Vijenac 770

Naslovnica, VIJENAC 30

UZ 30. obljetnicu – Vijenac na suvremenoj medijskoj sceni

Vijenac je danas potrebniji no ikad

Piše Božo Skoko

Je li Vijenac posljednji medijski bastion koji dijeli kulturu od nekulture, zadnji čuvar kulturnih vrijednosti pred najezdom banalizacije i utrke za klikovima? Trideset godina poslije Vijenac je ne samo potreban nego možda i korisniji nego ikada prije kako bi nam pomogao u snalaženju u ubrzanoj produkciji kulturnih i nekulturnih sadržaja, kako bi nas informirao i inspirirao

Trideseta obljetnica Vijenca svečarska je prigoda u kojoj se treba s ponosom osvrnuti na njegova postignuća i napore tijekom ova tri povijesna desetljeća stvaranja, obrane i izgradnje hrvatske države te njezine međunarodne afirmacije. Istodobno je prilika za svojevrsnu inventuru kroz koju je nužno utvrditi kakav je trag ostavio časopis u hrvatskoj kulturi i društvu, ali i zapitati se – što je nama Vijenac danas, te jesmo li ispunili ili iznevjerili očekivanja i težnje njegovih otaca utemeljitelja iz ondašnje Matice ilirske (danas Matica hrvatska) daleke 1869, ali i vizije njegovih obnovitelja iz ratne 1993.


Snimio Goran Galić

Sama činjenica da je naš Vijenac živ i zdrav, čitan i utjecajan i u ova digitalna vremena, kad se sve manje čita, a više gleda, kad živimo u vremenu spektakla i površnosti, inflaciji informacija i dezinformacija, daje nam razloge za zadovoljstvo. Dok su se drugi časopisi pojavljivali i nestajali, Vijenac se uspio oduprijeti svim izazovima i nedaćama te je ostao vjeran svojoj misiji, sačuvavši ritam izlaženja na novinskom papiru i na internetu, ali i poziciju središnjih hrvatskih novina za kulturu i umjetnost. Baštineći bogatu tradiciju (koja itekako obvezuje) uspio je izgraditi kredibilitet i važnost modernog i nezaobilaznog književnog lista za umjetnost, kulturu i znanost, koji se uvažava, čita i citira u svim spektrima hrvatskog društva, bez obzira na regionalnu, stranačku, svjetonazorsku ili ideološku pripadnost. A to danas, budimo realni, rijetkima uspijeva.

Čuvar dobra ukusa

Vijenac je u ovih trideset godina rastao i razvijao se, grafički i dizajnerski dorađivao i uljepšavao. Imao je svojih poteškoća, pa i ponekih lutanja. Ali nikada nije odstupio od svoje temeljne ideje, niti je iznevjerio svoje poslanje, makar se izmijenio niz urednika različita profila, životne dobi, profesionalnog interesa pa i svjetonazora. Uređivačkim pristupom i stilom prilagođavao se trendovima i okolnostima, tražeći najbolji doticaj s čitateljima, ali nikada nije iznevjerio svoje temeljno poslanje čuvara i promicatelja hrvatskog identiteta i hrvatske kulture, poveznice između prošlosti i sadašnjosti, te dobronamjerna kritičara koji čuva standarde dobra ukusa i kulturne izvrsnosti. Nikada se nije elitistički zatvarao u samodostatnost umjetnosti, već je osluškivao bilo i potrebe hrvatskog naroda te otvarao i poticao rasprave o važnim društvenim pitanjima i problemima. Uostalom znamo da kulturna dobra ne nastaju u zrakopraznom prostoru, nego se prožimaju s društvenim i političkim gibanjima i trendovima, utjecajima i okvirima. Kultura i njezino stvaralaštvo nastaje uz potporu, ali i unatoč određenim politikama. Zato je Vijenac sve ove godine imao savršenu mjeru u izboru tema i sugovornika. Pritom je bio otvoren i prema onima koji ne promišljaju stvarnost na tragu Matice hrvatske, ali su spremni za dijalog i argumentirane rasprave. Uspio je sačuvati izvrsnost u novinarskom i publicističkom radu, dajući prostor vrhunskim imenima hrvatske kulturne, umjetničke, znanstvene i općenito javne scene.


Vijenac
je nedvojbeno postao jedna od najuglednijih i najutjecajnijih hrvatskih kulturnih institucija ili – marketinškim rječnikom rečeno – istinski brend

