NOVA HRVATSKA POEZIJA: Alojz Majetić
U programu je njenog nadmetanja
– možda ga još usavršava, možda ga je svladala –
algoritamski krvotok
samoobnovljiva sila
s upisanim postupcima
što će ih pokrenuti
iz svega – bilo čega! – iz pakla i vode
iz knjiga pjesama i krajolika u nigdinama
iz praznina i svjetova u kojima još nisu nikla čula
uporno trošeći vrijeme koje se tiho nazire.
Nakraju će proizvesti jednostavnu misao
kakva je ona koja zna od čega se pravi život
oduzimajući mu makar i na trenutak
golotinju smrti
Nestaješ i nastaješ u mojoj tamnoj tvari
Goleme praznine između tvojih neurona
ispunjam marom Svevišnjeg
Sve je više stvarnosti u tebi
sve su iz moje tamne tvari
Kad ispiješ i posljednju žličicu ljubavi
ništa neće biti veće od nas
Sve će vrijeme naše završetke
započinjati u svojim počecima
Kroz tisuće hodnika
u sve sobičke i podrume slijeva se iz dobro uhranjena morskog vimena
slano sluzavo mlijeko
Znamo gdje smo čemu smo kamo nam je gledati
kako spužvama napraviti peraje
kako poništiti podjelu na alge i vodozemce
kako prirodi vratiti njenu praprirodnost u kojoj smo svi bili isti
I gdje nitko nikoga nije jeo
Svi smo svima bili kolijevke
Svi smo svima bili dječica
Dok piješ morsko mlijeko svojim isušenim porama
I kako ti je koja kaplja znanja bliže krvnim zrncima
Tako me počinješ prepoznavati
Kroz strojeve bezvremenskih kazaljki
tražim podne tražim naš zenit
Ostajem uglavljen u tvojevitost
Želiš biti manje ti
Želiš vidjeti svijet krajičkom mojstva
Kližem rukama na tvoju stranu kreveta
Ne uspijevam dodirnuti tvojinu
Vičem na jeziku pliocena
Ne znam se reći
Iako me stežeš na šavovima
Žudim otvaranje
Ne znam se odškrinuti
Tvojstvo ne zna kako da me preuzme
Mojstvo mi ne da te čistu
očistim od sebe
Riječ koju izgovoriš traje stoljećima
Dok slušam kako izgovaraš jednu
ne dočekujem tvoju drugu riječ
Slušam i slušam
Opet i opet tvoju prvu riječ
Ispred si i iza si
Bez dimenzija u tebi samo sam ploha
Ostajem samo jedanput rođen
Ionako bih se povlačio kroz još jednu budućnost
uništavao puninu tvojeg života
Bani u moje jezgro, ipak
Gurni vrata strojem za buđenje vulkana, ipak
Reci mi zdravo!, ipak
Reci mi čut ćemo se, ipak
Primičem se stoljeću u kojem će odzvanjati tvoje riječi
odjednom
Sve zajedno
uzidane u rečenice
Predaj se snu!
Odmah se predaj snu!
Kći si njegova tkanja
San bez tebe kisne na zimljivoj travi
sklupčan u svoje premoreno tijelo
Odmah otvori vrata snu!
Poljubi ga, zagrli ga
Gledam kako se ti i san grlite
Laku noć, najosjetljivija
Laku noć, snu
Svijest stidljivo stoji s druge strane vrata
Trave niču na padinama tvog prsta
Morski valovi nijemo šume u tvojoj šarenici
Čuju se samo niti preko kojih klizne poneka kap rose
Satovi koji zvone u dnu tvojega gležnja
Dok ti ptice padaju iz očiju u san
čuje se silazak sutona
Prekrivaš dvorišta i krevete i računala
prekrivaš ih svojim dalekim pučinama
Dok ti oči s očima Boga
spajaju pogled sa svim morima i nebesima
kriomice promatram povlačenje zemljozlatnih odsjaja
u dnu sada već kapcima prekrivenih galaksija
Alojz Majetić, pjesnik, prozaik i dramski pisac, autor brojnih knjiga, klasik hrvatske književnosti, rođen je 1938. u Rijeci, a najpoznatiji je po kratkom romanu Čangi iz 1963. godine. Riječ je o romanu koji je sudskom odlukom bio zabranjen i povučen iz prodaje zbog „nemorala“ i ironičnog prikaza socijalističke omladine. U proznom izričaju Majetića karakterizira jezična razigranost, sloboda, žargon, pa je stoga i jedan od važnijih autora proze u trapericama.
