najužurbanijeg zimskog razdoblja.

Ovogodišnje 19. izdanje Zermatt Music Festival & Academy uključivalo je proslavu 40. obljetnice djelovanja Ansambla Sharoun Berlinske filharmonije, uglednog komornog ansambla koji nosi ime Hansa Sharouna, njemačkog arhitekta koji se proslavio projektom zgrade Berlinske filharmonije, a kao composer in residence bio je pozvan švicarski skladatelj i dirigent David Philip Hefti (1975), koji je dirigirao simfonijskim djelima i čija su komorna djela izvođena na koncertima. Posebna gošća festivala bila je njemačka sopranistica Christiane Karg.

Prema riječima direktora Patricka Peikerta važna je vjerna podrška mecena i donatora, što je festivalu i ove godine omogućilo okupljanje 35 mladih glazbenika (među kojima je bila i odlična mlada slovenska klarinetistica Urška Zupan). Posebno je važna mogućnost posjećivanja koncerata što se uglavnom održavaju u Župnoj crkvi sv. Mauricija za lokalno stanovništvo kao i za brojne turiste. Koncertni su programi bili sastavljeni tako da su predstavljeni rezultati rada majstorskih tečajeva jednako u odnosu na komorno kao i u odnosu na orkestralno muziciranje i uza svaku su točku na rasporedu prvo bila navedena imena učitelja, dakle članova Ansambla Sharoun.

 Skladbe Mozarta, Bartóka, Brahmsa, Boccherinija, ili pak Eislera, Beethovena ili Bacha, izmjenjivale su se s djelima Heftija, a bio je praizveden i njegov puhački oktet Des Zaubers Spuren (Tragovi čarolije), koji je autor opisao kao glazbu nadahnutu Schubertom, a skladao ga je s posvetom Ansamblu Sharoun. Među interpretacijskim vrhuncima bili su nastupi sopranistice Christiane Karg, koja je doista maestralno otpjevala Bergovih Sedam ranih popjevki, Berliozove Ljetne noći, op. 7 i Mahlerove Rückertove pjesme u Heftijevom aranžmanu za glas i gudački kvartet a u vrlo zanimljivu spoju s njegovih Pet prizora za Gustava.

Pijanistica Nataša Veljković svoj je klavirski recital nazvala Discovering Dora Pejačević (Otkrivajući Doru Pejačević), a nastupila je u osobito slikovitom ambijentu Kapelle Riffelalp. Bio je to doživljaj za pamćenje. Publika je posebnim vlakom putovala u alpske visine, a na 2222 m smještena je na proplanku barokna kapela. Više od sat vremena muziciranja, iznošenja Dorinih glazbenih misli iz opusa 17, 19, 28, 44, 57, 50, 36 i 45, očito je uvjerilo slušatelje u ljepotu stvaralaštva skladateljice o kojoj je osnovne podatke dala pijanistica. Sve u svemu, nezaboravni susret s glazbom hrvatske skladateljice koju ugledna, vrsna pijanistica Nataša Veljković trajno i umjetnički uvjerljivo predstavlja međunarodnoj javnosti.

Vijenac 772

772 - 12. listopada 2023. | Arhiva

Klikni za povratak