Vijenac 766

Aktualno

OD 1. DO 7. SRPNJA ODRŽAN 12. FESTIVAL MIROSLAV KRLEŽA

Fenomen kazališnoga festivala posvećena Krleži

Piše Vesna M. Muhoberac

Festival Miroslav Krleža ove se godine dogodio dvanaesti put (organizacija i program: Teatar poezije). Agilni organizator, glumac i interpretator Krležinih (ali i Ujevićevih, Borgesovih….) tekstova Goran Matović uplovio je u svijet hrvatskih festivala što ih vode glumci s jasno izraženim konceptom koji se nije mijenjao od prvoga izdanja, 2012. godine, pokrenuta uoči Krležina 120. rođendana i stote godine od smještaja Glembajevih na agramersko sudište. Originalno osmišljen Festival MK počeo je svoje putovanje potaknut Krležinom riječju i karizmom u prestižnome Memorijalnome prostoru Bele i Miroslava Krleže na Gvozdu, a svih ga je ovih godina održavao Matovićev entuzijazam, upornost i ustrajnost u prenošenju Krležinih antologijskih tekstova, bez obzira na prostorne i financijske poteškoće.


Predstava  Sjetite me se 2022. građena je od sjećanja na susrete s Krležom, fragmenata njegova opusa, žive glazbe i tonskih zapisa njegova glasa / Izvor Teatar poezije / Facebook

U vremenu kad tek šezdeset posto hrvatskih građana pročita jednu knjigu godišnje, a ostali nijednu, kad još manji broj gledatelja odlazi u kazalište, kad se stalno pitamo koje su to publike za koje se pripremaju predstave i kazališni festivali, kad gimnazijalci za uspješno polaganje državne mature ne trebaju pročitati nijednu knjigu u životu, još se vrednijim čini nastojanje da se održi ovako raznolik i sveobuhvatan festival makar ove i nekoliko prošlih godina u drugim prostorima. Kako je Gvozd izvan uporabe zbog potresa, Krležin je festival tražio i nalazio nove prostore za izvođenje, a ove se godine domicilno smjestio u dvorište Muzeja grada Zagreba. Vremenske neprilike selile su programe i ove godine, tako da se samo dio FMK-a održao na zacrtanome mjestu, a alternativnim su prostorima postali Preporodna dvorana Instituta HAZU-a, Zagrebački plesni centar, dvorište nekad kultnoga restorana Stara vura (zbog premalo gledatelja predstava Sjetite me se 2022. neposredno je prije početka premještena u unutarnji, zatvoreni prostor, navodno zbog komornosti predstave….).

Cijeli festival (pokrovitelji: Grad Zagreb, Ministarstvo kulture i medija RH i Turistička zajednica grada Zagreba; partneri: Muzej grada Zagreba, Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti, Nacionalna i sveučilišna knjižnica u Zagrebu, Satiričko kazalište Kerempuh), vidljivo je, nosi Goran Matović, i organizacijski i glumački, što u svakome slučaju treba respektirati, ali festival ne bi mogao egzistirati bez niza glumaca, redatelja, dramaturga i njihovih interpretacija, znanstvenika, profesora, konceptualnih i likovnih umjetnika, glazbenika, plesača, krležologa i stručnjaka posvećenih Krležinu opusu.

Precizno i znalački razrađen program konceptualno se ponavlja svake u nizu godina (uz napomenu da bi trebalo razmisliti o uvijek novim tekstovima koji se prigodno izgovaraju i zgodama koje se prepričavaju, jer ima gledatelja koji pomno prate sva događanja svih Festivala MK), ali svaka godina nudi neke zanimljivosti u istraživanju i komunikaciji s Krležinim djelom. Organizator nikad ne ide ispod visoke umjetničke razine pozivajući na Festival iznimne stručnjake, a i promidžba je Festivala dobra, kvalitetno su i pregledno osmišljene programske knjižice, a plakat Festivala koji je kreirao Mirko Ilić osvojio je treće mjesto u kategoriji Posters / Plakati na svjetskom natječaju za dizajn američkog časopisa PRINT (PRINT Awards 2023).