No zanimljivo je da je Majetić u književni život ušao baš s poezijom: prva zbirka pjesama Dijete s brkovima objavljena je 1956, potom s Branislavom Glumcem i Zvonimirom Majdakom objavljuje oveći ciklus pjesama Ponovo će se popeti more (1960) te knjigu pjesama Otimam iz 1963, koja je nažalost također doživjela sudbinu izopćenosti. Svakako treba izdvojiti i knjigu Daljinsko upravljanje iz 1987. te zbirke Tkači jedara (1997) i Vrata iza pučine (1998), jer se Majetić ponovo vraća poeziji potkraj devedesetih. Važna je i knjiga Vrijeme u prahu, koja je prošle godine objavljena u izdanju VBZ-a.
Već u prvim zbirkama mogu se uočiti temeljne odrednice Majetićeve poetike, a to su otvorenost, jezične igre, dosjetke, urbane slike, erotski motivi, poetika tijela. Ono što je, piše Branimir Bošnjak, kritika uočila već na počecima ostat će također važno za tumačenje, a to je sukob, ili pak bilo kakva relacija između prirodnog i urbanog, povezivanje arkadijskog, pa i romantičkog, s urbanim, digitalnim, distopijskim. No treba istaknuti da se uz urbano, u vremenu novih tehnologija, Majetić spremno povezuje s digitalnim, e-tehnologijom, koja postaje prostor za nova ispitivanja odnosa prostora, vremena i tijela.
U ovom kontekstu važno je istaknuti knjigu Daljinsko upravljanje zato što u njoj Majetić parodira stvaranje čovjeka, tijelo ne doživljava isključivo kroz povezivanje s duhom, već je ono tehnicističko, potrošivo, usmjereno upravo tom „daljinskom upravljanju“. Uz to, tijelo, njegovi oblici, vitalizam, a istovremeno ugroženost tjelesnosti, ekološka osviještenost, tema je i Majetićevih pjesničkih knjiga koje slijede. Cvjetko Milanja ističe da je Majetićevo poetiziranje tjelesnosti „tim indikativnije što u hrvatskom pjesništvu 20 stoljeća, od Kamova do Rogića, nema baš puno pjesnika tijela: više ima pjesnika lebdenja“.
I upravo uz niz spomenutih motiva, korporalnost, erotizam, poetizaciju znanstvenog, metajezičnog, jukstaponiranje paradoksa, ironije, a istovremeno romantičkog, metafizičkog i tjelesnog, te impostiranje novih govornih subjekata (od životinje do anorganske tvari), Majetić stvara protejsku poetiku koja se otvara svijetu, prisvaja ga bez straha, istovremeno egzistencijalistički propitujući poziciju čovjeka i prirode, univerzuma.
Povezujući tradiciju i suvremenost, nerijetko unoseći i intertekstualnost u pjesništvo, prateći vrijeme, osamdesetih ludizam i lapidarnost, a zbog Domovinskog rata i stradanja otvara se k metafori, semantičkoj logici, unosi elemente bajalice, grafičke inovacije, memorabilnost. No prije svega okreće se prema empatiji i izbjegavanju površnosti te naglašava svrstavanje na stranu ugroženih. I kao da stvarnost pjesme nadvladava zbilju zla, usto, pitanje stvarnosti, propitivanje lirskog subjekta (mojstvo, našstvo), ugroženost bića te „briga o prirodi“ (pjesma Mlijeko), ostaje oznaka novijih pjesama, pa i ovih koje donosi novi ciklus Tamna tvar.
Alojz Majetić tu poziciju lirskog Ja unutar novih poetika proširuje, obnavlja, prenoseći motive, stvarajući kontinuitet svoje poetike, povezane s figurama tijela, piše Bošnjak, koje se neprestano ciklički obnavljaju. U tome jest vitalizam i kreativnost Majetićeva stvaranja. I stoga je u pravu Branislav Glumac kad ističe da su se mijenjale autorove poetike, te ga svrstava, prema tipologiji Cvjetka Milanje, u grupu izmeđnika, jer ne pripada posve niti jednoj generaciji, ni krugovašima ni razlogovcima. Majetić je uvijek bio svoj, poseban, bez straha je pisao i igrao se jezikom, otvarao dušu i bio brutalno neumoljiv u kritici, stvarajući nove svjetove i povezujući nespojivo.
770 - 14. rujna 2023. | Arhiva
Klikni za povratak