Vijenac 770

Likovna umjetnost

ČETIRI ELEMENTA, OD 10. KOLOVOZA DO 24. RUJNA, G ČETIRI ELEMENTA, OD 10. KOLOVOZA DO 24. RUJNA, GALERIJA UMJETNINA U SPLITU

Suvremenost antičke misli

Piše Lucija Ečim

Teorija o četiri tvorbena elementa svijeta materijalizirana je u radovima dvadeset hrvatskih umjetnika i umjetnica predstavljenih na izložbi Četiri elementa u splitskoj Galeriji umjetnina. Smještanjem u novi kontekst izloženi radovi poprimili su novu interpretacijsku dimenziju, subjektivni sud svakog promatrača

Da je antička filozofija nepresušan izvor inspiracije, potvrđuje multimedijalna izložba Četiri elementa otvorena od 10. kolovoza do 24. rujna u Galeriji umjetnina u Splitu, oblikovana prema koncepciji kustosa Vanje Babića i Bože Majstorovića. Vodeći se filozofskom mišlju antičkog filozofa Empedokla (5. st. pr. Kr.) o četirima osnovnim elementima koji sačinjavaju materijalni svijet – Vodi, Vatri, Zraku, Zemlji – na izložbi su predstavljeni radovi autora i autorica koji na sebi svojstven način pridonose spomenutoj temi. Od djela nastalih za vrijeme posljednje trećine dvadesetog stoljeća pa sve do novih radova suvremenih umjetnika i umjetnica, Empedoklovi osnovni elementi sveprisutni su i lako prepoznatljivi, a iskazani u široku rasponu umjetničkih tehnika i medija.


Iz postava izložbe  /
Snimio Zoran Alajbeg

Beskrajne mogućnosti četiriju elemenata

Teorijom o četiri elementa Empedoklo je predvidio bit nekih od osnovnih koncepata materije i sile koje možemo prepoznati u modernoj znanosti, kozmologiji i astrologiji. Empedoklo četiri elementa ili korijena, kako ih je on nazivao, izjednačava s grčkim božanstvima – Zeusom, Herom, Perzefonom i Hadom – te identificira dvije suprotstavljene sile Ljubavi i Mržnje. Dok Ljubav spaja elemente u homogenu cjelinu, pospješujući stvaranje novog života, Mržnja ih razdvaja i stvara kaos. Spomenuti elementi tako vječno egzistiraju u neprestanim, ponovljivim kozmičkim ciklusima kreacije i destrukcije, a stanje materije u svijetu i života općenito varira ovisno o snazi dviju sila. Empedoklovu teoriju poslije su usvojili i Platon i Aristotel, koji korijene počinje nazivati elementima, pod kojim su nazivom poznati i danas.

Četiri osnovna elementa prisutna su i u svijesti suvremenog društva, a umjetnici i umjetnice zastupljeni na ovoj izložbi nekada svjesno, a nekada podsvjesno istražuju njihove fizičke i simboličke karakteristike, mogućnosti i međuodnose. U nekim izloženim djelima elementi djeluju kao gradbeni čimbenici, ukazujući na prevalenciju sile Ljubavi, dok u drugim prevladava Mržnja koja izaziva degradaciju ili potpuno uništenje. Tako, na primjer, postojanje oblaka koji tvore glavni motiv foto-videoinstalacije Sandra Đukića, arch_0001_324/2023-elementi_nebo (2000–2023) omogućava uravnotežena koegzistencija dvaju od četiri elementa, vode i zraka, odnosno vodenih kapljica zarobljenih u Zemljinoj atmosferi. Stvaranje novog (kulturnog) života, nadalje, događa se u dotad praznu prostoru četvornog metra zemlje, koje umjetnica Jelena Lovrec u sklopu projekta Mein Kulturkampf (2014–) sustavno kupuje diljem Hrvatske. Nova svrha zračnom prostoru u ovom se slučaju pridaje posredovanjem čina prisvajanja djelića zemlje. Oprečno tome, sila Mržnje možda se ponajbolje očituje u zemljanoj strukturi Maka Melchera, gdje izaziva razdor između elementa zemlje i vode. Odsutnost elementa vode stvara praznine – pukotine u materiji koje vode postupnoj eroziji forme i njezinoj eventualnoj razgradnji.