Cijeli je Festival MK zamišljen kao dijalog s Krležinim djelom koji intrigira i postavlja otvorena pitanja i više od četrdeset godina nakon autorove smrti i vjerojatno bi velik dio opusa otišao u zaborav da nema toga festivala. Premalo se u Hrvatskoj čini da veliki ljudi ne padnu u nememoriju. Nakon uvodnih razgovora Gorana Matovića s Radom Šerbedžijom i sjećanja na susrete s Belom Krleža i Miroslavom Krležom i njegov višeznačenjski borsalino, 18. lipnja, održana je konferencija za medije, a Festival je započeo 1. srpnja praizvedbom rane (pretpostavlja se da je nastala 1917), nedavno otkrivene Krležine drame, nedovršene dramske vizije Goya, koju je pronašao znanstvenik i istraživač Pavle Bonča u Krležinoj rukopisnoj ostavštini, najznačajnije točke ovogodišnjega FMK-a, prema autorskoj zamisli i interpretaciji Zijaha A. Sokolovića (dramaturgija: Selma Parisi) u Preporodnoj, zrcalnoj, dvorani HAZU-a.

Treći je dan Festivala izvedena Legenda, novozavjetna fantazija u tri slike, prva Krležina objavljena drama, HNK-a Varaždin, autorski projekt Vesne Kosec-Torjanac, Filipa Eldana i Nikše Eldana, braće blizanaca koji nadahnuto glume Isusa i Sjenu, uz videosnimke Marije, Dee Presečki i audiosnimke glumačkih im kolega. Četvrti su dan gostovali Glembajevi (Teatar Vojdan Černodrinski Prilep, u suradnji s Eurokazom), posebna, koreoglazbena izvedba najpoznatije Krležine drame kojoj se redatelj i adaptator teksta Branko Brezovec kao posebnome fenomenu često vraća, i ovaj put s izvrsnom glumačkom ekipom: Andon Jovanoski, Daniela Ivanoska, Zoran Ivanoski, Suzana Brezovec, Dimitar Crcoroski, Isidor Jovanoski, Dimitar Gjorgjievski, Igor Trpčeski, Ana Mitoska Stojanoska. Goran Matović ponovno se 5. srpnja u konceptualnoj memoarskoj predstavi Sjetite me se 2022. prisjetio prvoga i posljednjega susreta na kojemu je Krleža rekapitulirao 20. stoljeće i izrekao tu proročansku rečenicu koje se sjećamo sad bez većine Krležinih suvremenika, pratitelja, izvršitelja oporuke i koja živi samo rekreirana predstavom (glazbenik: Stanko Kovačić). Dragan je Despot pretposljednji dan počastio gledatelje izvrsnom monodramom Na rubu pameti, koju je sam adaptirao i režirao i koju izvodi nadahnuto i posebno glumački mišljeno za svaki novi prostor.

Na izložbi Krleža / Dijalozi, drugi dan FMK-a, izložene su slike vrsnih likovnih umjetnika, a izložbu su otvorili i o slikama kao umjetničkim postajama i sidrištima u kojima se ogleda Krleža govorili Iva Koerbler i Goran Matović. Tradicionalno Putovanje Krležinim zagrebačkim adresama organizirano je pješice i u otvorenome autobusu, s glumcima, Jelenom Miholjević i Nikšom Marinovićem i sveučilišnom profesoricom arhitektonske teorije Karin Šerman koji su, uz Gorana Matovića, putovali adresama, postajama u/na kojima je Krleža živio i stvarao. Putovanje vlakom u Koprivnicu otkazano je zbog radova na željezničkoj pruzi. Peti je dan u Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici u Zagrebu održan tradicionalni program Iz autorova pera – rukopisna građa Miroslava Krleže. U raznolikim izlaganjima vrsnih govornika čule su se neke općepoznate, ali i neke nove i zanimljive činjenice.

Za ovu su prigodu iz trezora izneseni posebni Krležini rukopisi. Festival Miroslav Krleža završio je simbolično 7. 7. u 7 sati ujutro na dan rođenja Miroslava Krleže u Radićevoj 7, a na svečanoj proslavi 130. rođendana jednog od najboljih hrvatskih književnika uspomenu na kojega čuva Festival Miroslav Krleža, glumici Branki Cvitković, krležijanki, dodijeljeno je priznanje za 50 godina glumačkoga djelovanja.

Vijenac 766

766 - 13. srpnja 2023. | Arhiva

Klikni za povratak