Vijenac 763

Film

UZ CRNOHUMORNU DRAMU ČOVJEK ZVAN OTTO REDATELJA MARCA FORSTERA, SAD, 2022.

Čangrizalo dobra srca

Piše Janko Heidl

„Kad čitaš medvjedove riječi, moraš govoriti kao medvjed“, kaže djevojčica netom umirovljenu inženjeru Ottu Andersonu (Tom Hanks), gunđavom susjedu iz slijepe ulice urednih sivih kuća u nizu, koji silom prilika čuva nju i njezinu sestru te im na njihov nagovor čita iz slikovnice.

„Ali medvjedi ne govore“, odvraća Otto. Najiskrenije. Pomalo zbunjen time što djevojčicama, i svima ostalima, to nije bjelodano jasno kao što je njemu. Takav je – praktičan, logičan, činjeničan. Utoliko mu mnogošta i mnogotko ide na živce, jer svijet i ljudi baš i ne funkcioniraju po zakonima logike i praktičnosti. „Najveća je ludost pokušati shvatiti svijet racionalno“, reče filozof. Otto se takvu, ljudski iracionalnu, načinu razmišljanja ne uspijeva prilagoditi, iako je dosad proživio uredan građanski vijek. Zaposlen, oženjen, kao djelatnik i stručnjak cijenjen, kao suprug voljen.

Romaneskni prvijenac švedskoga književnika Frederika Backmana, Čovjek zvan Ove (En man som heter Ove, 2012, u hrvatskom prijevodu Maje Vrbanc, nakladnika Fokus, objavljen 2015), bio je iznimno uspješan u domovini, a potom i u inozemstvu – na popisu najprodavanijih knjiga New York Timesa zadržao se 42 tjedna. Istoimeni film iz 2015, u režiji Hannesa Holma, također je hrpimice privukao domaću publiku i postao treći najgledaniji švedski film svih vremena. Među inim, poslije je nominiran i za Oscare, u kategoriji najboljeg inozemnog filma i maske.

 


Tom Hanks u ulozi čangrizavoga (anti)junaka Otta /  Izvor IMDB

 

Čovjek zvan Otto (A Man Called Otto) nova je, američka filmska inačica, u režiji njemačko-švicarskog filmaša međunarodne, uglavnom američko-britanske karijere, Marca Forstera, poznata, uz ostalo, kao potpisnika Zrna utjehe (Quantum of Solace, 2008) iz serijala o Jamesu Bondu te Bala čudovišta (Monster’s Ball, 2001) i Goniča zmajeva (The Kite Runner, 2007). Premda u njemu čangrizavoga naslovnog (anti)junaka glumi velika američka zvijezda Tom Hanks, Čovjek zvan Otto nije dosegnuo status hita, niti je nagrađivan, no postigao je zapaženost i dobar uspjeh.

Najvećim dijelom prateći tijek prethodnika, američkoj je produkciji pripovijest prilagodio David Magee, prethodno nominiran za Oscare za scenarije Forsterova Sna za životom (Finding Neverland, 2004) i Pijeva života (Life of Pi, 2012) Anga Leeja. Ne odmičući odveć ni od strukture, ni od pojedinih događaja i epizoda, Magee je vješto uslojio, obogatio, razigrao građu, dodajući pregršt pojedinosti, vitica i nijansi kojima su spretno naglašene postojeće zamisli, razradivši ih, razvezavši i povezavši poprilično domišljato, ne iznevjerivši izvorne nakane. S početka, koji je i najbolji dio cjeline, pedanterija namćorastoga zakerala, no otprve simpatična Otta, bit će predočena i s nekoliko prizora koji bi mogli nasmijati i do suza (čega u Holmovu filmu nema). Odnos sa susjedima, napose s novopridošlom useljenicom iz Meksika, Marisol (Mariana Treviño) i njezinom obitelji, također će biti dobrodošlo razveden, scenaristički osnažen, kao i, primjerice, ulazak mačke lutalice u Ottov život, prikazan uvelike duhovitije i dirljivije. No isto će tako sjećanja (nemalu ulogu mladog Otta tumači Hanksov sin Truman) na pokojnu suprugu Sonyu (Rachel Keller) poprimiti okus znatno sirupastije romanse no u švedskom izdanju, a cjelina će, očekivano, biti ugođena u poticajnom duhu što otvorena, što podrazumijevana uvjeravanja u mogućnosti pojedinca za uspjeh, ostvarenje američkih snova, bajkovita iskazivanja vjere u poštenoga, radišnog malog čovjeka koji se – odluči li, zapne li, upre li – može izboriti za što god hoće. Pa čak, dok si pucnuo prstom, nadmudriti i nadvladati velike, uglavnom zle i bešćutne korporacije i organizacije, ovdje predstavljene u obličju zakonite nekretninske mafije. (U Oveu, u obličju također legalne zdravstveno-skrbničke mafije.)

I Otta i Ovea upoznajemo kao ogorčenike kojima je prvi sljedeći korak samoubojstvo, no obojica će, višekratno ometeni u tom naumu, skončati prirodnom smrću. Premda su, rekosmo, slijed i obličje događaja u obama filmovima približni, završnice će odjeknuti drukčije. U skladu s (pojednostavnjenom) postavkom koju je rado spominjao mađarski filmaš Istvan Szabó: američki film govori o pobjednicima, europski o gubitnicima. Čak i ako umre, za glavnim junakom američkog filma ostaje svijetli obzor vrijednog postignuća. Smrt glavnog junaka europskog filma najčešće govori o njegovu porazu i zaludnosti sudbe mu. Iako i on gudi o populistički sentimentalne strune, Čovjek zvan Ove ostavlja trag oporosti i tragike, Čovjek zvan Otto pak romantične plemenitosti.

Vijenac 763

763 - 1. lipnja 2023. | Arhiva

Klikni za povratak