Riznica hrvatske mudrosti
i kreativnosti

U ovih trideset godina stvorena je istinska medijska riznica hrvatskog umijeća, mudrosti, kreativnost i inovativnosti, pogodna za dubinska istraživanja i ponovna iščitavanja. U bogatoj riznici autorskih tekstova, svjedočanstava, izvješća, razgovora, kritika i drugih novinarskih formi zrcali se cjelokupni razvoj hrvatske kulture, ali i društva u novim okolnostima i vremenima. Na toj otvorenoj tribini pratimo stasanje mlade hrvatske države, njezin odnos prema bogatoj baštini koju smo naslijedili, umjetnosti i znanosti, sva nesnalaženja oko izgradnje institucija i demokratskog društva, ali i jačanje samosvijesti i redefiniranje suvremenoga hrvatskog nacionalnog identiteta, otvorenost stranim utjecajima, ali i onom najboljem s oznakom Made in Croatia što nudimo svijetu. Pratimo europeizaciju Hrvatske i raskide s jugoslavenskom i komunističkom prošlošću, ali i susrete s vlastitim slabostima, preispitivanjima i gubitkom samopouzdanja… Pratimo razvoj kreativne i kulturne industrije, njezinu globalizaciju i prožimanje s međunarodnim trendovima… U svim tim vremenima Vijenac mi se nekako čini poput svjetionika na uzburkanom moru, koji nam olakšava snalaženje i ukazuje na prave i trajne vrijednosti. Pritom ljubomorno čuva ono najbolje iz naše baštine, kontinuirano nas podsjeća na hrvatske velikane i njihova djela, ukazuje na posebnosti hrvatske tradicije i educira nas o vlastitoj prošlosti, kako bismo iz nje ponešto naučili… Istodobno promiče znanost i inovativnost, važnost obrazovanja i prosvijećenosti, moć pisane i izgovorene riječi, tjerajući nas na vlastito razmišljanje i promišljanje naše zajedničke budućnosti. Pritom posebno treba istaknuti razinu pisane riječi, stila i profesionalnih novinarskih standarda, koji su se odavno srozali u daleko razvikanijim i utjecajnijim medijima.

Veliki američki profesor Joseph Nye među prvima je tvrdio kako su tri izvora meke moći i utjecaja suvremene države – njezina kultura (ovisno o tome koliko je privlačna drugima), političke vrijednosti (kad se sukladno njima država ponaša i kod kuće i u inozemstvu) te njezina vanjska politika (ukoliko ju drugi vide kao legitimnu i s moralnim autoritetom). Danas je gotovo opće suglasje među autorima kad je u pitanju kultura kao središnji dio meke moći država, odnosno kultura kao ne samo ključan segment nacionalnog identiteta nego i snažan alat javne diplomacije i međunarodnog komuniciranja država. Za razliku od nekih drugih nacionalnih aduta, kultura lako prelazi državne granice i teško ju je bojkotirati, a istodobno na najbolji mogući način govori o duši nekog naroda, identitetu i vrijednostima države. Iako je kultura često degradirana u ponašanju država te im obično znači svojevrsnu dobrotvornu obvezu ili trošak, ona je zapravo istinski duh i bit države. O tome piše i poznati britanski stručnjak za nacionalno brendiranje Simon Anholt, koji tvrdi da je kultura, poput zemljopisa, jedinstvena odlika države i njezin istinski identitet. Prema njemu, kultura igra vrlo važnu ulogu u obogaćivanju ugleda države, u poticanju javnih percepcija prema punom i trajnom razumijevanju države i njezinih vrijednosti.

Moć kulture

Shvatimo li i mi u Hrvatskoj moć i važnost kulture, razumjet ćemo iskrenije i važnu ulogu časopisa poput Vijenca. I ujedno ćemo dobiti odgovor na pitanje je li Vijenac posljednji medijski bastion, uz HRT i još nekoliko hvalevrijednih časopisa, koji dijeli kulturu od nekulture, odnosno posljednji čuvar kulturnih vrijednosti pred najezdom banalizacije, utrke za klikovima, pozornosti, gledanosti i čitanosti, što nerijetko umanjuje istinske vrijednosti ili ih svodi na ispodprosječnost, kako bi se svidjele masama, pretvorenima u konzumente.

Usudim se reći da nam je trideset godina poslije Vijenac ne samo potreban nego možda i korisniji nego ikada prije kako bi nam pomogao u snalaženju u ubrzanoj produkciji kulturnih i nekulturnih sadržaja, kako bi nas informirao, obrazovao, inspirirao, prenosio nam kulturno nasljeđe pa i zabavljao nas. Također moramo biti svjesni kako to neće biti lako. Uređivanje takva časopisa, koji teži zadržati visoke standarde i ne iznevjeriti prošlost i tradiciju – s jedne strane, a s druge – otimati mlade generacije iz zagrljaja jutjubera i influensera te ih preusmjeravati da umjesto kratkih videosadržaja na TikToku čitaju duge i pametne tekstove, iziskivat će još više mudrosti i kreativnosti, upornosti, pa i borbe s vjetrenjačama. Ali bogata baština obvezuje nas da ne odustanemo. Dapače, Matica hrvatska pokazala je da je svjesna novih trendova pa je tako pomladila Vijenac, stavljajući ga u ruke najmlađem uredniku i otvarajući prostor novim autorima. Svježina koju su unijeli u sadržajnom i grafičkom smislu itekako se osjeća i pokazuje žilavost i mudrost, kako Matice, tako i Vijenca u ovim izazovnim vremenima.

Zahvaljujući svojoj bogatoj povijesti, koja je nadmašila stoljeće i pol, Vijenac je nedvojbeno postao jedna od najuglednijih i najutjecajnijih hrvatskih kulturnih institucija ili – marketinškim rječnikom rečeno – istinski brend. A ovih trideset godina od obnove časopisa pokazuje da su naše generacije postale dostojni baštinici tog velikog djela. Sačuvajmo ga za naraštaje koji tek dolaze!

Vijenac 770

770 - 14. rujna 2023. | Arhiva

Klikni za povratak