Mlada hrvatska LIRIKA: Jelena Benčić
imao si ime
koje završava uskličnikom
i nakrivljeno je baš koliko treba
zato sam vjerovala da si dobar
od imena nadalje
ispisala sam olovkom lagano
to ime u otisak prsta
njime te zvala
grebla tastaturu sve dok
u točku na kraju novele
nisam spremila prostrani izdah
i cijelu minutu zatvorenih očiju
na što si ti rekao:
„okej, ako je zadnji put
onda mora biti dobro“
a ja (udah koji dubinom pokušava obgrliti i plač i drhtaj)
a ja sam sebe nakratko potisnula
u neku bezglasnu ulicu vlastite utrobe
i skinula sve
osim samostojećih najlonki
kasnije sam sa strane stavljala stvari koje su te zanimale
naslove albuma koje si me naučio
poslove koje si obavljao nakon predavanja
cigarete koje si mi smotao
i prekrivala tim kolažom
pitanja koja su postala
uvijek tvoja
i uvijek završavala
mojim najlonkama.
tvoje ime na ekranu donosi poruke
zaslon je more koje ih ispire iz usta
iskašljava ih kao odmetnute japanke
kao plastične boce
na kraju svakog ciklusa
želiš znati gdje sam
kad se vraćam u susjedstvo tvojeg nebodera
ja ti odgovaram
pišem da sam u rijeci na otoku
u šumi
u opskurnim tišinama
pišem jer još mislim
da ćeš možda uskoro prihvatiti
da ipak sjednemo na kavu kao ljudi
točno tako: kao statisti čiji je razgovor
samo obris
(slušaš li još fleetwood mac
i jesi li više prestao jesti životinje)
ali ti želiš znati gdje sam
i kakva mi tkanina visi s tijela
puzi niz listove
na to šutim.
ovo je teatar slika
(spremni?)
a ovako izgleda strah
oživjela sam ga iz grla iz crvenila
raskrčio je membrane
sad mi je pod noktima
ovako izgleda strah
kao osoba koja te čeka pred vratima jer zna gdje živiš
zna kakav ti je raspored stola kreveta i kauča u sobi
a ti više ne znaš ni kakav on auto vozi
strah su pozivi u noći
opetovani
strah je mogućnost da se ti pozivi
translatiraju u pesnicu na vratima
pesnica te želi, tvoje tijelo
ali ja nemam ništa, u zadnje vrijeme sve manje uživam u seksu čak i s osobama s kojima želim spavati, vidim samo kožu, divovsku, u hrpama, kao smeće, baš kao nezbrinuti otpad, vidim površinu svog trbuha, koja nije površina, nego plod, mekano meso šljive
ali hej, s tobom ne želim ništa, pa rekla sam ti to, znam da su moji deficiti hrabrosti krivi što to nisam ponovila dovoljno puta, sklonost metaforama kriva je da možda nisam bila dovoljno eksplicitna
ali ne, glupost!
ništa što sam ja napravila nije krivo
i što god ja radila, ti ćeš uvijek znati što je najbolje za mene, što želim baš u ovom trenutku:
tebe i tvoj ud koji će se propinjati kako me budeš gledao u najlonkama, za koje ti znaš da ih želim obući, znaš da ti ih želim pokazati
tvoje tijelo friško otuširano, ali ipak pijano
žedno još piva
za koje si siguran da sam ga baš htjela kupiti samo za tebe
jer ja više ne pijem
da smo u teatru slika
zauzela bih na podu položaj fetusa
i rekla nekome neka legne preko mene
kao sluz
kao vodena kolonija chia-sjemenki
tako bih istovremeno bila zaštićena
i utopljena
prikazivala osobu koja želi ponovno zaspati
i onu kojoj se od suznog kamenca
dišnim sustavom
širi astma.
*
u teatru potlačenih
samo sam se malo povisibabila
držim ruke ispred lica
svaki mi je prst raspetljana
suha grana
oči predu u svojem toplom
zimovalištu
iako žmirim iznutra vidim sve:
uvjete pod kojima ramena mogu
ispuhati do kraja
recepte koji me pretvaraju u mačku
ušuškanu u propadalištu fotelje
ali i da postoje ponori
nad koje se samo ja nadvijam:
ne mogu se pogledati u ogledalo
vidjeti svoje fotografije
jer taman kad si slijepo dopustim voljeti se, ružnoća me slika uvjerava u suprotno
ja već godinama ne znam
koliko je stvarno veliko moje tijelo
a kad satima zaglavim u stanu
budem sigurna da sam navukla bar nekoliko kila
...taj osjećaj ponekad liječim
miješanjem smjese za kolače
sve to nosim prstima
i dobro zategnutim kapcima
a ti kad završiš kod mene u kupaonici
otireš sa sebe sve perlice
koje sam ti podmetnula u džepove
da dodaju dimenzija
tvojoj slici mene
uz koju ujutro
drkaš
a drugom mi rukom pišeš
o meni želiš znati točno onoliko
koliko je potrebno da me zadržiš
u pozi za fotografiju.