U kontekstu Empedoklove teorije, dio radova može se protumačiti kao proizvod kozmičkog ciklusa promjene koja se očituje u rađanju novog života iz namjerno izazvane destrukcije materije. Po tome možemo prepoznati Crnu strukturu s tri ogrebotine (1957), autora Ive Gattina, predvodnika umjetničkog pravca enformela u Hrvatskoj. Gattin spaljuje pijesak i smolu i lijepi ih na platno, a takav eksperimentalni pristup kreativnom procesu i materijalima jedan je od glavnih principa enformela. Učinak vatre na materiju i njezine značajke kao nestalne i nedodirljive pojave istražuje i Marijan Molnar, koji u radu Paljenje papira (iz ciklusa Vatra, 1977) u različitim medijima dokumentira proces sagorijevanja papira. Eksperimentu teži i Gorki Žuvela (Portreti vodoslikar, 1981), koji promjene na željeznoj plohi prepušta kemijskoj reakciji korozije. Primarno destruktivan proces stvaranja hrđe, koja posredovanjem zraka i vode nagriza željezo, u tom slučaju udiše nov život metalu i sukreira Žuvelina umjetnička djela.

Stare i nove interpretacije

Simboličku komponentu pojedinih elemenata pronalazimo u radovima kao što je Vječna vatra gnjeva (2007–) Dalibora Martinisa, koji čin paljenja automobila prikazuje kao iskaz pobune protiv povlaštenih klasa i izraz nezadovoljstva društvenim ustrojem, ili pak u djelu Željka Kipkea We Turn in the Fire, Consumed by Subterraneus (2018), u kojem se sadržaj knjige Vodič kroz subterraneu spaljivanjem znakovito vratio subterraneusu – kao pepeo pepelu. Naposljetku, na neizmjernu destruktivnu moć elemenata s kobnim posljedicama upozorava nas Totalka (2019) Lava Paripovića. Umjetnik prikazom četiri velike katastrofe – rušenje Kule babilonske, Svjetskoga trgovačkog centra u New Yorku, eksploziju nuklearnog reaktora u Černobilu i uništenje dijela povijesnoga grada Palmire – ukazuje na nepovratnu štetu učinjenu prirodi i čovječanstvu uzrokovanu ljudskom aktivnošću. Totalka je, stoga, iskaz kaosa koji je dio kozmičkog ciklusa kreacije i destrukcije koji se ponavlja. S obzirom na trenutnu situaciju u svijetu – aktualnost rata u Ukrajini, Siriji ili Afganistanu, sve veću prijetnju nuklearnim oružjem, neravnomjernu raspodjelu bogatstva i besramno izrabljivanje prirodnih resursa – ne čini se nevjerojatnom pretpostavka da se trenutno nalazimo u razdoblju kaosa. Optimistično bi bilo misliti da nas u budućnosti očekuje razdoblje obnove, no trebamo li povratak elemenata u ravnotežu prepustiti pukoj sudbini?

Bio kaos ili sklad, fascinacija Empedoklovom teorijom svevremenska je, što potvrđuje i izložba koja raznolikost ideja i medija djela nastalih u rasponu od modernizma do suvremenosti uspješno oblikuje u koherentnu cjelinu. Postavljanjem odabranih radova u nov kontekst otvaraju se mogućnosti oblikovanja novih dimenzija predstavljene umjetnosti i nove ikonografije koja egzistira unutar novokreiranoga misaonog prostora. Prostora za drukčije interpretacije i dalje ima, što se čini kao dobar razlog za posjet izložbi.

Vijenac 770

770 - 14. rujna 2023. | Arhiva

Klikni za povratak