Vijenac 763

Glazba

Festival JazzHR Spring Edition, 18–20. svibnja

Nadahnuto, uvjerljivo, uzbudljivo

Piše Davor Hrvoj

U organizaciji Hrvatskoga društva skladatelja od 18. do 20. svibnja u zagrebačkoj Tvornici kulture održan je festival JazzHR, obilježen promocijama novih albuma i izvedbama skladbi hrvatskih autora. Znakovito je da ih nisu izvodili samo hrvatski glazbenici. Naime, posebice su zanimljive bile međunarodne suradnje.

Svojim nastupom festival je otvorio Big Band Radio-televizije Srbije pod ravnanjem Vladimira Krnetića. Bila je to ujedno najava za gala koncert na kojem će, na jesenskom izdanju festivala, zajedno nastupiti Jazz orkestar HRT-a, Big Band RTV Slovenija i Big Band Radio-televizije Srbije. Nakon izvedbe skladbe Jogging nekadašnjega vođe Big Banda Zvonimira Skerla, kojom su pokazali zavidno umijeće i opredjeljenje za sviranje u zdravoj tradiciji big band jazza, kao gosti su im se pridružili glazbenici iz Srbije, Slovenije i Hrvatske. Big Band se vješto prilagodio karakteru svakog od gostujućih umjetnika pokazavši vještinu sviranja u raznim podžanrovima jazza, ali i umijeće pojedinih članova kao solista.


Miro Kadoić Quintet u Tvornici kulture / Snimio Davor Hrvoj

Kantautorica Dina Rizvić otpjevala je standard Night and Day te je pjevala i svirala klavir u izvedbi vlastite skladbe Slutnja. U izvedbama vlastitih skladbi nastupili su alt-saksofonist Jaka Kopač te bubnjar Vladimir Kostadinović, koji je nedugo svirao i kao gost uz Jazz orkestar HRT-a. Kao autorica i pjevačica predstavila se Ajda Stina Turek. Najuzbudljiviji je bio istup trubača Davora Križića, koji je za svoj novi album Insite na ovogodišnjoj dodjeli dobio nagrade Porin u sve tri jazz-kategorije. Jedna je od njegovih skladbi s tog albuma To the Lite, koja se pokazala idealnom za ovu suradnju. Nakon te izvedbe nameće se pitanje zašto je sve ostalo samo na jednoj njihovoj zajedničkoj izvedbi.

U kvintetu gitarista Pavla Miljenovića svirali su saksofonist Saša Nestorović, klavirist Hrvoje Galler, kontrabasist Zvonimir Šestak i bubnjar Borko Rupena. Bila je to promocija Miljenovićeva albuma Arrival u izdanju Croatia Recordsa. Izvedbe njegovih skladbi uživo su energičnije nego na albumu, a sola – svi članovi kvinteta predstavili su se kao solisti – razigranija, no uvijek izvedena s razumijevanjem autorovih zamisli. U tim se skladbama odražava njegov karakter, stanje duha, intima, osobnost. Očito je da su intrigantne i da pružaju poticajno okružje, ne samo za improvizacije. Zapravo, bilo bi sjajno da sastav snimi koncertni album i dokumentira i taj oblik tumačenja Miljenovićevih skladbi.

Dobitnik nagrade Miroslav Sedak Benčić HDS-a za skladateljski rad na području jazza, alt-saksofonist i flautist Miro Kadoić također je izvodio vlastite skladbe. Osim onih s novog albuma Prije dana u izdanju Aquarius Recordsa, posegnuo je i za nekima s prvog albuma Dry iz 1995, koji je upravo ponovno objavio isti izdavač. U obama slučajevima riječ je o maštovitim i inventivnim djelima koja nadahnjuju soliste. Uz to sjajan je improvizator koji voli zagrabiti i u bogato nasljeđe svekolike tradicijske glazbe. Potican raspoloženim kolegama: pijanistom Petrom Ćulibrkom te Slovencima: trubačem Borisom Majcenom, kontrabasistom Nikolom Matošićem i bubnjarem Gašperom Bertonceljom, svirao je posebno nadahnuto, uvjerljivo i uzbudljivo.

Klavirist i orguljaš Joe Kaplowitz predstavio se izvedbama vlastitih skladbi što ih je u duetima s raznim klaviristima snimio za album The Keyboard Extravaganza. Jedini je stalni suradnik u tom projektu bubnjar Janko Novoselić. Na ovom koncertu pridružili su im se Matija Dedić, Hrvoje Galler, Viktor Lipić i Zvjezdan Ružić te Leo Beslač, koji nije snimao za album. Na snimanju su sudjelovali i Toni Starešinić, Zlatan Došlić i Kristijan Terzić. Bila je to eksplozija zvukova u Kaplowitzovu autorskom programu, potpuno drukčijem od svih dosadašnjih. Svirajući u raznim kombinacijama podsjetili su na zvuk sedamdesetih te na razne stilove, od jazza, preko fusiona do prog- i simforocka.

Slovenski saksofonist Jure Pukl, koji je nastupom zaključio JazzHR Spring Edition, također je izvodio autorski program. U projektu ANoRoK pridružili su mu se sjajni instrumentalist: američki trubač Ralph Alessi i kontrabasist Joe Sanders, zvijezde festivala, kao i mađarski bubnjar Ferenc Nemeth. Iako je na trenutke podsjetio na čuveni zvuk kvarteta Ornettea Colemana s kraja 1950-ih i početka 1960-ih, sastav je donio suvremeni jazz-pristup s naglaskom na dijaloge i improvizacije za koje je Pukl ostavio dovoljno prostora u svojim zamislima.

Tradicionalno, u okviru proljetnog izdanja festivala, održava se manifestacija Nove nade jazza Marjan Marjanović. Ove godine predstavio se zadarski klavirist i skladatelj Borna Pehar, koji je, nastupivši uz kontrabasista Hrvoja Kralja i bubnjara Borka Rupenu, iskazao svoju romantičarsku narav i oduševio publiku koja ga je pozvala na dodatak. Također nastupio je trio Spice Melange riječkoga klavirista i skladatelja Ivora Lakića, koji je svake večeri svirao kao kućni sastav na jam sessionima u Malom pogonu Tvornice kulture.

U istom je prostoru tijekom trajanja festivala bila postavljena izložba jazz-fotografija Mateja Grgića, dugogodišnjega službenog fotografa JazzHR-a.

Vijenac 763

763 - 1. lipnja 2023. | Arhiva

Klikni za povratak