sljedeće jutro čistim:
izdišem temeljito
umor iz tijela
pokapam ga pod poplun
tek se onda toplinom opskrbljujem iznutra:
kavom s puno mlijeka
i zobenom kašom s rastopljenom čokoladom
drvored uz zgradu stavlja si
sunce za vrat
trčim uz rijeku
stanem dišem hodam
i nekako sam viša
mislim da su mi kralješci prodisali
poslije tuša krišom
vraćam se u krevet
čitati senku marić
u gravitacijama piše:
„hibina kuća je moja kuća. tu ću naučiti da je žena pokret. tijelo koje se neprestano kreće.“
kasnije kuham
u tanjure skupljam povrće i žitarice
kao sličice životinjskog carstva
na koži mi niču lampice osjećaja
za koje je poezija nijema
popodne pišem
žongliram sinonimima
kad vidim novu riječ
proglašavam ju nagradom
desertom:
NJURGATI pišem da ne zaboravim
ti-koji-misliš-da-sam-ja-rakova-kućica
dolaziš navečer i ne znaš
što da kažeš
na ciklus koji sam ti upravo pročitala
iako znam da je narastao vodostaj
pod onim tvojim
bujnim trepavicama
ali ti na kraju krajeva
misliš da se ovako može svaki dan
ako sve uredno i po satima
staviš u excel-tablicu
u rupe od radnog vremena
još ne razumiješ da ovako
ponovno sadim
uvenule stanice.
*************************
Piše Darija Žilić
Jelena Benčić rođena je 1999. u Varaždinu. Na petoj je godini studija engleskog i njemačkog jezika i književnosti na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Godine 2019. ušla je u uži izbor za nagradu Prozak i sudjelovala na Učitavanju u Booksi. Pjesme su joj potkraj 2021. objavljivane u časopisu Tema.
U ciklusu Teatar slika nalazimo niz narativnih pjesama koje poetiziraju opsesivnu ljubav, proces rasapa jednog odnosa (metafora „propadalište fotelje“). Nije slučajno da autorica spominje teatar slika i teatar potlačenih. Riječ je o procesu zornog, čak i neverbalnog, propitivanja kakvo značenje emocija ima za osobu te za njezin unutrašnji pogled („iznutra vidim sve“), autorefleksiju tijela (samomržnja „ne mogu se pogledati u ogledalo“), i procesa pisanja („žongliranje sinonimima“). Na taj način odvija se potraga za vlastitim glasom, izlazak iz opresije, povratak u samu sebe, izlazak iz „poze za fotku“ u koju je kao objekt zatočena, zamišljanje poze fetusa kao slike zaštićenosti i utopljenosti.
Pjesnikinja snažnim intenzitetom niže slike, pali „lampice osjećaja“, metonimično prikazujući odnos „zarobljene“ i onog koji je nadmoćan, erotične fiksacije i igre, persuazije, strahove, trenutke kada vlastita žudnja otima se kontroli, i kada ljubavni odnos poprima oblike mogućeg nasilja jer je kontrolirana, praćena, krivo shvaćena, pa čak i sadomazohističke motive: „pesnica te želi, tvoje tijelo“. Riječ je, po naznakama, o erotički snažnu odnosu, koji se razvija u dopisivanju, susretima, te napokon prestaje: „a ja sam sebe napokon potisnula / u neku bezglasnu ulicu vlastite utrobe / i skinula sve / osim samostojećih najlonki“. Na kraju ostaju reminiscencije, iskliznuće u neodređeno stanje otpuštanja slika.
Treba istaknuti da se u mlađih autorica i autora ne susreće često ta neposrednost izraza, erotična igra, potpuno prepuštanje čulnosti te borderline kada se vlastito tijelo čini kao strano, kao meso šljive... I inače nalazimo niz originalnih sintagmi i slika, spomenut ću zaslon ekrana kao more, poruke odmetnute japanke, ili pak sliku „vodena kolonija chia-sjemenki“.
Niz stanja i raspoloženja, klimaks koji postupno prelaze u razrješenje, kroz pokret, disanje, borbu za dah lirske junakinje, čine poeziju Jelene Benčić uzbudljivom, svježom i autentičnom.
766 - 13. srpnja 2023. | Arhiva
Klikni za povratak