10. Piano Loop Festival, Hrvatski dom Split, 16–20. kolovoza
Ljubitelji pijanizma od 16. do 20. kolovoza uživali su u recitalima pomno biranih interpreta i programa na jubilarnom 10. Piano Loop Festivalu u Hrvatskom domu Split. Festival održan u suorganizaciji udruge Piano Projekt i splitske koncertne dvorane kojoj je na čelu od 2023. upravo utemeljiteljica Piano Loopa Vanesa Kleva otvorio je jedan od najistaknutijih suvremenih pijanista – Arcadi Volodos. Publika je do zadnjeg mjesta ispunila dvoranu te njegov prvi nastup u Splitu nagradila neumornim pljeskom i stajaćim ovacijama, što je rezultiralo čak četirima dodacima programu. Nastupe su ostvarila i dva već poznata imena Piano Loopa, Aljoša Jurinić i Natalia Trull, dok su prve koncerte u Hrvatskoj održali Hayato Sumino i Antonio Pompa-Baldi. S njihovih recitala donosimo detaljnije dojmove.
Hayato Sumino japanski je pijanist mlađe generacije, vrlo popularan i na YouTubeu, gdje ga pod imenom Cateen prati milijun pretplatnika s više od sto milijuna pregleda / Snimila Maja Prgomet
Hayato Sumino japanski je pijanist mlađe generacije, vrlo popularan i na YouTubeu, gdje ga pod imenom Cateen prati milijun pretplatnika s više od sto milijuna pregleda. Publiku je 18. kolovoza poveo na povijesno putovanje uvrstivši i autorska djela kao odraz suvremenosti. Koncert je otvorio stavcima Kokoš i Divljaci iz zbirke za čembalo Jean-Philippea Rameaua, a potom je uslijedila Partita br. 2 u c-molu, BWV 826 Johanna Sebastiana Bacha. Izvedba je tekla od staloženog pristupa veličanstvenoj partituri, preko pjevne i tečne kantilene Andante i živahnog Ronda sve do glazbenog slavlja uz završni Capriccio, gdje pokretom i zvukom Bachov materijal Sumino izvodi gotovo u jazz-maniri, što je poslužilo i kao most do sljedeće skladbe, Preludija i fuge u es-molu. Djelo je to Friedricha Gulde, koji je slavu stekao interpretacijama klasičnog repertoara proširivši potom izvođačke i skladateljske interese prema jazzu, što karakterizira i Osam koncertnih etida, op. 40 Nikolaja Kapustina u čijoj je izvedbi najjasnije došlo do izražaja da je upravo spoj klasičnog pijanizma i jazza ono što najbolje odgovara Suminu. Kako bi obnovio i pohranio sjećanje na međunarodno pijanističko natjecanje Frédéric Chopin, gdje je 2021. sudjelovao kao polufinalist, poslužio se skladateljskom metodom. U New Birth Sumino nadahnuće crpi iz Chopinove Etide br. 1, op. 10, dok se Recollection napaja Baladom br. 2, a rezultat su djela virtuoznog pristupa i zanimljivog eklektičnog spoja stilskih utjecaja. Još jedna autorska skladba, Human Universe, nadahnuta je Bachom, ali stilski i skladateljskim tehnikama manje povezan uz izvor. Boléro Mauricea Ravela i u Sumina je probudio poticaj za zanimljiv aranžman, koji je potkraj skladbe klaviru podario snagu orkestra. Od dva dodatka programu istaknule su se i Suminove varijacije na temu Blistaj, blistaj, zvijezdo mala u kojoj je emitirao Mozartovu razigranost, kreativnost i lepršavost.
Iako je privukao dvostruko manje publike, talijanski pijanist sa sjedištem u Clevelandu Antonio Pompa-Baldi recitalom 19. kolovoza donio je još jedan koncert za pamćenje. Nedavno je s raznim orkestrima izveo pet Beethovenovih klavirskih koncerata, oba Brahmsova koncerta te cikluse svih klavirskih koncerata Sergeja Rahmanjinova, čijim je Varijacijama na Corellijevu temu otvorio i koncert u Splitu. Uslijedila je izvedba Polonaise-fantasie, op. 61, posljednjega velikog djela za klavir solo Frédérica Chopina. Rapsodično improvizacijski karakter pijanist je promišljeno i duboko proživljeno obavio melankoličnim velom nespojivim s poljskim plesom, dajući Chopinovoj boli veličanstven karakter. Drugi dio koncerta tematizirao je pakao i slavio Dantea Alighierija te njegovu Božanstvenu komediju u istančanim interpretacijama dvije skladateljske vizije tog besmrtnog djela. U povodu obilježavanja sedamstote obljetnice Danteove smrti 2021. Pompa-Baldi naručio je od suvremenoga talijanskog skladatelja Roberta Piane djelo koje bi glazbom slavilo književnog maga. Produkt je djelo Pogledi na Božanstvenu komediju koje gabaritima od 25 stavaka podijeljenih u tri cjeline u trajanju od 55 minuta može poslužiti i kao samodostatni koncertni program. Splitskoj publici Pompa-Baldi demonstrirao je prvi dio, Pakao, u kojem se u devet stavaka deskriptivnog karaktera publika srela s Mojsijem, Kleopatrom, Kerberom, Fortunom, Nebeskim glasnikom, Epikurom, Harpijama i Penelopom. Đavolji interval povećane kvarte, česti suputnik Pianove vizije pakla, odjekivao je i u posljednjoj skladbi na programu, Nakon čitanja Dantea: Fantasia quasi sonata iz drugog ciklusa Godine Hodočašća Franza Liszta, čineći, na prvi pogled odmjerena i smirena pijanista, suverenim interpretom glazbe nelagodna ugođaja.
770 - 14. rujna 2023. | Arhiva
Klikni za povratak